Regjeringen utvider ordningen med lærerspesialister i skolen
SL-leder provosert av kunnskapsministeren
Regjeringen forlenger og utvider ordningen med lærerspesialister i skolen.
Anne Finborud er provosert av kunnskapsministeren.
Ole Palmstrøm
helge@lomedia.no
Det provoserer forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund (SL) , som reagerer på at kunnskapsministeren igjen tar nye grep uten å involvere partene i arbeidslivet.
Blir provosert
– SL står fast ved vår prinsipielle holdning til ordningen med lærerspesialister i norsk skole. Torbjørn Røe Isaksen slo en kile i vårt kollektive tariffsystem ved å gi 48.000 kroner i lønnstillegg til 205 lærere som ble utpekt til lærerspesialister. Dette gjorde han uten å ha drøftinger eller forhandlinger med lærerorganisasjonene, og dertil har han ikke forhandlingsfullmakt. Det provoserer selvsagt når han nå utvider ordningen til å gjelde 300 lærere uten å ha innkalt til møte for å evaluere ordningen, sier Anne Finborud til LO-Aktuelt.
– Brikkene må flyttes i tråd med spillereglene i arbeidslivet. Bare da kan du oppnå forståelse for dine trekk, fortsetter hun.
• – SL er en tydelig stemme i LO
En slags leder
Lærerspesialistene skal ifølge departementet være de som går foran for å få bedre undervisning ved sin skole. Ifølge «opptakskravene» skal lærerspesialistene kunne gjennomføre faglig skolebasert vurdering, ta initiativ for å heve kollegenes kompetanse, gi veiledning til andre lærere på skolen og lede faglige prosjekter.
De kan velge mellom to ulike lønnsmodeller – én med ekstra lønn og én med en kombinasjon av ekstra lønn og noe redusert undervisning.
Som en del av forsøket med lærerspesialister, fikk NTNU og Universitetet i Stavanger i fjor i oppgave å starte egne spesialistutdanninger i matematikk og norsk på masternivå for 43 lærere. Fra høsten 2017 har regjeringen nå bestemt at antallet skal økes med ytterligere 45, fordelt på de to lærestedene.
Utdanningsforbundet negative
Manglende tidskompensasjonen gjorde at Utdanningsforbundet ikke støttet regjerningens ordning med faglige karriereveier, eller den såkalte «spesialistordningen». Ordningen var en del av regjeringserklæringen.
Utdanningsforbundet samarbeidet i utgangspunktet med regjeringen om ordningen, men var kritiske da det endelige resultatet forelå. Forbundet vedtok klare prinsipper for hva som skal til for å gjøre ordningen til en suksess, men fikk ikke regjeringen med på det.