JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Vy får togtilbudet på hele Østlandet

FriFagbevegelse er kjent med at Vy tildeles togtilbudet for hele Østlandet. Lavest pris skal ha gitt størst utslag for avgjørelsen.
Jernbanedirektoratet vil inngå avtale med Vy om å kjøre persontog på hele Østlandet for 10 år fra 2023.

Jernbanedirektoratet vil inngå avtale med Vy om å kjøre persontog på hele Østlandet for 10 år fra 2023.

Emmie Olivia Kristiansen

helge@lomedia.no

Etter forhandlinger med Flytoget og Vy, vil Jernbanedirektoratet inngå avtale med Vy om å kjøre persontog på hele Østlandet for 10 år fra desember 2023.

Det ble kjent på en pressekonferanse i regi av Jernbanedirektoratet fredag.

Jernbanedirektoratet mener løsningen over tid vil gi et bedre tilbud til passasjerene på hele Østlandet.

Vy vant over Flytoget: Bra for både passasjerer og ansatte, mener LO-lederen

Sparer en milliard

Ifølge Jernbanedirektoratet er tilbudene fra Vy og Flytoget vurdert i forhold til kundetilfredshet, rutetilbud og pålitelighet, i tillegg til kostnader for staten, gjennomføringsrisiko og effektiv utnyttelse av infrastruktur.

Det avgjørende var altså at Vy hadde det billigste tilbudet.

Etter det FriFagbevegelse erfarer, var Vys tilbud for hele Østlandet rundt én milliard kroner lavere enn summen av tilbudene fra Vy og Flytoget for henholdsvis Østlandet 1 og Østlandet 2.

Bakgrunn: Vy sluker Flytoget i ny togplan: – Det er i overkant arrogant

Seier for LO

Avgjørelsen er en stor seier for LO, som mener dette er en bra løsning både for ansatte og passasjerer.

Veien fram til avgjørelsen har vært kronglete. Først skulle Vy og Flytoget få kjøre hver sin strekning. Så fikk altså Vy brått mulighet til å levere tilbud for hele Østlandet.

«Vy har ambisiøse planer for togtrafikken på Østlandet», het det i pressemeldingen hvor Vy la opp til en rekke nye ruter og avganger.

Men en ting manglet. Nemlig Flytoget, som har kontrakt på sine linjer fram til 2028.

Samtidig har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård startet en prosess som kan føre til en sammenslåing av Vy og Flytoget, som begge er statlig eide selskap.

Bakgrunn: Splittes togtrafikken på Østlandet, kan det bli enda flere avvik, tror ansatte i togdriften

Flytoget reagerte

Flytogforeningen i Norsk Jernbaneforbund har blant annet gått hardt ut mot ledelsen i sitt eget forbund, og hevdet at de ikke har håndtert spørsmålet om splittelse av Østlandet på en god måte.

Forbundsleder i NJF, Jane B. Sæthre, har på sin side hevdet at Jernbaneforbundet mener en samlet togproduksjon på Østlandet, med videreføring av Flytogets tilbringertjeneste, gir kundene det beste togtilbudet og de ansatte best rammevilkår.

Warning
Annonse
Annonse