Teknologibedrifter sliter med å vokse seg store
En ting er å være gründer. Men det er virkelig vanskelig å vokse bedriften stor, sier både ungt gründerselskap og gammel traver.
NORDIC SEMICONDUCTOR: Representerer «gullåren i norsk IKT-næring», chipsdesign! Svein-Egil Nielsen trenger stadig nye ansatte, men mener det er vanskelig å finne den typen realfagsstødige folk han trenger.
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
Nordic Semiconductor var blant selskapene som snakket på IKT-Norges Neo2017-konferanse. Siden 1983 har de jobbet med å lage integrerte kretser, altså elektroniske brikker, samt tilknyttet programvare.
– Vi kan gjøre sand nesten mer verdifullt enn gull. Det vi lager er kjempesmått, men vi lager rundt 700.000 enheter på én dag, sier teknologisjef Svein-Egil Nielsen.
Selskapet har 230 ingeniører i Trondheim, 35 i Oslo og også ansatte i andre land. Det er vanskelig å finne mennesker i Norge, mener Nielsen. Han beskriver halvlederindustrien som noe Norge faktisk er veldig gode på.
– Vi er best i Europa, og det er en bransje vi er mye bedre på enn nabolandene, sier Nielsen og ramser opp en rekke selskaper i samme industri som enten er basert i Norge eller har store miljøer i Norge. Texas Instruments (via tidl. norske Chipon), Silicon Labs (via tidl. norske Energy Micro), Arm (via tidl. norske Falanx Systems), Thinfilm AS og Novelda AS, for eksempel.
Opptatt av selskapsvekst
Han mener sånn sett Norge ikke trenger å finne opp masse nytt for å etablere posisjoner i ulike markeder nå som oljemarkedene skjelver.
– «Skomaker, bli ved din lest». La oss bygge på de segmentene vi allerede er gode på. Ellers får jo ikke jeg ansatt noen! Det er lett å se hva vi skulle gjort bedre, men la oss se på det vi gjør bra og skalere opp dette slik at det blir et naturlig økosystem for alle som skal ha nye jobber i Norge, sier Nielsen, som er klar på at det er mer vanskelig å få et selskap til å vokse enn å gründe det.
– Vi skal ha veldig mange oppstartselskaper for å fylle selskaper som er oppstartselskaper med 1.000 mann. Kanskje er det bedre å få de mellomstore til å vokse når vi skal skaffe morgendagens arbeidsplasser, sier Nielsen.
GEDIGEN TEKNOLOGIMESSE: Nordic Semiconductor har for vane å være til stede på Consumer Electronics Show (CES)-konferansen i Las Vegas. På CES i 2015 hadde de demo i form av en særdeles avansert selvhacket kaffemaskin. De var CES Innovation Awards Honoree samme år på bakgrunn av sin nRF51822 Bluetooth Smart-brikke og tilhørende SoC-programkode S110 Softdevice v7.0. Det var denne teknologiien som hadde blitt integrert i kaffemaskinen.
Leif Martin Kirknes
Trenger tallknusere
Blant dem som utdanner seg håper han i fremtiden å finne noen virkelig beinharde programmerere med heftige mattekunnskaper, i tillegg til barna som vokser opp med koding i skolen.
– At vi skal ha programmering i skolen er helt sikkert! Men for vår del er vi ikke bare interessert i en skog av middelmådige programmerere, «code monkeys». Vi trenger mye mer kompetanse enn bare programmering, som krever mye mer aggressiv utdanning innen realfag. Det er enkelt å programmere «hello world», men å ta det steget videre og analysere komplekse problemer krever tung realfagskompetanse og da er vi nødt til å frigjøre kraft til oppgradering av det norske utdanningssystemet, sier han.
Nisje: container
Det Oslo-baserte IT-selskapet Xeneta ble etablert i 2012 innenfor hva man kanskje skulle tro var en smal nisje, men har gjort braksuksess og vokst stødig. De har revolusjonert containermarkedet.
Containermarkedet er svimlende stort – 80 prosent av varer som flyttes har gått gjennom en container – men det har likevel ikke vært noe etablert marked, ingen funksjonell markedsdynamikk og ingen transparens med tanke på prising. Der tok Xeneta affære
– Vi samler inn kontrakter fra alle parter i industrien, informasjon ingen noen sinne har fått tak i, og analyserer, strukturerer og trekker ut relevant data. Så bygger vi indekser som gjør at kjøper og selger kan se hvordan prisbildet i markedet faktisk ser ut. For første gang har de et åpent marked å forholde seg til, forklarer Lars Johan Bjørkevoll, Chief Growth Officer i selskapet, som har vokst til 50 ansatte med over 20 nasjonaliteter med base i Oslo.
XENETA: Denne gjengen snur opp ned på containerfraktmarkedet ved å tilrettelegge for et transparent fraktmarked og ansetter over lav sko. Lars Johan Bjørkevoll er Chief Growth Officer. - Containere. Smak litt på det. Alt du har omgir deg med har vært inne i en container en eller annen gang, sier han.
Leif Martin Kirknes
Tøft å gå fra 50 til 100
Han ønsker å vokse videre, men merker forestående voksesmerter.
– Å gå fra 50 til 100 er noe helt annet enn å gå fra 0 til 50, for da må man rekruttere massivt og blant annet finne alle disse talentene, sier han.
Enn så lenge har de leid seg fire etasjer i Karl Johansgate så de i alle fall har satt av nok plass.
Les også: Elektriker Erik laget app for smarte hjem og ble gründer