JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Styrk byssedepartementet, ansett flere forpleiningsassistenter»

Det er på tide å gi kokkene den støtten de fortjener, og dette starter med å anerkjenne behovet for forpleiningssassistenter, skriver forpleiningssjef John Morten Engeseth.
ENSOMT OG TUNGT: På en båt med 14-16 personer er det kun kokken som arbeider alene. Det er veldig belastende, mener innleggsforfatteren.

ENSOMT OG TUNGT: På en båt med 14-16 personer er det kun kokken som arbeider alene. Det er veldig belastende, mener innleggsforfatteren.

Jogvan Hugo Gardar

På båter rundt om i verden er det en viktig, men ofte undervurdert rolle som utføres av kokker med administrativt ansvar, også kjent som «kokk m/adm». Disse enkeltpersonene er alene i byssen og har ansvar for en imponerende liste med oppgaver, fra matlaging og bestilling til regnskap og renhold.

I tillegg til å sjonglere med alle disse ansvarsområdene, blir de også ofte forventet å ta seg av renhold av fellesarealer og vaskeriet. I dag er båtene større og arealene store og ofte i flere etasjer og det er en tung byrde for en person å bære alene. I mange tilfeller så rekker kokken alle oppgavene, så ofte må det jobbes overtid.

Dette går utover den lovpålagte hviletiden og er ikke en løsning som ønskes.

Renhold er nå anerkjent som et fagbrev-yrke, og det er på tide å anerkjenne dette i våres segmenter også. Å forvente at en kokk uten relevant utdanning og opplæring i renholdsfaget skal ta seg av renholdet, i tillegg til de andre ansvarsområdene, er urettferdig og upraktisk.

Denne uholdbare situasjonen fører ofte til sykmeldinger og frafall blant kokker som rett og slett blir utslitt av den massive arbeidsmengden.

På en båt med 14-16 personer er det kun kokken som arbeider alene. Andre stillinger har kolleger å støtte seg på. Dette skaper ikke bare en ubalansert arbeidsfordeling, men det skaper også et dårlig psykososialt miljø. Det er på høy tid at vi erkjenner behovet for endring.

INNLEGGSFORFATTER: John Morten Engeseth.

INNLEGGSFORFATTER: John Morten Engeseth.

Tri Nguyen Dinh

I 2024 er det på tide for Norsk Rederiforbund og Sjømannsorganisasjonene å komme til enighet om å fjerne tittelen "kokk m/adm" og gi kokken tittelen som han er lønnet som, nemlig «Forpleiningsjef». Og så må det ansettes forpleiningsassistenter.

Dette vil ikke bare styrke byssedepartementet ved å innføre et kollegialt miljø, men det vil også gjøre det mer attraktivt å hyre unge kokker som ønsker en karriere til sjøs.

For å oppnå et skikkelig arbeidsmiljø for kokken er det på tide å revidere den gamle oppfatningen om at det bare handler om matlaging. Forpleiningssassistenten vil kunne frigjøre kokken fra oppgaver som renhold, slik at de kan fokusere på å levere sunn og hjemmelaget mat til mannskapet og sikre et trivelig og sunt miljø om bord.

Det er på tide å gi kokkene den støtten de fortjener, og dette starter med å anerkjenne behovet for forpleiningssassistenter.

John Morten Engeseth, forpleiningssjef

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse