Uber Norge-sjefen: – Sjåførene vil være frie, ikke ansatt
Uber Norway AS har bare 7 ansatte. Sjefen ser ingen grunn til at det bør bli flere.
UTFORDRER TAXINÆRINGA: - Alle skal betale skatt, sier Carl Edvard Endresen, general manager i Uber Norway. Han mener han leder en teknologiplattform, ikke en taxisentral.
Uber Norge
edv@lomedia.no
– Nettopp muligheten til å være sin egen sjef gjør det attraktivt for partnersjåførene våre å kjøre med Uber, sier general manager for Uber Norge, Carl Edvard Endresen, på telefon med LO-Aktuelt.
– Skulle vi gått inn i rollen som sjefer og arbeidsgivere, ville det gjort Uber lite attraktivt.
Uber Norway AS har syv ansatte. De flere hundre ubersjåførene er tilknyttet som selvstendig næringsdrivende. Endresen omtaler dem konsekvent som partnersjåfører. Han ser paralleller til den vanlige taxinæringen, hvor løyvesystemet er lagt opp med enkeltløyver som drives som enkeltpersonforetak.
Bare i Oslo er det 1700 slike løyver, ifølge Norsk Transportarbeiderforbund. Forbundet har bare 300 av sjåførene på disse løyvene som sine medlemmer.
• De ansatte går opp 100.000 i lønn etter at de fikk tariffavtale
Gryende fagforeninger
Ubersjåfører flere steder i USA og Storbritannia har det siste året gått sammen og krevd at Uber setter i stand felles forsikringsordninger. I New York krever de at Uber setter i stand et system så de kan motta tips. Noen steder er det i ferd med å dannes såkalte proto-unions, forstadier til fagforeninger.
Utfordringen er at Uber nekter å anse seg selv som arbeidsgiver.
– Uber er først og fremst et teknologiselskap. Sjåførene er selvstendig næringsdrivende. Vi vil fortsette med den modellen. Vi gjør det vi kan for å gjøre plattformen attraktiv for partnersjåførene, sier Endresen.
• Felix kjøpte bil for å kjøre Uber – nå vil han inn i LO
I New York er det dannet et Independent Drivers Guild, en forening med 45.000 sjåfører som kjører for Uber og andre plattformer. Foreningen er del av Machinists Union (maskinarbeiderforbundet).
Endresen anser likevel ikke dette eller andre tilsvarende framstøt i USA som gryende fagforeninger.
– Drivers Guild er et samarbeid for å styrke den pågående dialogen med partnersjåførene og for å rette opp en del urettferdigheter som har oppstått mellom ubersjåfører og de andre taxiselskapene.
– Hadde Uber kunnet operere i Norge med arbeidsgiveravgift og pensjonsforpliktelser?
– Jeg vil ikke spekulere i det. Vi jobber for at de som kjører Uber på heltid får god og enkel veiledning om hvordan de sikrer seg selv i tilfelle sykdom og annet.
Endresen viser til flere steder i USA, hvor ubersjåfører har tilgang til en egen rådgivningstjeneste for sin finansielle framtid.
Uber: – Gjør det vi kan for at sjåførene skal betale skatt
Ubersjåførene i Norge har ikke taxiløyve eller kjøreseddel. Dermed driver de illegal persontransport, også kjent som pirattaxi. Unntaket er limousintjenesten Uber Black, hvor flere sjåfører har tillatelse til å utføre akkurat denne transportformen.
Hele 90 prosent av ubersjåførene som tjente minst 50.000 kroner i 2015-16, innrapporterte ikke inntekt eller moms, ifølge Skatt Øst. Det gjelder 600 personer.
– Ser du noen problemer med å fronte et selskap som legger til rette for så mye ulovlig virksomhet?
– Vi mener det er noen uklarheter i lovverket ettersom det ikke er oppdatert i henhold til den teknologiske utviklingen. Uber ønsker å bli regulert, og vi håper politikerne gjør nødvendige endringer i tråd med Delingsøkonomiutvalgets anbefalinger så fort som mulig. Situasjonen i dag er uholdbar for de som bruker plattformen.
– Hva gjør dere for å sikre at sjåførene betaler skatt?
– Alle skal betale skatt. Vi har en aktiv dialog med Skatteetaten og sender informasjon med e-post til sjåførene. De får aktuelle frister og annen informasjon om hvordan de skal melde inn inntekt og moms. Vi informerer dem om Skatteetatens kurs for selvstendig næringsdrivende, som de kan være med på. Å betale skatt er en selvfølge i Norge.
• Følg oss på Facebook
Ifølge Uber Norway sitt resultatregnskap for 2015, fikk selskapet en beregnet skatt på kun 118.000 kroner.
– Vi følger det lovverket som gjelder for internasjonale selskaper som opererer i Norge. Et viktig poeng er at størsteparten av omsetningen på Uber-plattformen går direkte til partnersjåførene, som selvfølgelig skal skatte til Norge, sier Endresen.
ESA, som er EØS-avtalens kontrollorgan, konkluderte i februar med at de norske løyvereglene bryter med EUs prinsipp om fri etableringsrett. Endresen ser fram til at løyvereglene eventuelt faller.
– Vi ønsker å bli regulert. Systemet må fungere på like vilkår, uten begrensning på antall løyver.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside