Jernbane
Vy vant over Flytoget: Bra for både passasjerer og ansatte, mener LO-lederen
Planene om en oppsplitting av togtilbudet på Østlandet er skrotet, og Vy tildeles hele passasjertrafikken. Fagbevegelsen jubler, mens høyresiden raser.
– Fremover bør en samordne de ulike aktørene innen jernbanen for å utnytte ressursene og kapasiteten bedre, sier Peggy Hessen Følsvik.
Jan-Erik Østlie
helge@lomedia.no
Etter forhandlinger med Flytoget og Vy, vil Jernbanedirektoratet inngå avtale med Vy om å kjøre persontog på hele Østlandet.
Det betyr at en omstridt oppsplitting av togtilbudet på Østlandet i to pakker kan bli lagt til side.
– Dette er gode nyheter, som betyr mye for både de ansatte og alle dem som er avhengig av et godt togtilbud hver dag, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
Hun konstaterer samtidig at dermed er Solberg-regjeringens oppdeling av togtilbudet på Østlandet lagt til side.
Bakgrunn: Vy får togtilbudet på hele Østlandet
Hver krone teller
Følsvik mener hver krone til norsk jernbane skal gå til å bygge ut mer og bedre jernbane.
– Det har vært viktig for LO. Å splitte opp norsk jernbane enda mer er ikke løsningen på det togkaoset vi dessverre har sett de siste årene med milliardsprekk, kanselleringer og forsinkelser, sier LO-lederen.
LO-lederen vil berømme de tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund som har jobbet for å få til denne løsningen.
– Dette er en kamp som kan spare fellesskapet for milliarder av kroner. I tillegg blir jernbaneansatte spart for å bli skaltet og valtet med, sier Følsvik.
Hun kaller det i tillegg en seier for regjeringen som med dette kan kvittere ut Hurdalsplattformens løfte om å si nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen.
– Fremover bør en samordne de ulike aktørene innen jernbanen for å utnytte ressursene og kapasiteten bedre, sier LO-lederen.
Bakgrunn: Splittes togtrafikken på Østlandet, kan det bli enda flere avvik, tror ansatte i togdriften
Må tenke samarbeid
Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Brekkhus Sæthre, mener denne løsningen er helt i tråd med hvordan hennes forbund har argumentert og hvordan Hurdalsplattformens intensjoner er formulert.
– Dette stopper konkurransen og hindrer oppsplitting i flere selskaper, mener hun.
Striden mellom Vy-ansatte og Flytoget-ansatte må hun nå forsøke å legge død.
I forbindelse med striden mellom de to statlige selskapene og tildelingen av pakkene, har 13 av medlemmene som jobber for Flytoget meldt seg ut av Norsk Jernbaneforbund.
– Enn så lenge skal Flytoget produsere tilbringertjenesten til Oslo lufthavn. Det ligger også i kortene at man ikke er ferdig med spørsmålet om kapasitetsutnyttelsen av Oslotunnelen. Derfor må man jo tenke samarbeid. Jeg tror fortsatt at Flytogets kunder ønsker en form for eksklusivt tilbud, sier Sæthre.
Bakgrunn: Ansatte i Flytoget går mot eget forbund
– Må være første trekk
Rødts samferdselspolitiske talsperson, Geir Jørgensen, mener dette er en riktig og viktig beslutning fra myndighetene.
– Nå starter arbeidet med å samle jernbanen igjen. Dette må være første skritt, sier han til FriFagbevegelse.
Han synes det er svært gledelig at regjeringen og jernbanemyndighetene har lyttet til argumentene fra fagbevegelsen og Vy selv, framfor å splitte opp jernbanen enda mer.
– God og effektiv jernbanedrift handler om helhet og stordriftsfordeler. Vi trenger færre selskaper og færre direktører. Ideen om enda mer oppsplitting var en uønsket arv fra Erna Solbergs regjering, sier Rødt-politikeren.
Jubelen fra jernbanearbeiderne har stilnet: – Jeg er utrolig skuffet over regjeringen
Jona Blikra er jernbanepolitisk talsperson for Arbeiderpartiet. Han er ikke veldig overrasket over avgjørelsen, men er veldig godt fornøyd med avgjørelsen.
– Nå er vi ferdig med en oppsplittingsdebatt som har vært utfordrende. Det var noe vi overtok fra den forrige regjeringen, men det måtte ordnes opp i. Dette er et riktig steg å gå i forhold til en sammenslåing mellom Vy og Flytoget, sier Blikra.
– Å ha to statlige jernbaneselskap er ikke en god måte å drive jernbane på. Vi håper dette også kan skape en trygghet, legger han til.
– En skandale
Fremskrittspartiet er imidlertid ikke fornøyd med avgjørelsen.
Jernbanepolitisk talsperson i partiet, Morten Stordalen, legger ikke noe mellom og kaller det en skandale av store dimensjoner.
Han mener vi på område etter område ser en regjering som ikke er interessert i å løse de stadig økende problemene på en rekke ulike felt, de er mest interessert i sin egen ideologiske overbevisning, uansett hva det betyr for tilbudet folk får.
– Det offentlige tilbudet klarer ikke å levere etter forventningene. Regjeringen burde snudd hver stein for å forbedre tilbudet. I stedet tar de nå bort både konkurransemuligheter som kunne hatt en skjerpende effekt, og trolig forsvinner et godt togtilbud i samme slengen, mener han.