JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Går ned i lønn med ny arbeidsgiver

Mantena overtar to verksteder i Stockholm-området etter å ha vunnet en anbudsrunde. De ansatte er organisert i to forbund, og hadde to forskjellige tariffavtaler. Nå får alle samme lønns- og arbeidsvilkår.
HØY KOMPETANSE: SJs X3000-sett skal vedlikeholdes av Mantena, men med de samme ansatte ved verkstedet utenfor Stockholm.

HØY KOMPETANSE: SJs X3000-sett skal vedlikeholdes av Mantena, men med de samme ansatte ved verkstedet utenfor Stockholm.

Stefan Nilsson/SJ

oystein.braathen@lomedia.no

Kontrakten omfatter vedlikehold på to av SJs togtyper fra 1. mars. Etter forhandlinger aksepterte Mantena at det er snakk om virksomhetsoverdragelse, og overtar arbeidsgiveransvaret for ansatte som sier ja til å bli med videre. Med to fagforbund involvert ble prosessen komplisert.

Muligheter

Ved Euromaint godtok Mantena gjeldende avtale. Hos den andre konkurrenten, Bombardier, er de ansatte medlemmer i IF Metall, og har blant annet bedre kompensasjon for ubekvem arbeidstid enn fagforbundet Seko har i sitt område.

– Akkurat nå vet vi ikke så mye om hva som skjer. Vi har en god avtale nå. Forandringer blir det uansett, sier tillitsvalgt Tomas Westerlund ved Bombardiers verksted i Solna, nabokommune til Stockholm.

Mangfoldig

Fagforbundet Seko tilsvarer LO Stat, og har 121 000 medlemmer i ni områder innen det offentlige og tidligere statlige virksomheter. Innenfor jernbanen organiserer de alle yrkesgrupper gjennom «Spårtrafikavtalen».

Mantenas utgangspunkt var like vilkår ved de to verkstedene. Etter lokale forhandlinger strakk de seg litt lenger ved Bombardier, men representanter for IF Metall godtok ikke forslaget.

– Det er ikke korrekt at vi dumper lønningene. Vi ga et tilbud som var litt høyere, ikke like bra som det de hadde, men bedre enn hva Seko har. Da sa Metall nei, uten at det var helt klarlagt for de berørte ved verkstedet hva vårt tilbud innebar. Nå blir det ikke flere forhandlinger, sier Fredrik Thulin, administrerende direktør i Mantena Sverige AB.

Vanlig på jernbanen

Da Mantena regnet på sitt tilbud i anbudskonkurransen brukte de Spårtrafikavtalen som grunnlag.

– Vi følger Seko-avtalen til punkt og prikke. Der reguleres alle tillegg, understreker Thulin.

– Ingen i Sverige som omfattes av den har like gode vilkår som IF Metall. De har blant annet høyere tillegg for ubekvem arbeidstid, legger han til.

Han tror ikke Solna-verkstedet mister kompetanse.

– Virksomhetsoverdragelse er en komplisert prosess. Vi valgte å overta alle ansatte som sa ja til å være med videre. De fleste fortsetter, sier Fredrik Thulin.

Nye rutiner

Blant kravene fra SJ til en ny leverandør var mer vedlikehold i rolige perioder på døgnet og i uken, det vil si natt og helg. Ifølge forhandlerne vil de ved Bombardier som jobber sju netter, med påfølgende sju dager fri, tape mellom 6000 og 7000 kroner i måneden på de nye vilkårene. De som jobber tilsvarende perioder, men dagtid og helg, går ned cirka 2000 kroner, ifølge Sekos beregninger.

– Vår holdning er at når man velger å ta over en virksomhet så skal ikke vilkårene bli dårligere for de som berøres, sier Valle Karlsson, forbundssekretær for avtaler i Seko.

Ettertraktet

Karlsson mener Bombardier-ansatte kan begynne å se seg om etter noe nytt hvis de får dårligere vilkår. Konsekvensen kan bli at fagpersonell etter hvert går til nye arbeidsgivere.

– Her er det fagfolk med spesialkompetanse som har gode muligheter til å få jobb andre steder. De ligger litt over i lønn sammenliknet med hva som er vanlig på andre jernbaneverksteder i landet. Jeg mener Mantena gjorde for få undersøkelser hos Bombardier før de beregnet sitt tilbud, sier Valle Karlsson.

Konkurransen

Euromaint var opprinnelig
SJ Maskindivision.

Etablert i 2001 da Statens Järnvägar (SJ) ble splittet i seks.

Kjøpt av det private fondet
Ratos AB i 2007.

Har vokst i Sverige og internasjonalt gjennom oppkjøp av andre selskaper. Virksomheter i flere EU-land.

Hadde vedlikehold på SJs X40-tog, to-etasjes motorvogner.

Mantena overtar kontrakten på 27 sett med tre vogner, 15 med to vogner.

Bombardier er et kanadisk konsern.

Innen jernbane har de produksjonsanlegg i 26 land, og 19 anlegg for vedlikehold rundt om.

Leverte sitt første elektriske lokomotiv i Sverige i 1891.

Lanserte X2000 i 1990. Hurtigtog i regiontrafikk, blant annet Stockholm-Oslo.

Regina, X55, brukes i regionaltrafikk, blant annet Göteborg-Malmö.

Kontrakten omfatter 20 av SJs nyeste motorvognsett, hvert sett har fire vogner.

Virksomhetsoverdragelse er en komplisert prosess. Fredrik Thulin

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse

Konkurransen

Euromaint var opprinnelig
SJ Maskindivision.

Etablert i 2001 da Statens Järnvägar (SJ) ble splittet i seks.

Kjøpt av det private fondet
Ratos AB i 2007.

Har vokst i Sverige og internasjonalt gjennom oppkjøp av andre selskaper. Virksomheter i flere EU-land.

Hadde vedlikehold på SJs X40-tog, to-etasjes motorvogner.

Mantena overtar kontrakten på 27 sett med tre vogner, 15 med to vogner.

Bombardier er et kanadisk konsern.

Innen jernbane har de produksjonsanlegg i 26 land, og 19 anlegg for vedlikehold rundt om.

Leverte sitt første elektriske lokomotiv i Sverige i 1891.

Lanserte X2000 i 1990. Hurtigtog i regiontrafikk, blant annet Stockholm-Oslo.

Regina, X55, brukes i regionaltrafikk, blant annet Göteborg-Malmö.

Kontrakten omfatter 20 av SJs nyeste motorvognsett, hvert sett har fire vogner.