JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Allmenngjøring i skips- og verftsindustrien

Arbeidsgiverne krever at regjeringa bøyer seg for ESA i Verftssaken

Norsk Industri legger press på regjeringa i Verftssaken. Krever at den snur nå.
Kleven Verft er et av de åtte verftene med Norsk Industri og NHO i ryggen, som har gått til sak for å slippe å allmenngjøre bestemmelsene i tariffavtalen om reise, kost og losji.

Kleven Verft er et av de åtte verftene med Norsk Industri og NHO i ryggen, som har gått til sak for å slippe å allmenngjøre bestemmelsene i tariffavtalen om reise, kost og losji.

Håvard Sæbø

torgny@lomedia.no

Rett før jul sendte Norsk Industri et brev til arbeidsminister Anniken Hauglie hvor de krever at regjeringen bøyer seg for ESAs krav i Verftssaken* (se fakta om Verftssaken under artikkelen).

Arbeidsgiverne krever at regjeringen «må varsle ESA at Staten vil foreta nødvendige og umiddelbare skritt for å tilpasse allmenngjøringsforskriften for skips- og verftsindustrien til statens EØS-forpliktelser. Staten bør gjennomføre nødvendige tilpasninger av allmenngjøringsforskriften så tidlig som mulig, og senest ila første kvartal 2017.»

Økte kostnader

I dagens VG kan det se ut som om brevet inneholder trusler om at industrien vil gå til erstatningssøksmål mot regjeringen hvis den ikke følger kravet fra Norsk Industri. Det er ikke rett. Den eneste formuleringen som peker i den retningen er: «Det må vektlegges her at norske bedrifter påføres kostnader gjennom en EØS stridig forskrift.»

ESA er Eftas overvåkingsorgan. Organet har som oppgave å sørge for at EUs konkurranseregler også følges i Efta-landene.

25. oktober sendte organet et formelt brev til den norske regjeringen. Her hevder ESA at det strider mot EUs konkurranseregler å allmenngjøre også bestemmelsene for reise, kost og losji. Dette gjelder de allmenngjorte tariffavtalene i verftsindustrien, byggeplasser og rengjøringsbransjen.

Like spilleregler

«Fri flyt av tjenester er en grunnleggende frihet i det indre markedet, der EØS-avtalen sørger for like spilleregler og rettferdig konkurranse. Men markedet fungerer bare når alle statene følger de samme reglene», sa ESA-president Sven Erik Svedman i en kommentar da ESAs henvnedelse ble sendt.

Les hele uttalelsen

ESA tok opp saken etter at NHO hadde henvendt seg til organet. ESA hadde også fått en henvendelse fra en europeisk servicebedrfit.

Regjeringen fikk to måneders frist til å svare, men har fått innvilget utsettelse, og har lovt svaret i løpet av første halvdel av januar. Det vil si neste uke.

Det er direktør i Norsk Industri, Lier-Hansen som rasler med erstatningskrav i VG-saken.

– Våre selskaper har betydelige ekstra utgifter knyttet reise-, kost og losjiutgiftene som ESA mener er ulovlig. Det kommer ikke til å bli fremmet krav mot hver enkelt arbeidstaker som ulovlig har mottatt for mye. Det er en regning som Staten vil få: Taksameteret vil løpe fra det tidspunktet Norge eventuelt motsetter seg å følge anmodningen fra ESA og til det kommer en rettslig avklaring, sa Lier-Hansen til VG.

– Lier-Hansen har misforstått

LOs nestleder Tor-Arne Solbakken avviser Norsk Industris tilnærming.

– Dette er misforstått av Lier-Hansen. Saken handler ikke om «lovligheten av reise, kost og losji», men om det skal være faste satser, eller variable satser, altså etter regning. Dette har også ESA bekreftet i brev og møter. LO er åpen for å innføre faste satser i tariffavtalene for reise, kost og losji med NHO, og Lier Hansen kan selv påvirke og bidra til dette, sier LO-nestleder Tor-Arne Solbakken til avisa.

– Til tross for Lier Hansens sterke uttalelse har LO tro på at vi sammen med NHO og Fellesforbundet, Norsk Industri og Byggenæringens Landsforening skal finne gode løsninger innenfor de rammene ESA har trukket opp, sier Solbakken.

• (23.11.16:) Internasjonal fagbevegelse presser på i verftssaken
• (27.10.16:) Jørn Eggum er forbannet på NHOs kjør i verftssaken
• (25.10.16:) NHO kan få hjelp av EØS-avtalen til å senke norske verftslønninger

Verftssaken

• I februar 2009 sendte NHO og Norsk Industri varsle om søksmål mot Tariffnemnda på vegne av ni verft. Saksøkerne mente at allmenngjøringsforskriften førte til en kraftig økning av kostnadene for innleid arbeidskraft.

• Oslo tingrett frikjente staten v/Tariffnemnda i januar 2010. Dommen ble så anket til lagmannsretten, som ba om at tolkningsspørsmål ble lagt fram for EFTA-domstolen.

• I januar 2012 forelå EFTA-domstolens dom. Den sa blant annet at det er brudd på konkurransereglene å pålegge utenlandske entreprenører å betale tariffavtalens tillegg for nattekvarter utenfor eget hjem, samt kostnader til reise, kost og losji.

• Borgarting lagmannsrett tok ikke hensyn til EFTA-domstolens kjennelse og forkastet anken fra verftene.

• Saken ble anket til Høyesterett, der den ble behandlet vinteren 2013. Dommen fra Høyesterett 5. mars 2013 slo fast at utenlandske tilreisende arbeidstakere skal ha samme lønns- og arbeidsvilkår som norske verftsarbeidere.

• EFTAs overvåkningsorgan ESA har foreløpig konkludert med at dommen er i strid med EØS-avtalen.

• Arbeids- og sosialdepartementet svarte ESA 28. september 2015. Her viste regjeringen til at Høyesterett har avsagt en grundig dom, som er gjeldende rett i Norge.

• 25. oktober åpnet EFTAs overvåkingsorgan (ESA) en formell sak mot Norge for brudd på EØS-avtalens regler for utstasjonerte arbeidstakere.

• 23. desember sender NHO-organisasjonen, Norsk Industri, brev til regjeringen med krav om at regjeringen skal bøye seg for ESAs krav.

Kilde: Fafo Østforum

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse