JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lærerne tilbake til staten?

Giske utfordrer LO-kongressen om hvor lærerne skal være

Hvis LO-kongressen vedtar at forhandlingsansvaret for lærerne skal tilbake til staten, så blir det slik, mener Arbeiderpartiets nestleder Trond Giske.
FRELSEREN?: Arbeiderpartiets nestlder og tidligere kunnskapsminister Trond Giske, fortalte SL-landsmøtet hva de ønsket å høre.

Foto: Sidsel Valum

FRELSEREN?: Arbeiderpartiets nestlder og tidligere kunnskapsminister Trond Giske, fortalte SL-landsmøtet hva de ønsket å høre. Foto: Sidsel Valum

Sidsel Valum

sym@lomedia.no

Den tidligere kunnskapsministeren Trond Giske høstet mye applaus da han innledet for landsmøtet til Skolenes Landsforbund i dag. Hans sterke og klare ambisjoner for den norske skolen samsvarer godt med hva skole-forbundet i LO drømmer om.

– Du legger lista utrolig høyt når du skal overta til høsten. Og vi skal passe på deg, lovet Geir Granås.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Stat eller kommune

Trond Giskes etterfølger som statsråd for skolen, Kristin Clemet, overførte i 2004 forhandlingsansvaret fra staten til Kommunenes Sentralforbund. Trond Giske mener i likhet med SL at dette var en feil. Men da han ble utfordret av Laila Kongerød på hva Arbeiderpartiet vil gjøre med dette, sparket han ballen tilbake til LO.

– Det er hos LO og LO-kongressen svaret ligger, sier Giske, og viser til uenigheten mellom blant andre Fagforbundet og SL i dette spørsmålet.

Alle skal med

Trond Giske tok i sin innledning et kraftig oppgjør med regjeringens politikk som fører til økte forskjeller og en rekordhøy arbeidsløshet. Han mente at det ble ført en politikk som systematisk og målrettet angrep de som har minst.

– Vi har nå over hundre tusen barn som fattige. Dere vet det, dere møter dem i skolen, sa Giske.

Arbeiderpartiets slagord for den kommende valgkampen er at «Alle skal med», og det var også en rød tråd i talen.

– Og er det noe skole handler om så er det at alle skal med. Alle skal få en likeverdig mulighet, lover Arbeiderpartiets nestleder.

De som slutter

Trond Giske avviste at skolen var bedre før. Samtidig var han dypt bekymret for alle dem som ikke fullfører videregående utdanning. Og han utfordret forsamlingen på hvordan de ville opplevd det som foreldre hvis læreren som møtte barna deres den første skoledagen ønsket velkommen og sa at det er 75 prosent sjanse for at dette skal gå bra. Men det er verre enn som så, påpekte han. For hvis foreldrene bare har grunnskole er det bare 40 prosent sannsynlighet for at barnet deres ikke dropper ut av skolen.

– Men hvis foredrene har høyere utdanning er sjansen 90 prosent. Hvorfor er det ikke et ramaskrik og opprør rundt dette?

Svaret ga han selv: Fordi det er de svakeste gruppene som rammes.

Tidlig innsats

Det viktigste grepet som kan tas, ifølge Giske, er tidlig innsats. Han varslet en lese, skrive og regnegaranti. Og trakk fram bemanningsnorm i barnehagen, utvidet gratis kjernetid, spesialhjelp og støttefunksjoner som nødvendige tiltak. Han vil også ha flere lærere og en tetthetsnorm.

Giske viste til sine mange besøk på skoler og samtaler med lærere om hva som er viktig for å skape en bedre skole.

– Og det er ingen som har svart at de kan hjelpe Trine og Einar bare de hadde hatt flere studiepoeng. Det er tid de trenger. De må ha mer tid og bedre ressurser til å gjøre jobben.

• Følg oss på Facebook

Styrke statusen

Trond Giske mener like fullt at en fem-årig utdanning kan være riktig. Men han understreker hvor viktig pedagogikken er, kunnskap om å behandle mennesker. Og han trakk fram legeutdanningen hvor legestudentene var ute på arbeidsplassen og lærte av dyktige leger i studietida.

Men status for profesjonen er viktig; og da kan en masterutdanning være riktig.

– Vi snakker om drømmelæreren, men ingen snakker om drømmeflygeren. Og læreren har en lengre utdanning enn en flyger, påpekte Giske.

Bred debatt

Et engasjert landsmøte ga Trond Giske en rekke tilbakemeldinger og fortalte om sine efaringer. En av dem var Bjørn Kåre Strøm som kommenterte det store frafallet. Han jobbet med det han kalte eksterne opplæringsarenaer.

– Av alle de ungene jeg ha hatt har jeg aldri hatt en slem unge, men alle er ulykkelige. Vi bygger selvbilde og gir dem selvtillit. Når de er trygge på seg selv kan vi begynne å fase dem inn i skolen og gi dem opplæring.

Giske understrekte også hvor viktig det var å styrke de kreative fagene og yrkesfagene i skolen. Her hadde Egil Gundersen følgende kommentar;

– Jeg har kolleger som sier til mine elever «du som er så flink, hvorfor valgte du yrkesfag»?

Terje Grandetrø hadde en annen efaring som viser mulighetene:

– Jeg hadde en gutt som var fritatt for vurdering i alle i fag i ungdomsskolen. I dag jobber han som fagarbeider.

Hva er mulig?

At ingen skal falle ut av skolen er Trond Giskes store ambisjon og som landsmøte delte. Og i likhet med de andre som deltok i debatten, roste SL-leder Anne Finborud Giskes helhetssyn og målet om regjeringsskifte til høsten. Like fullt var hun realist.

– Men du kan jo ikke få gjennomført alt dette? undret SLs forbundsleder.

Presset økonomi i SL – advarte mot tiltak som kan sprenge budsjettet

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse