LO vil ha Stortinget med i luftfartspolitikken
LO vil ha konsekvensutredning av mulige skadevirkninger av regjeringens luftfartspolitikk. Frykten er at norske og europeiske flyselskaper ikke vil kunne overleve uten å benytte personell fra lavkostland.
LUFTFART: LO mener regjeringen svekker norsk luftfart, og vil ha konsekvensutredning.
Erlend Angelo
sissel@lomedia.no
Det er i første rekke forskriftsendringen i utlendingsloven som regjeringen har endret¨, LO er mest kritisk til. Forskriften ble endret fredag.
– Det eneste konkrete tiltaket fra regjeringens side, er å endre forskriften i utlendingsloven. Vi arbeider med hvordan vi nå skal forfølge saken, sier Peggy Hessen Følsvik i en kommentar til frifagbevegelse.no
LO vil ha et bredt og partssammensatt utvalg som skal gjennomføre konsekvensutredning og deretter legge fram en helhetlig luftfartsstrategi for Norge, og videre munne ut en Stortingsmelding om norsk luftfart.
Det kommer fram i et høringssvar fra LO på «Rapporten om globalisering og økt konkurranse i sivil luftfart» til Samferdselsdepartementet.
– Den rapporten regjeringen har lagt fram er mangelfull. Hvis regjeringens mål et at lavprisaktørene skal få fordeler for å kunne vokse, på bekostning av de andre, vil de norske selskapene neppe overleve, sier Hessen Følsvik.
LO-sekretær Peggy Hessen Følsvik.
Martin Guttormsen Slørdal
– Luftfartsnæringen er så strategisk viktig at strategien og videreutviklingen bør forankres i Stortinget, ikke bare fastsettes av regjeringen, sier LO-sekretær Peggy Hessen Følsvik.
LO hevder at summen av de tiltakene regjeringen ønsker å gjennomføre vil kunne føre til massiv utflagging av arbeidsplasser, midlertidige ansettelser og økonomisk press, som igjen kan utgjøre en fare for flysikkerheten.
Grunnleggende uenig
Allerede lenge før høringssvaret har LO gjort det klart at de er uenige i forslagene regjeringen kommer med når det gjelder luftfarten.
– Norge trenger en luftfart som fungerer over hele landet, slik at det går an å bo og drive næring ute i distriktene. En strategi må ta for seg hva vi skal gjøre både i Norge og i forhold til omverdenen. Derfor mener vi at rapporten er mangelfull, poengterer Peggy Hessen Følsvik.
• Halvparten av pilotene er ikke fast ansatt
Rettsak neste
LO har bedt om at den mye omtalte forskriftsendringen vurderes av retten.
– Regjeringen hevder at det er motstrid mellom den norske forskriften og Schengen-avtalen, og at den derfor må endres. LO vil ta det spørsmålet til retten om nødvendig, sier Hessen Følsvik.
LO mener at adgangen til å benytte personell fra lavkostland undergraver norske ansattes lønns- og arbeidsvilkår i luftfarten, heller enn å sikre dem.
• Lars Magnus måtte betale 3.000 kroner for å komme på jobbintervju
Motstridende effekt
Regjeringen mener å se at flyselskapene tenker mer globalt og ser klare tendenser til økt bruk av personell fra såkalte lavkostland. LO mener at påstanden ikke er riktig, i og med at Norwegian er de første til å innføre denne praksisen på sine interkontinentale flygninger. Norwegian truet staten med søksmål om de ikke fikk fly med innleid mannskap, fra blant annet Bangkok.
• Norwegian kan få grønt lys for asiatisk mannskap
Regjeringen argumenterer motstridende, og at de tiltakene de vil innføre vil få helt andre konsekvenser enn det som skisseres i rapporten, skriver LO i sitt høringssvar.