Partene kom til enighet i natt:
SAS-pilotenes storstreik avblåst
Rett før klokka 04.00 natt til torsdag kom beskjeden fra riksmekler Nils Dalseide.
LO-forbundet Norsk Flygerforbund forsterket laget med første nestleder i LO, Peggy Hessen Følvik og avdelingsleder i Knut Bodding.
Helge Rønning Birkelund
Partene i pilotstreiken satt 14 timer sammen i sjuende etasje hos Riksmekleren - fra onsdag ettermiddag til en gryende torsdag morgen - før enigheten ble offentliggjort.
– Vi er fornøyd med at vi har fått en slutt på konflikten. Men det har vært en krevende prosess og den har vært veldig støyende, sier forhandlingsleder for LO-forbundet Norsk Flygerforbund, Jens Lippestad, til LO-Aktuelt.
– Det er ikke en avtale i tråd med det vi hadde håpet på. Men det er det beste vi kunne få til. Nå har vi i alle fall en avtale, legger han til.
Identisk avtale
Ifølge Lippestad er den endelige avtalen så godt som identisk med det pilotene fikk nei til på mandag.
– Og som vi hele tiden har sagt nærmest var identisk med avtalen til våre svenske og danske kolleger. Vår motpart ville teste ut om vi mente alvor. Da de fant ut at vi virkelig mente alvor var det altså mulig å få til en avtale som var veldig lik, sier Lippestad.
– Den skittkastingen som har vært i media er ikke noe eksempel til å få en gullmedalje i ledelse, legger han til.
Uenigheten har blant annet gått på hvor mye ferie pilotene kan ta ut i skoleferien, og om faste, hele stillinger. Lønnsøkningen er etter det LO-Aktuelt erfarer seks prosent i løpet av tre år. Kostnadsrammen for SAS skal være omtrent den samme som pilotenes siste krav etter helgens mekling.
• Dette er snittlønna i over 300 yrker
Konstruktive samtaler
Det var Riksmekleren som inviterte SAS og pilotene fra LO-forbundet Norsk Flygerforbund og YS-organisasjonen Parat til et møte, som de selv valgte å takke ja til. Bakteppet var en varslet storstreik fra torsdag morgen.
Riksmekleren ville også ha med seg hovedorganisasjonene LO og YS i det som i utgangspunktet var ment som et uformelt møte.
Ifølge første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, hadde partene en konstruktiv dialog hele tiden.
– Først måtte vi få en avklaring om hva som virkelig lå på bordet. Siden har vi jobbet sammen og brukt mye tid på å forberede en ny mekling, sier Peggy Hessen Følsvik til LO-Aktuelt.
Meklingen startet sent på kvelden.
– I offentligheten virket det som det var et hav av forskjell mellom tilbud og krav. Det var ikke tilfelle. Det var ikke store differanser mellom siste krav som var levert og siste tilbud som var mottatt mandag morgen. Jeg ble nesten overrasket over hvor nærme partene var. Så har jeg registrert at det har vært tegnet et bilde om at det var snakk om noen hinsides krav. Den øvelsen kunne de ha spart seg. Det gjorde meklingen enda vanskeligere, mener LO.toppen.
Tre-årig avtale
Ifølge SAS er den nye, tre år lange tariffavtalen på linje med avtalene som er inngått med både de svenske og danske pilotene i SAS.
– Avtalen inneholder en felles ambisjon om å skape et langsiktig lønnsomt SAS, heter det i pressemeldingen fra SAS.
Forhandlingslederen for arbeidsgiverne, Eivind Bjurstrøm, er glad for at det ble enighet og at man «unngikk en streik som ville rammet våre kunder».
Møttes frivillig
Partene i pilotstreiken møttes altså hos riksmekler Nils Dalseide onsdag ettermiddag. Første gang han møtte pressen som ventet på gangen, sa han at samtalene var gode.
– Alle ser alvoret i situasjonen. Alle er klar over at en tredjepart blir rammet hvis streiken utvides. Og alle gjør sitt beste for å finne en løsning. Men det er en uenighet i bunnen, sa han.
På det tidspunktet hadde SAS innstilt rundt 100 avganger fra Gardermoen torsdag grunnet mulig streik.
– På grunn av en eventuell opptrapping av streiken har SAS tatt forholdsregler og kansellert cirka 100 flygninger torsdag fram til klokka 14.00, opplyser SAS på sine nettsider.
SAS-fly med svenske og danske piloter blir ikke berørt. Heller ikke charterflygninger og ruter som opereres av SAS-partnere i Norge.
Jens Lippestad tror nettopp denne kanselleringen var med på å gjøre meklingen vellykket.
– Det var ikke til å unngå, samtidig som det ga oss tid til å finne en løsning, sier han til LO-Aktuelt.
• Vi strakk oss langt, sier SAS. Tullball, svarer de streikende pilotene
Toppet laget
Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, var også på plass hos Riksmekleren. Hun har ansvar for luftfart i LO-ledelsen, men var ikke involvert i forhandlingene eller meklingen sist helg. Også avdelingsleder i LOs forhandlingsavdeling, Knut Bodding var med.
Før møtet så det ut til å være isfront mellom partene. Norges Flygerforbund reagerte kraftig på påstander fra SAS om at de hadde jobbet døgnet rundt for å få til en løsning, uten at det hadde vært noen som helst dialog mellom partene siden meklingen ble brutt mandag morgen.
Overfor NTB beskyldte SAS-sjef Rickard Gustafson onsdag formiddag SAS-pilotene for å komme med «helt umulige krav».
550 piloter fra Norsk Flygerforbund og Parat ville gått ut i streik og lammet all rutetrafikk i Norge hvis partene ikke hadde kommet til enighet.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
Forhandlingsleder for Parat, Jan Levi Skogvang intervjues av NRK.
Helge Rønning Birkelund
SAS møtte mannsterke opp hos Riksmekleren.
Helge Rønning Birkelund
SAS-sjefen fikk solid lønnsøkning
Ifølge SVT fikk SAS-sjef Rickard Gustafson selv en lønnsøkning på 25 prosent i vinter.
Ifølge den svenske rikskringkasteren har toppsjefen i SAS en årsinntekt på 10 millioner kroner. Han økte lønnen sin med to millioner i vinter.
Lønnsøkningen kom samtidig med at konsernet forsøker å senke sine kostnader og ekspanderer til Irland.
I tillegg til lønnsøkningen har SAS-sjefen økt sine pensjonsavsetninger fra 30 til 40 prosent.
Gustafson selv ville ikke kommentere sine lønnsbetingelser overfor SVT, men henviste til styret.