Jernbanereformen skal gi konkurranse på norske skinner
Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert
Konsulentene tjener seg rike på oppsplitting av jernbanen.
Erlend Angelo
yngvil@lomedia.no
Det blir dyrt når NSB skal få konkurranse på norske skinner. Regjeringen er villig til å bruke om lag 119 millioner kroner på konsulenter som skal legge til rette for private tog i Norge.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Det som trolig koster mest, er opprettelsen av det nye statsforetaket for infrastruktur i jernbanen, Bane NOR. Bare her skal det brukes 75 millioner kroner til konsulenter.
• Det koster 36 millioner å skifte navn fra Jernbaneverket til Bane NOR SF
Her er oversikten:
FriFagbevegelse har hentet inn tall og laget en oversikt over bruk av konsulenter.
Her er oversikten over hvor mye som allerede er brukt eller satt av til bruk av konsulenter for å gjennomføre jernbanereformen:
Samferdselsdepartementet: Konsulenter: 25 millioner kroner (2014-2017) og egne ansatte: 21 årsverk (2014-2016)
Jernbaneverket: Konsulenter: 2,9 millioner kroner
Jernbanedirektoratet: Konsulenter: 4,4 millioner kroner (inkludert moms)
Bane NOR: Konsulenter: 75 millioner kroner (inklusiv moms) (forventet bruk i 2016) og ansatte lånt ut fra Jernbaneverket: 6 årsverk.
Opplysningene er fra Samferdselsdepartementet og Bane NOR SF.
• Her er Frp-statsrådens nye tog-selskaper
Solvik-Olsen underdriver kostnader
Samferdselsdepartementet sendte torsdag ut en oversikt over konsulentbruken i forbindelse med jernbanereformen. Departementet underdriver konsulentbruken, og skriver at Bane NOR hittil i år har brukt 25 millioner til konsulenter. Bane NOR opplyser selv at de vil bruke anslagsvis 75 millioner kroner i hele 2016.
• Landene som lykkes med jernbanen
Bane NOR er største oppdragsgiver
I januar 2016 inngikk Jernbaneverket rammeavtaler med noen av de største konsulentselskapene i verden: Ernst & Young, Capgemini, Deloitte, KPMG, og PricewaterhouseCoopers. Måneden etter lanserte regjeringen jernbanereformen. Det er disse avtalene Bane NOR, etablert i august 2016, bruker.
Rammeavtalene er ifølge kontraktene til sammen verdt om lag 119 millioner kroner.
• Ernst & Young: Kontrakt verdt 62,5 millioner kroner (inkludert moms)
Ernst & Young leverer 70 prosent av konsulenttjenestene som Bane NOR bruker.
• PriceWaterhouseCoopers: Kontrakt verdt 25 millioner kroner (inkludert moms)
• Deloitte: Kontrakt verdt 18,75 millioner kroner (inkludert moms)
• Capgemini Norge: Kontrakt verdt 6,25 millioner kroner (inkludert moms)
• KPMG: Kontrakt verdt 6,25 millioner kroner (inkludert moms)
Dette er kontrakter for bruk av konsulenter i 2016-2018. Rammeavtalene anslår hvor mye kontraktene er verdt.
• Pensjonsbombe kan knekke NSB. Men regjeringa vil ikke love å redde selskapet
Hemmelige timepriser
Det er inngått avtale med alle disse selskapene om en timepris for bruk av konsulenter. Fri Fagbevegelse har spurt Bane NOR hva de betaler per time. Svaret er at timeprisene er «forretningssensitive» etter forvaltningsloven. I kontraktene vi har fått innsyn, er bare én opplysning sladdet, og det er timeprisen.
• – NSB har to valg: Kutte i ansattes pensjon eller tape konkurransen
Bane NOR kjøper også råd fra disse:
I tillegg har Bane NOR kjøpt konsulenttjenester til juridisk bistand, IKT, revisjon og pensjon fra disse firmaene:
• Gabler Steenberg & Plahte AS (pensjonsrådgivning)
• Scandinavian Design Group AS (merkevarerådgivning)
• Grant Thronton Revisjon AS (revisjon-revisor for 2016)
• PwC (revisjon-rammeavtale Bane NOR SF)
• Advokatfirmaet Grette DA (juridisk bistand- rammeavtale JBV)
• Kluge Advokatfirma DA (juridisk bistand-rammeavtale Bane NOR SF)
• Sopra Steria (IKT-rammeavtale JBV)
• Zynk (kommunikasjonsrådgiver)
• Tieto Norway AS (IKT-rammeavtaler JBV)
– Bruken av ekstern bistand på disse områdene vil naturlig trappes ned når Bane NOR SF er fullt operativt med egne ansatte på disse områdene, opplyser Jørn Wisløff i Bane NOR.
Styreleder Siri Hatlen i Bane NOR SF forklarer konsulentbruken slik:
– En jernbane med høy punktlighet og høy kundetilfredshet kommer ikke av seg selv. Det krever økt innsats og ressurser. Det er viktig at etableringen av statsforetaket Bane NOR gjennomføres på en måte som ikke svekker den operative driften i Jernbaneverket eller ROM Eiendom – dette handler blant annet om sikkerhet og å sikre kontinuitet i viktige utbyggingsprosjekter, sier Siri Hatlen.
• Bloggen: – Vi døper deg Bane NOR SF
NSB vil ikke si hva reformen koster
Med privatiseringspolitikken har regjeringen gitt NSB det som trolig er en kjemperegning. Det må til for at NSB skal forberede seg på konkurransen om togstrekningene som regjeringen legger ut på anbud neste år.
Etter det FriFagbevegelse erfarer er det Boston Consulting Group som har gjort en gjennomgang av alle enheter og gjøremål i NSB for å omstille og tilrettelegge for selskapene som skal skilles ut og som skal vinne anbud. I tillegg kommer et ukjent antall egne ansatte som jobber med omstillingen som følge av jernbanereformen.
Ifølge Dagens Næringsliv har BCG-konsulentene i snitt 3,9 mill i årslønn.
FriFagbevegelse spør NSB hva konsulentbruken i selskapet i forbindelse med jernbanereformen koster konsernet, og får et knapt svar:
– NSB forbereder seg på en ny hverdag med konkurranse om transport av persontrafikktjenester. Av forretningsmessige hensyn ønsker vi ikke å opplyse om våre kostnader knyttet til dette arbeidet, svarer Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB.
Har samferdselsministeren oversikt?
FriFagbevegelse ba for en uke siden Samferdselsdepartementet om en oversikt over alle kontrakter Jernbaneverket og NSB har inngått med private konsulentselskaper i forbindelse med jernbanereformen, og om innsyn i alle kontraktene. Pressevakten i departementet svarte at vi måtte henvende oss til Jernbaneverket og NSB.
– Har altså ikke Jernbanereformprosjektet som styres av Samferdselsdepartementet oversikt over konsulentbruken i jernbanereformen, spurte vi.
– Nei, svarte pressevakten.
FriFagbevegelse fulgte opp med en ny forespørsel. Er det virkelig mulig at statsråden ikke vet hva det koster skattebetalerne å gjennomføre jernbanereformen?
Etter en uke fikk vi et svar:
– Departementet har oversikt over ressursbruk gjennom midler bevilget til implementering av jernbanereformen over statsbudsjettet og gjennom dialog med NSB, skriver samferdselsministeren i en epost til FriFagbevegelse.
Departementet opplyser imidlertid ikke hva NSBs utgifter i forbindelse med privatiseringen er.
• Ansatte i departementene må rydde pulten hver dag i det nye regjeringskvartalet
Privatiseringen koster
• Regjeringen lanserte jernbanereformen «På rett spor» 12. mai 2015.
• Reformen startet en storstilt privatisering av den norske jernbanen.
• Regjeringen mener dette vil effektivisere persontogtrafikken.
• Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen skal ut på anbud 3. februar 2017.
• Disse togstrekningene legges ut på anbud i mai 2017: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.
• Minst 107 millioner kroner: Beløpet det nye selskapet for infrastruktur i jernbanen, Bane NOR, Samferdselsdepartementet, Jernbaneverket og det nyetablerte Jernbanedirektoratet vil bruke på konsulenter i forbindelse med jernbanereformen.
• Det er ukjent hvor mye NSB bruker.
Kilder: Bane NOR, Samferdselsdepartementet, NSB.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Privatiseringen koster
• Regjeringen lanserte jernbanereformen «På rett spor» 12. mai 2015.
• Reformen startet en storstilt privatisering av den norske jernbanen.
• Regjeringen mener dette vil effektivisere persontogtrafikken.
• Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen skal ut på anbud 3. februar 2017.
• Disse togstrekningene legges ut på anbud i mai 2017: Trondheim-Bodø, Bodø-Rognan, Lundamo/Melhus-Stjørdal/Steinkjer, Dombås-Åndalsnes, Hamar-Røros, Røros-Trondheim, Trondheim-Storlien, Oslo – Trondheim.
• Minst 107 millioner kroner: Beløpet det nye selskapet for infrastruktur i jernbanen, Bane NOR, Samferdselsdepartementet, Jernbaneverket og det nyetablerte Jernbanedirektoratet vil bruke på konsulenter i forbindelse med jernbanereformen.
• Det er ukjent hvor mye NSB bruker.
Kilder: Bane NOR, Samferdselsdepartementet, NSB.