Nå er lynraskt internett på skinner
Du får til en episode med House of Cards om du tar T-banen fra Bergkrystallen til Frognerstereren.
SKOLEARBEID: Elever fra Humanistskolen surfer for harde livet mens de intervjues av NRK.
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
I dag markerte Telenor, Ruter og Sporveien at Oslos T-bane har fått ferdig utbygget 4G-dekning, også i alle tunnelene og stasjonene dypt under overflaten. Det har tatt dem tre år med nattearbeid.
Telenor og Telia har spleiset på prosjektet, som har kostet rundt 130-135 millioner kroner.
I prinsippet skal du nå kunne gå på banen på den ene endestasjonen og sitte på helt til andre endestasjonen mens du uten problemer skal kunne holde det gående sammenhengende enten det er nettspill eller Netflix du engasjerer deg i.
Selvfølgelig vil også sjekking av Facebook og bruk av Snapchat være snappy på 4G.
55 mbit målte Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen i det presekonferanse-tbanen rullet inn på nye Løren stasjon. Midt i tunnelen hadde det ligget på i overkant av 30. Teknologien deler på båndbredden, så om alle passasjerene surfer tungt samtidig på samme bane i rushtiden vil det være litt knappere med båndbredde.
GSM siden -95
På pressekonferanse-banen, med avgang fra Jernbanetorget, var det for øvrig en gamer som spilte Minecraft mot andre spillere på internett, samt en hel drøss av unge laptop-utrustede mennesker fra Humanistskolen i Oslo, en friskole som så godt som utelukkende bruker datamaskiner i undervisningen.
Nå skal de smertefritt kunne gjøre lekser og skolearbeid mens de skolependler, er budskapet.
Vel fremme ved Løren dro både Minecraft-spillere og skoleelever videre til House of Nerds, som har lokaler der, mens pressen fikk ta en titt bak kulissene i rommet der de såkalte repeaterene holder til.
Oslo-banen har hatt GSM-dekning siden 1995, men allerede i 1998 var de klare for å ta det hele et steg videre. Slik har det blitt til at Norge når har et av verdens fremste tbane-nett når det kommer til dekning. Det er et par-tre år siden Nettverk kunne melde at Telenor og Telia (som vel het Netcom og Tele 2 da) setter i gang 4G-bygging på Grorud-banen. Etter det har de jobbet på med øvrige stasjoenr. Sist på plass med superdekning var blodferske Løren stasjon, som åpnet 4. april.
Slik virker det
Det hele fungerer ved at en av tre mobilsendere som dekker Oslos tbane-nett, plasseringen av disse tre er for øvrig hemmelig, sender signaler til stasjoner utrustet med repeatere. På Løren er det åtte repeatere, og hver repeater har sin frekvens å holde styr på. Disse repeaterene forsterker signalet de mottar og spytter det ut i en såkalt strålecoax, også kjent som lekkasjekabel, som går bortover tunnelveggene.
En strålecoax er en kabel som i enkelt forklart har hullete isolasjon, slik at dekning lekker ut fra den. Telemontørene har satt opp overlapp med kabel for at mobiltelefonen skal kunne rekke å hekte seg på ny basestasjon uten opphold.
800 meter er i praksis maksdistanse per kabel, så i tunneler som er lengre enn dette må det også settes opp ny repetaer i selve tunnelen. Det har for øvrig vært litt av en ømfintlig regneoperasjon å finne ut hvor mye sende- og mottakskraft disse kablene skal ha – setter du i for lite, får du rett og slett dårlig dekning, men setter du i for mye vil du svi kretskortene i de spesialtilpassede repeaterne.
Relacom og NRC på montørsiden
Det har gått med 30.000 meter med fiberkabel av totalt 90.000 meter med kabel. 2600 bolter har også gått med. Arbeidet har foregått om natta, når banen ikke går. Det også har vært litt av en logistikkoperasjon. Når du har begynt å rulle ut en kveil på 590 meter lang kabel, så må du blir ferdig før toget går neste morgen, for det er ikke bare å sette kabelrullen til siden.
Prosjektleder Siri Camilla Strøm-Hagaberg fra Telenor har måttet fnise litt av dem som til vanlig jobber med å vedlikeholde Oslos T-banenett i mulm og mørke under jorda. Mens telemontørene har jobbet med å rulle ut coaxkabel, har Sporveiens underjordiske arbeidere - mot normalt - foretrukket å oppholde seg på overflaten. Det er jo ikke fnugg dekning der nede mens montørene jobber, har de påpekt.
Det er Relacom og NRC Rail som har montert utstyret. Relacom skal også stå for videre drift.