– Vi hadde gledet oss til Follobanen åpnet. De dagene vi fikk kjørt der var helt fantastisk. Det er tragisk at den måtte stenge, sier konduktør Linda. Her med kollega Christian.
Morten Hansen
Togskandalen
Konduktører om kaoset på Follobanen: – Tragisk at den måtte stenge
Linda Kjeldaas og Christian Eriksen så fram til flere avganger og fornøyde passasjerer. I stedet har de fått kjeft, stappfulle tog og frustrasjon.
morten.hansen@lomedia.no
– Det er fortsatt en kjempefin jobb. Jeg stortrives jo egentlig. Men det har vært en utfordrende hverdag både for oss og kundene, sier Linda Kjeldaas, konduktør i Vy.
Hun hadde sett fram til å jobbe på Follobanen – den nye togstrekningen som skal gi de reisende på strekningen sørøst for Oslo flere avganger og raskere reisevei. Men det var en kortvarig lykke.
For problemene kom allerede på åpningsdagen 12. desember. En drøy uke senere ble strekningen stengt.
På perrongen sto skuffede reisende.
– Jeg synes de har tatt det veldig bra, men det er klart vi får noe kjeft innimellom. De fleste sier de er klar over at det ikke er vi som er skyld i dette, men det er vi som står på perrongen eller er på toget, sier Kjeldaas.
Problematisk vinter
Også kollega Christian Eriksen synes de fleste reisende tar problemene på en god måte. Han merker likevel at de er frustrerte.
– Det har vært mye problemer på jernbanen denne vinteren. Det oppleves selvfølgelig verre når man får forsinkelser og innstillinger over en lengre periode. Jeg skjønner at togpassasjerene synes det er blitt veldig mye nå, sier Eriksen.
Linda Kjeldaas synes det av og til både er vanskelig og ubehagelig å være den som står i førstelinjen og motta kjeft for noe hun ikke har skyld i.
– Heldigvis har vi et støtteapparat rundt oss. Vi har gode kollegaer vi kan prate med, i tillegg til at vi er utdannet til å stå i slike uforutsette hendelser. Og så er folk stort sett hyggelige. Mange har uttrykt at de har sympati med oss.
Rapport: Follobanen bygget med flere vrakede deler ved en feil
Må stå igjen
Hun forstår at de reisende er frustrerte. Færre tog, fulle tog og mange som må stå igjen på perrongen.
Kjeldaas forteller at det er mye frustrasjon blant de reisende.
– Hverdagen deres er blitt uforutsigbar. Informasjonen, spesielt i starten, kom sent. Jeg synes synd på de reisende. De har fått lang reisevei. Og så er det ikke første gang de som reiser på denne strekningen må lide for problemer på jernbanen.
Hun understreker at de som jobber om bord prøver å være så fleksible som de kan, både overfor arbeidsgiver og kunder. Men kommer det ikke noe tog, eller toget er fullt, er det ikke så mye de kan gjøre.
– Jeg har vært nødt til å si til passasjerer at de må gå ut, for hvis ikke jeg kommer meg inn blir toget stående. Det er forferdelig å kjøre fra noen fordi vi ikke har plass. Jeg vet jo at de som står igjen kanskje ikke rekker et viktig møte eller henting i barnehagen, sier Kjeldaas.
Debatt: «I jakten på billig kollektivtransport, har bussen blitt en farlig arbeidsplass»
– Det er tragisk
Nå ser hun fram til at Blixtunnelen – Nordens lengste jernbanetunnel – åpner igjen.
– Vi hadde gledet oss til Follobanen åpnet. De dagene vi fikk kjørt der var helt fantastisk. Det er tragisk at den måtte stenge.
– Nå håper jeg bare de bruker den tiden de trenger for å få alt i orden igjen. Det er bedre å bruke tid enn å åpne med mye problemer. Det tror jeg også de reisende er enige i, sier Kjeldaas.
Follobanen
Follobanen, som består av Nordens lengste jernbanetunnel, har vært gjennom flere utsettelser og budsjettsprekker. Den endelig prislappen ble på 36,8 milliarder kroner.
Den dobbeltsporede ekspresslinjen halverer reisetiden fra 22 til 11 minutter mellom Oslo og Ski.
Togene begynte å kjøre på den nye strekningen 11. desember, mens offisiell åpning var dagen etter.
20. desember måtte den stenges på grunn av en brann i et koblingshus på Ski stasjon. Lille julaften oppsto det en ny brann i det samme huset.
Etter planen skulle banen åpnes igjen 27. desember, men dette har blitt utsatt flere ganger. Nå er planlagt åpning utsatt på ubestemt tid.
Kilde: NTB
Follobanen
Follobanen, som består av Nordens lengste jernbanetunnel, har vært gjennom flere utsettelser og budsjettsprekker. Den endelig prislappen ble på 36,8 milliarder kroner.
Den dobbeltsporede ekspresslinjen halverer reisetiden fra 22 til 11 minutter mellom Oslo og Ski.
Togene begynte å kjøre på den nye strekningen 11. desember, mens offisiell åpning var dagen etter.
20. desember måtte den stenges på grunn av en brann i et koblingshus på Ski stasjon. Lille julaften oppsto det en ny brann i det samme huset.
Etter planen skulle banen åpnes igjen 27. desember, men dette har blitt utsatt flere ganger. Nå er planlagt åpning utsatt på ubestemt tid.
Kilde: NTB
Mest lest
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
I fjor streika ansatte i mange private barnehager for å bli med i tidligpensjonsordninga Fellesordninga for avtalefestet pensjon.
Bjørn A. Grimstad
Flere skal få tidligpensjon – men ny AFP kommer heller ikke i år
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Arbeidsmiljøloven sier at nattarbeid, som defineres som arbeid mellom klokka 21 og 06, ikke er tillatt med mindre «arbeidets art gjør det nødvendig». Men det gjelder ikke ansatte i varehandelen. (Illustrasjonsfoto)
André Kjernsli
Skal vurdere om butikkansatte kan jobbe etter klokka 21 om kvelden
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Det kan bli streik ved et av fartøyene som er tilknyttet Ekofisk-feltet i Nordsjøen. Industri Energi mener det foregår sosial dumping og krever tariffavtale.
ConocoPhillips Company
Det kan bli streik i Nordsjøen: – Dette er sosial dumping
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt vil undersøke arbeidsforholda i Olivia – truar med å ta frå restaurantane skjenkebevillinga
En kampklar Christopher Beckham er villig til å streike for at lønna skal øke mer enn prisene.
Leif Martin Kirknes
Beckham provosert etter lønnsfest-utspill. Nå varsles det streik
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
De ansatte krever at klinikkleder Bjørn Bendz og avdelingsleder Arnt Fiane fratrer sine stillinger umiddelbart.
Lise Åserud / NTB
Ansatte ved Oslo-sykehus krever at ledelsen går av
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
– Jeg kjenner flere barnepleiere som har lyst til å gå veien videre for å bli sykepleier. La oss få lov. Samfunnet vil ikke angre, sier Henrikke Tresselt.
Jan-Erik Østlie