JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Dette forventer tillitsvalgte i jernbanen av neste Ap-regjering

Saml jernbanen igjen, sier Norsk Jernbaneforbund. Stopp togkonkurransen, sier Norsk Lokomotivmannsforbund.
Jane B. Sæthre, fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund og Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, håper på regjeringsskifte.

Jane B. Sæthre, fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund og Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, håper på regjeringsskifte.

Ole Palmstrøm

yngvil@lomedia.no

Det er ett år igjen til neste stortingsvalg, og både Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund håper valget vil føre til regjeringsskifte. Og hvis Arbeiderpartiet og samarbeidspartier som Sp skulle komme i regjeringsposisjon, hva vil de gjøre med jernbanen?

Mulig å stoppe togkonkurransen?

– Jeg forventer at en regjering utgått av Arbeiderpartiet og samarbeidspartier vil stoppe konkurranseutsettingen, sier Rolf Ringdal (tidligere Jørgensen, anm. journ.), leder i Norsk Lokomotivmannsforbund.

– Kontrakten for den første togpakken skal undertegnes allerede i august 2017. Hvis Ap og samarbeidspartier skulle komme i regjeringsposisjon etter valget i 2017, hva kan de gjøre for å stanse dette i tilfelle et annet selskap enn NSB vinner anbudet?

– Med en ny regjering forventer vi at den vurderer å reversere konsekvensene av en slik kontrakt. Det er absolutt ikke ønskelig at en Ap-regjering skal forvalte en konkurranse og anbud vi ikke vil ha. Det sies fra både regjeringa og politisk hold at det ikke er mulig å reversere et slik anbud fordi det vil koste alt for mye, men ingen kan eller vil svare på hva det vil koste. Vi forventer at en ny regjering da må svare på hva det vil koste, svarer Ringdal.

– Mener du at de skal bryte kontrakten?

– Jeg mener en ny regjering må vurdere å kjøpe ut aktører som har vunnet et anbud, begrepet å bryte kontrakten vil nok være feil måte å uttrykke seg på, sier Ringdal.

Konsulentene tjener seg rike på oppsplittingen av jernbanen

Dette navneskiftet koster staten 36 millioner kroner

• Arbeiderpartiet gremmes over konsulentbruken i jernbanereformen

Ap: – Det som er mulig å stoppe, vil vi stoppe

Sverre Myrli, jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, sier det er umulig å si nå hva som kan gjøres dersom det blir et annet politisk flertall fordi det er avhengig av hvor langt reformen er kommet i gjennomføringen.

– Det som er mulig å stoppe, vil vi stoppe, men da må vi vinne valget i 2017. I 2005 klarte vi å reversere Bondevik-regjeringas rasering av Jernbaneverket. Det som praktisk lar seg gjøre å stoppe må stoppes dersom det blir et nytt politisk flertall. Hvis de har kommet så langt at de har lagt ut strekninger på anbud og tildelt kontrakter til andre selskaper enn NSB, må vi se hva vi kan gjøre, sier Myrli.

–Arbeiderpartiet stemte imot jernbanereformen i Stortinget, og en av hovedgrunnene til det var frykten for en enda mer oppsplittet jernbane. Nå ser vi at det nettopp er det som skjer. Det bygges opp et voldsomt administrasjonsapparat med en mengde nye enheter, foretak og selskaper,sier Sverre Myrli, jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet.

–Arbeiderpartiet stemte imot jernbanereformen i Stortinget, og en av hovedgrunnene til det var frykten for en enda mer oppsplittet jernbane. Nå ser vi at det nettopp er det som skjer. Det bygges opp et voldsomt administrasjonsapparat med en mengde nye enheter, foretak og selskaper,sier Sverre Myrli, jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet.

Arbeiderpartiet

Kontraktbrudd kan bety rettssak og erstatning?

Også Senterpartiets Janne Sjelmo Nordås, medlem i Transportkomiteen på Stortinget, sier det vanskeligste å gjøre noe med er kontraktene med private selskaper.

– Dess flere strekninger som er kommet på anbud, jo vanskeligere er det å gjøre noe med det. Kontraktstiden er juridisk bindende. Å bryte kontrakten kan bety rettssak og store erstatningssummer, sier Nordås.

Jernbanen under én ledelse

En del av jernbanereformen ønsker Lokomotivmannsforbundet å beholde, nemlig det nye statsforetaket for infrastruktur i jernbanen, Bane NOR:

– Det kan være bedre med hensyn til langsiktige investeringer at infrastrukturen er i et statsforetak, Bane NOR, sier forbundsleder Rolf Ringdal.

– Løsningen er å samle NSB og Bane NOR, mener han.

Det er også hovedbudskapet fra Jane Sæthre, fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund, til politikerne i Arbeiderpartiet.

– Vi forventer at en ny regjering skal samle jernbanen under én ledelse og sånn bygge en solid jernbane for framtiden, sier Sæthre.

Hun ser for seg et NSB eierselskap på toppen, med to «solide bein» under: Infrastrukturselskapet, gjerne Bane NOR som etableres i disse dager, og et solid NSB-konsern med dets støttefunksjoner.

– De nye selskapene som etableres nå kan bestå, men må fusjoneres inn igjen i NSB-konsernet. Grunnen til at vi tror på det er at landene som lykkes med jernbanen, for eksempel Tyskland og Sveits, holder jernbaneselskapene samlet med én felles ledelse på toppen.

Sp: – Vi vil reversere jernbanereformen

Senterpartiet vil også samle den norske jernbanen igjen.

– Vi går til valg på at vi vil reversere jernbanereformen, sier Sp-stortingsrepresentant Janne Sjelmo Nordås. Akkurat hvordan partiet vil gjøre det, må de se på dersom de kommer i posisjon, sier hun.

–Det blir så oppsplitta at man mister oversikten, sier Senterpartiets Janne Sjelmo Nordås, om privatiseringen av jernbanen. Nordås er medlem i Transportkomiteen på Stortinget.

–Det blir så oppsplitta at man mister oversikten, sier Senterpartiets Janne Sjelmo Nordås, om privatiseringen av jernbanen. Nordås er medlem i Transportkomiteen på Stortinget.

John Arne Hovstad Balto/Senterpartiet

Nordås påpeker at enhver regjering kan velge for eksempel å legge ned både det nye Jernbanedirektoratet, hvis hovedoppgave er å forvalte togkonkurransen, og de nye aksjeselskapene for togmateriell, billetter og togvedlikehold.

Her er Frp-statsrådens nye togselskaper

Dette tjener de nye jernbanedirektørene

Pensjonsbyrden kan knekke NSB, men regjeringen vil ikke love å redde selskapet

Dette skjer i jernbanen:

1. oktober 2016: Som følge av konkurransene som kommer deles NSB Persontog i fire: NSB Øst, NSB Nord, NSB Vest og NSB Sør.

Høst 2016: Samferdselsdepartementet tar sikte på å sende ut deler av konkurransegrunnlaget til tilbydere som myndighetene har godkjent til å delta i togkonkurransen.

31. desember 2016: Jernbaneverket legges ned.

1. januar 2017: Det nye Jernbanedirektoratet kommer i gang.

1. januar 2017: Det nye selskapet Salg og Billettering AS overføres til Samferdselsdepartementet.

1. januar 2017: Det nye statseide selskapet for infrastruktur i jernbanen Bane NOR SF blir operativt.

3. februar 2017: De første togstrekningene legges ut på anbud «trafikkpakke 1 sør»: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

April 2017: Det nye selskapet Materiellselskapet AS ble startet av NSB i juni 2016, og overføres til Samferdselsdepartementet. Alle lokomotiver og togvogner tas ut av NSB og inn i Materiellselskapet AS.

Mai 2017: Neste bolk med togstrekninger legges på anbud «trafikkpakke 2 nord»: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.

Juni-august 2017: Forhandlinger med utvalgte selskaper i anbudet om trafikkpakke 1 sør.

Oktober-november 2017: Forhandlinger med utvalgte selskaper i anbudet om trafikkpakke 2 nord.

August 2017: Kontraktsignering trafikkpakke 1 sør.

Desember 2017: Kontraktsignering trafikkpakke 2 nord.

Desember 2018: Trafikkstart for togstrekningene i pakke 1 og 2 med selskapet eller selskapene som har vunnet anbudene.

Kilder: NSBs konsernblad Vingehjulet, togkonkurranse.no, Samferdselsdepartementet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dette skjer i jernbanen:

1. oktober 2016: Som følge av konkurransene som kommer deles NSB Persontog i fire: NSB Øst, NSB Nord, NSB Vest og NSB Sør.

Høst 2016: Samferdselsdepartementet tar sikte på å sende ut deler av konkurransegrunnlaget til tilbydere som myndighetene har godkjent til å delta i togkonkurransen.

31. desember 2016: Jernbaneverket legges ned.

1. januar 2017: Det nye Jernbanedirektoratet kommer i gang.

1. januar 2017: Det nye selskapet Salg og Billettering AS overføres til Samferdselsdepartementet.

1. januar 2017: Det nye statseide selskapet for infrastruktur i jernbanen Bane NOR SF blir operativt.

3. februar 2017: De første togstrekningene legges ut på anbud «trafikkpakke 1 sør»: Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

April 2017: Det nye selskapet Materiellselskapet AS ble startet av NSB i juni 2016, og overføres til Samferdselsdepartementet. Alle lokomotiver og togvogner tas ut av NSB og inn i Materiellselskapet AS.

Mai 2017: Neste bolk med togstrekninger legges på anbud «trafikkpakke 2 nord»: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.

Juni-august 2017: Forhandlinger med utvalgte selskaper i anbudet om trafikkpakke 1 sør.

Oktober-november 2017: Forhandlinger med utvalgte selskaper i anbudet om trafikkpakke 2 nord.

August 2017: Kontraktsignering trafikkpakke 1 sør.

Desember 2017: Kontraktsignering trafikkpakke 2 nord.

Desember 2018: Trafikkstart for togstrekningene i pakke 1 og 2 med selskapet eller selskapene som har vunnet anbudene.

Kilder: NSBs konsernblad Vingehjulet, togkonkurranse.no, Samferdselsdepartementet.