Vi døper deg Bane NOR SF
Måtte bevilgninger og gode tider følge deg.
Øystein Bråthen/Tri D. Nguyen
Jernbaneinfrastrukturselskapet har fått nytt navn. Arbeidet med å fylle Direktorat og Bane NOR med oppgaver, kompetanse og arbeidsfolk over hele banenettet er nå i full gang. De ansatte i JBV har ingen grunn til å frykte for jobbene sine. Alle skal med.
Når det gjelder prosessen i NSB-konsernet råder det mer usikkerhet. Konsernstyret har uttalt at Mantena skal stå på egne bein, og gjøres i stand til å vinne konkurransene om vedlikeholdet av tog. Det virker ikke troverdig, selv om en prøver å være konstruktiv.
Mantena skal strippes for lokaler, utstyr og produksjonsmidler. Dette må angivelig gjøres for å sikre at selskapet ikke skal ha noen særfordeler i forhold til konkurrentene.
Vi stiller oss undrende til argumentasjonen om tilrettelegging for konkurranse på like vilkår. Det er da ikke bemanningsbyråer som legger inn anbud på vedlikehold av jernbanemateriell verken i Sverige, Danmark eller ellers i Europa. Mantena blir vingeklippet og de ansatte har grunn til å være urolige for konsekvensene.
(18.02.2016) Går ned i lønn med ny arbeidsgiver
Materielleierselskapet skal eie vedlikeholdsprogrammene, og operatørene skal på bakgrunn av gjennomført konkurranse inngå avtaler med et vedlikeholdsselskap. Alle operatører skal sikres verkstedfasiliteter som stilles til rådighet.
Rest NSB, som i hovedsak vil bestå av Bergensbanen, lokaltog i Østlandsområdet og regiontog i Intercity-triangelet, er pålagt å inngå en ny trafikkavtale med staten. Avtalen blir forskjellig fra nåværende, som utløper i løpet av 2017, og den skal ta opp i seg en stegvis utfasing av eventuelle strekninger som tilfaller andre operatører gjennom anbudsprosessen.
Det hevdes at flere selskaper har vist interesse, og en del av de er allerede prekvalifisert (godkjente til å kjøre persontrafikk med tog). Hvem disse selskapene er vil først bli offentliggjort nærmere jul.
(22.06.2016) – NSB har to valg: Kutte i ansattes pensjon eller tape konkurransen
Omstillingsprosessen i NSB blir meget omfattende. Den tar ikke bare høyde for at selskapene Materiell og Salg og billettering skal skilles ut, i tillegg til Mantena og Rom Eiendom, men de har også tatt mål av seg å ta igjen for manglende effektiviseringsprosesser de siste årene.
Når sant skal sies har NJF vært både kritiske og spørrende til hvordan Persontog har vært organisert. Det kan virke som om toppledelsen glemte de kontinuerlige endringsbehov i sin higen etter å vinne fram med sine ideer om hvordan jernbanen i Norge skal organiseres.
En styrt prosess med naturlig avgang og gradvis tilpasning av organisasjonen ville vært å foretrekke. Realiteten i dag er at det finnes ingen huller å gjemme seg i, for å sitere Karius og Baktus. Omstillingsbørsten vil feie i alle kroker.
Jernbaneforbundet kan miste mange medlemmer til andre LO-forbund
Vi har vært tydelige på at departementet må komme opp med omstillingsmidler dersom dette skal gå fredelig for seg. Vi aksepterer ingen oppsigelser.
De ansatte skal ikke betale for den fordyrende byråkratiseringen som anbudsregimet drar med seg.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.