JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Erna Solberg vil beholde Flytoget. Tidligere ville Høyre-regjeringa legge det ut for salg

Erna Solberg ville selge Flytoget i 2015. Hadde hun fått flertall for det, kunne ikke jernbanen på Østlandet blitt samlet i dag, mener stortingsrepresentant Jone Blikra (Ap).
Flytogets framtid er uviss, men kan fortsette under vingene til Vy.

Flytogets framtid er uviss, men kan fortsette under vingene til Vy.

Morten Hansen

helge@lomedia.no

I begynnelsen av mars ble Vy tildelt hele passasjertrafikken på Østlandet. I 2028 går Flytogets kontrakt om å kjøre tog til Gardermoen ut. Deretter ønsker Jernbanedirektoratet at Vy skal overta togtrafikken.

Tidligere statsminister Erna Solberg har besøkt Flytogets ledelse og sagt at hun vil redde Flytoget.

Høyre vil også ta prosessen som førte til at statlige Vy fikk beholde alle toglinjene på Østlandet, til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, ifølge VG.

Bakgrunn: Vy får togtilbudet på hele Østlandet

Jone Blikra er jernbanepolitisk talsperson for Arbeiderpartiet. Han beskylder nå Erna Solberg for å «leke» sosialdemokrat og omfavne Flytoget, som hun selv ville selge ut av landet for åtte år siden.

– Hadde Høyres politikk blitt gjennomført, hadde Flytoget høyst sannsynlig vært eid av et utenlandsk selskap i dag, mener Blikra.

Han sikter til at Solberg-regjeringen i 2014 ville legge Flytoget ut for salg, som en del av regjeringens eierskapsmelding. Hadde Høyre fått det som de ville den gang, kunne Flytoget vært på kinesiske hender i dag. Det kinesiske selskapet MTR var blant de interesserte kjøperne.

Hadde salget blitt en realitet, hadde det i dag vært vanskelig å utnytte kapasiteten på infrastrukturen skikkelig, mener Blikra.

I stortingsmeldingen ble salget begrunnet med at «statens eierskap kun er forretningsmessig».

Daværende næringsminister, Monica Mæland, uttalte også til VG at «det er helt riktig at Flytoget går godt, men våre interesser er rent forretningsmessige».

Arbeiderpartiet gikk kraftig ut mot planene om salg av Flytoget. Venstre og Kristelig Folkeparti, som var en del av det parlamentariske flertallet til Solberg-regjeringen, hindret salget.

Stor forskjell

Blikra mener det er stor jernbanepolitisk forskjell på dagens regjering og den forrige som Erna Solberg ledet.

Jone Blikra er jernbanepolitisk talspersosn for Ap.

Jone Blikra er jernbanepolitisk talspersosn for Ap.

Helge Rønning Birkelund

I 2018 konkurranseutsatte Solberg-regjeringen jernbanen. Først ute var Sørlandsbanen, som Go-Ahead fikk anbudet på. Det er opprinnelig et britisk selskap.

Dagens regjering sier nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen, og har stanset den pågående anbudsutsettingen av jernbanestrekninger i Norge.

– Det er et offentlig ansvar å sørge for å ha kontroll på infrastrukturen. I så måte er toget svært viktig, mener Blikra.

Debatten om Flytoget: Erna Solberg vil kjempe for Flytoget

Kapasitetsproblem

Et av argumentene for å samordne jernbanetrafikken på Østlandet, er blant annet behov for en bedre kapasitetsutnyttelse av Oslo-tunnelen.  En mulig løsning er at Flytoget fortsatt betjener transporten til og fra Oslo S og Gardermoen, men har endestasjon på Oslo S.

Det kan åpne for mer pendlertrafikk gjennom Oslo-tunnelen.

Det samme gjelder hvis man kan tillate folk å gå av og på Flytoget på Lillestrøm. Da får du fortsatt rask kjøring til Gardermoen, men i tillegg også en bedring av pendlertrafikken, mener Blikra.

Han mener det vil gi både dagpendlere og andre togpassasjerer flere avganger og bedre plass om bord.

Alternativet kan være en ny tunnel, som kan ende med en prislapp på over 50 milliarder kroner.

Blikra er klokkeklar på at det er enklere å løse dette med to statlige selskap, som i tillegg kan bli ett hvis regjeringen bestemmer seg for det.

Sp ønsker norsk eierskap

Finanspolitisk talsperson for Senterpartiet, Geir Pollestad, sto sentralt i debatten da Erna Solberg ville selge Flytoget og selge seg ned i Kongsberg Gruppen og Telenor i 2014.

– Flytoget ble på mange måter et symbol på Høyres trang til statlig nedsalg. Det var langt viktigere politisk å unngå nedsalg av Kongsberg Gruppen og Telenor. Men det var Flytoget som skapte den folkelige motstanden, husker Pollestad.

Hadde salget av Flytoget faktisk skjedd, hadde situasjonen vært betydelig mer låst i dag, mener Sp-politikeren.

– Det faktum at Flytoget ikke ble solgt, gjør at vi har større handlingsrom i dag enn vi ellers ville hatt, sier Geir Pollestad til FriFagbevegelse.

– Skremselspropaganda

Samferdselspolitisk talsperson i Høyre, Trond Helleland, mener både Blikra og Pollestad farer med oppspinn og skremselspropaganda.

– Flytoget og Vy har gjort hverandre bedre. Det er de reisende som nå taper på samferdselsministerens monopolisering av togtilbudet, sier Helleland til FriFagbevegelse.

Mye lest: Verneombud fikk sparken av Ikea – nå går han til rettssak

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse