JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ap lover å stoppe konkurranseutsettingen i jernbanen

Jernbanen skal fornyes uten privatisering. Det sier representanter for Arbeiderpartiet i møte med Norsk Jernbaneforbund.
JERNBANENS FRAMTID: De diskuterte NSB og Bane NOR. Fra venstre Sverre Myrli, stortingsrepresentant for Akershus, Jane Brekkhus Sæthre, leder i NJF, Hege Lutro, tillitsvalgt for konduktørene på Lillestrøm og Knut Storberget, som nå går ut av Stortinget.

JERNBANENS FRAMTID: De diskuterte NSB og Bane NOR. Fra venstre Sverre Myrli, stortingsrepresentant for Akershus, Jane Brekkhus Sæthre, leder i NJF, Hege Lutro, tillitsvalgt for konduktørene på Lillestrøm og Knut Storberget, som nå går ut av Stortinget.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

– Oppsplittingen er første skritt mot salg og ansvarspulverisering, mener Knut Storberget, stortingsrepresentant for Hedmark siden 2001, og tidligere justisminister.

– Regjeringens politikk går i retning av at markedet må håndtere veksten. Fremskrittspartiet har i programmet sitt at de skal selge ut både NRK, NSB og Kongsberggruppen blant mye annet, sier han etter å ha lest de borgerliges partiprogrammer.

– Alt som er bra skal rives ned

Lite igjen

At NSB mister både eiendommene, billettsalg og verksteder, kan like gjerne kalles slakt. Konsernet kan ende opp som et bemanningsbyrå, mener Ap.

– Vi jobber for å bevare yrkesstoltheten. Som konduktør møter du alt mulig av hendelser. Reisende trenger bistand, blir syke og må hentes i ambulanse, og det hender politiet må tilkalles. Vår viktigste oppgave er sikkerheten, sier Hege Lutro, tillitsvalgt for konduktørene som er stasjonert på Lillestrøm.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Usikkerhet

Leder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Jane Brekkhus Sæthre, peker på at de enkelte delene av jernbanen ikke er noe verdt hver for seg. En viktig forutsetning i reformen var at eieren av infrastrukturen, Bane NOR, skulle få fireårige budsjetter for å ha større forutsigbarhet i det daglige vedlikeholdet.

– Nå vet de ikke engang noe om budsjettet for 2018. Bevilgningene til de store prosjektene er på plass, men ikke hva Bane NOR får til å holde togene i gang. Det sitter lærlinger rundt om uten å vite hva framtida bringer. Tidligere kunne de stort sett regne med jobb videre, for dette er spesialkompetanse, sier Brekkhus Sæthre.

Sp vil reversere togreformen

Ingen løsning

NJF har fått garantier fra Ap, Senterpartiet, SV og Rødt om at de vil fornye jernbanen uten privatisering, og gå mot salg av NSB og Flytoget.

Stortingsflertallet har gjennom reformen vedtatt at alt som kan settes ut av vedlikehold, skal ut til private, noe Ap også er motstander av.

– I prinsippet er det ingen grenser for hva som kan legges ut på anbud hvis du vedtar dette politisk. Både trafikkstyring og kontrollvirksomhet kan skilles ut, sier Sverre Myrli, som i siste periode var jernbanepolitisk talsmann for Aps fraksjon i Transportkomiteen.

Les mer

Dette forventer tillitsvalgte i jernbanen av neste Ap-regjering
• (02.05.2017) Konkurransen om persontogene er utsatt igjen
• (7.04.2017:) Vil «stoppe galskapen» med toganbud
• (13.09.2016:) Frp-statsråden vil dele ut strekninger til private tog i ekspressfart
Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse