JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk Jernbaneforbund vil få flere til å verve medlemmer:

Jernbaneforbundet vokser: Håper å passere 7.000 yrkesaktive medlemmer innen utgangen av året

Jernbaneforbundet har satt seg som mål å ha 7000 yrkesaktive medlemmer innen utgangen av 2020.
SkalJernbaneforbundet skal bli bedre både i verving og medlemspleie, forteller Grete Sparby.

SkalJernbaneforbundet skal bli bedre både i verving og medlemspleie, forteller Grete Sparby.

privat

morten@lomedia.no

– Det er et hårete mål, men ikke uoppnåelig, sier prosjektsekretær Grete Sparby.

Hun slår fast at forbundet ligger godt an.

Siden starten av september har har Norsk Jernbaneforbund (NJF) vokst med 250 medlemmer. Med en drøy måned igjen mangler forbundet 40 til for å nå målet.

Sentralt i arbeidet står en nyopprettet vervegruppe. Denne er en del av LOs satsing «LO for alle», som har som mål å rekruttere flere medlemmer med høyere utdanning.

Ryggraden i forbundet

NJF har fått tilført ressurser for å sette i gang arbeid med å øke medlemsveksten. Sparby sier forbundet vil bruke erfaringene fra prosjektet til å nå medlemmer både med og uten høyere utdanning.

Flytoget mener Samferdselsdepartementet driver med konkurransevridning

– Vi har absolutt et stort potensial blant de med høyere utdanning, men vi ser at vervegruppen treffer bredere enn det, sier Sparby.

Målet er at flere skal gjøre seg nytte av arbeidet til de som sitter i gruppa. På sikt skal flere få opplæring i godt vervearbeid.

– Det er de lokale foreningene som er ryggraden i forbundet. Det er også der kunnskapen til slutt skal ende opp. Verving og medlemspleie må skje ute i foreningene. Målet med arbeidet vervegruppen gjør, er at det skal føre til kunnskap som foreningene kan bruke aktivt, sier Sparby.

Store endringer

Det er ikke bare verving som er viktig. Hvordan ivareta medlemmene best mulig er en sentral del av vervegruppas arbeid. Framover skal de kartlegge hva medlemmene er opptatt av. Det handler ikke bare om fordeler, men også hva som er viktig for medlemmene ute på arbeidsplassene.

Jernbanereformen har skapt en helt ny hverdag både ute i arbeidslivet og på forbundskontoret.

– Det er mye mer komplekst nå enn da alt var samlet i NSB og Jernbaneverket. Før hadde de sentrale tillitsvalgte mye mer førstehåndskunnskap – de kom fra de samme bedriftene selv. Nå er det mange virksomheter og bedriftskulturer. Det er godt mulig at behovet til medlemmene også er endret på grunn av dette. Det vil vi finne mer ut av, sier Sparby.

Mye lest: Butikkansatte jubler for 10.000 kroner i koronabonus: – Helt fantastisk, sier tillitsvalgt Camilla

Snakke sammen

– Å få nye medlemmer og beholde de vi har er utrolig viktig både for oss i Jernbaneforbundet og fagbevegelsen.

Lars Øyvind Sannes

Lars Øyvind Sannes

Øystein Bråthen

Lars Øyvind Sannes er tillitsvalgt i Bane Nor og en av dem som er i vervegruppa. Han synes det er lærerikt å være en del av prosjektet, og beskriver det som en blanding av bevisstgjøring og selgervirksomhet.

– Det handler om å snakke med mennesker. Mye av det vi lærer er jo egentlig samtaleteknikk. Gjennom å snakke med mennesker finner man ut av hva som er viktig for dem – og dermed få muligheten til å fortelle hvorfor det er viktig for nettopp dem å bli medlem i NJF. I tillegg til det opplagte argumentet; sammen er vi sterke, sier Sannes.

Kleint

– Akkurat den biten synes jeg fortsatt er kleint, å skulle selge NJF som et produkt. Samtidig ser jeg jo at det er mye lærdom å hente fra selgerne, smiler Mariann Ravnaker Nilsen, tillitsvalgt i CargoNet.

Også hun er med i vervegruppen og fastslår at det er mye lærdom å hente fra sine kollegaer i jernbanen. Mange er dyktige på verving, og Ravnanger mener det er erfaring som er gull verdt.

– Når man sitter i fellesskap og lister opp de gode argumentene, blir det enklere. Man får hjelp til å formulere det man vil si, men som man ikke har klart å komme på selv, sier Ravnanger Nilsen.

Mariann Ravnanger Nilsen

Mariann Ravnanger Nilsen

Morten Hansen

Dette er snittlønna i over 350 yrker

Godt tillitsvagtsarbeid

Samtidig må man ikke glemme at det beste vervearbeidet er det fagforeningene gjør i det daglige, slår Sannes fast.

Han mener de tillitsvalgte gjør godt vervearbeid når de utfører vervet sitt på en god måte.

– I Bane Nor har vi fått nye medlemmer, både uorganiserte og fra andre forbund, ved at vi har vært synlige i for eksempel omorganiseringsprosessene. Ved at vi har vært tydelige på grunnprinsippene i det daglige arbeidet, sier Sannes.

– Gode tillitsvalgte er et verve-verktøy i seg selv, skyter Ravnanger Nilsen inn.

Fagforbundet setter ny rekord i verving av studenter

Huske medlemmene

Begge understreker at selv om verving er sentralt, er det vel så viktig å pleie de nye medlemmene.

– Det er veldig lett i en hektisk hverdag å glemme medlemmene. Men det å ta en telefon til nye medlemmer, og høre hvordan det går, er utrolig viktig. Det er lett å la NJF sentralt ta seg oppfølgingen, men da mister vi noe på veien. Der tror jeg vi som er tillitsvalgt lokalt har mye å hente, sier Ravnanger Nilsen.

LO for alle

En treårig kampanje for å øke rekrutteringen av medlemmer med høyere utdanning.

Målet er 17.180 nye medlemmer i løpet av tre år.

Følgende forbund deltar: Creo, Industri Energi, Fellesorganisasjonen, Skolenes landsforbund, NTL, Forbundet for Ledelse og Teknikk, Fagforbundet, Handel og Kontor, NISO, Norsk Jernbaneforbund og Norsk Manuellterapeutforening.

Alle forbundene skal ansette prosjektsekretærer som skal jobbe med kampanjen, mens LO koordinerer arbeidet.

LO dekker 75 prosent av kostnadene det første året, 50 prosent det andre året og 25 prosent det tredje året.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

LO for alle

En treårig kampanje for å øke rekrutteringen av medlemmer med høyere utdanning.

Målet er 17.180 nye medlemmer i løpet av tre år.

Følgende forbund deltar: Creo, Industri Energi, Fellesorganisasjonen, Skolenes landsforbund, NTL, Forbundet for Ledelse og Teknikk, Fagforbundet, Handel og Kontor, NISO, Norsk Jernbaneforbund og Norsk Manuellterapeutforening.

Alle forbundene skal ansette prosjektsekretærer som skal jobbe med kampanjen, mens LO koordinerer arbeidet.

LO dekker 75 prosent av kostnadene det første året, 50 prosent det andre året og 25 prosent det tredje året.