Oppsplittingen av jernbanen
Ansatte i Flytoget går mot eget forbund
Norsk Jernbaneforbund (NJF) medlemmer i Flytoget er sterkt uenig med ledelsen i NJF og LO. De føler seg ikke hørt av sitt eget forbund.
Jernbaneforbundet ønsker at Vy skal beholde all persontogtrafikken på Østlandet på bekostning av Flytoget. Det får forbundets medlemmer i Flytoget til å reagere.
Ole Palmstrøm
morten@lomedia.no
– De ansatte i norsk jernbane står ikke samlet i ønsket om å bevare alt som det er i dag. Vi i Flytoget mener at vårt selskap vil kunne gi de reisende på Østlandet et bedre tilbud.
Per Stene, leder av Flytogforeningen i NJF, går hardt ut mot ledelsen i sitt eget forbund, NJF.
Han mener forbundsledelsen burde håndtert spørsmålet om splittelse av Østlandet på en bedre måte enn de har gjort.
Medlemmene av Flytogforeningen mener NJF ikke har jobbet for dem i dette spørsmålet.
Føler seg totalt oversett
NJFs hovedtillitsvalgt i Flytoget mener NJF-ledelsen sitter med NSB-briller, og ønsker seg tilbake til tiden med «gode, gamle» NSB, og kun kommer med uttalelser som går i Vys favør.
– Vi tror ikke det er en fremtidsrettet løsning verken for passasjerene eller for oss ansatte. Vi i Flytoget mener at vårt selskap, med våre løsninger og en sterk servicekultur, vil kunne gi de reisende på Østlandet et bedre tilbud, sier Stene.
Han reagerer på at Jernbaneforbundet og LO-ledelsen, har stått skulder ved skulder med Vy, for at sistnevnte skal få beholde persontrafikken på hele Østlandet.
Han mener at selv om mange av de ansatte i Flytoget er medlemmer i NJF har forbundsledelsen valgt å totalt overse hva vi som er ansatt i Flytoget mener.
– Vårt synspunkt mener vi er viktig kommer klart og tydelig frem når Jernbanedirektoratet og politikerne skal fatte en beslutning, understreker Stene.
Bakgrunn: Vy kan få togtrafikken på Østlandet alene: – Bra for ansatte og passasjerer, mener LO
Melder seg ut
Han understreker at han har gitt klart utrykk for hva NJF-medlemmene i Flytoget mener internt i forbundet. Stene sier det har vært lite gehør for synspunktene.
Han konstaterer at forbundsledelsens behandling av spørsmålet om togtrafikken på Østlandet har ført til at flere har meldt seg ut av NJF.
Stene synes det er synd at medlemmene må melde seg ut for å vise sitt standpunkt
– Jeg har stor forståelse for at man tar et slikt valg, for i denne saken representerer NJF kun en part i debatten. I praksis jobber NJF for å legge ned arbeidsplassen til oss 350 som jobber i Flytoget. Det er synd at NJF har valgt å bli ett forbund kun for ansatte i Vy, sier Stene.
Mye lest: Konduktører om kaoset på Follobanen: – Tragisk at den måtte stenge
Følger landsmøtets vedtak
Forbundsleder i NJF, Jane B. Sæthre, sier forbundet mener en samlet togproduksjon på Østlandet, med videreføring av Flytogets tilbringertjeneste, gir kundene det beste togtilbudet og de ansatte best rammevilkår.
Hun understreker at forbundets standpunkt er forankret i landsmøtet
– Vi har vedtak på at konkurranseutsetting og videre oppsplitting av jernbanen skal stoppes. En videreføring av Østland 1 og 2, som er samme modell som pakke 4 og 5 som ble vedtatt i Solberg regjeringen, er ikke forenelig med dette, sier Sæthre.
Hun avviser at forbundet jobber for å legge ned arbeidsplassene i Flytoget, og mener at medlemmene i selskapet vil ha NJF i ryggen også i framtiden.
– Togproduksjonen framover vil øke, og med det behovet for ansatte. NJF kommer ikke til å akseptere at det legges ned en eneste arbeidsplass blant våre medlemmer i Flytoget, sier Sæthre.
Denne skaper debatt: Forbundsleder Anita Johansen vil ha full gransking av Follobanen
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.