JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nytt regelverk for jernbanen

Nå kan ikke togselskapene kutte i bemanning eller opplæring for å spare. Sjekk den nye avtalen

Hvor mange konduktører det skal være om bord i togene, og hvordan opplæringen for disse skal være, har vært et stridstema i flere lønnsoppgjør. Nå er Jernbaneforbundet og togselskapene endelig enige.
FORTSATT KONDUKTØRER I TOGET: I Sverige har Storstockholms Lokaltrafik bestemt at de vil bytte ut konduktørene med kameraer. Det blir ikke mulig med det nye regelverket som Jernbaneforbundet og togselskapene har blitt enige om.

FORTSATT KONDUKTØRER I TOGET: I Sverige har Storstockholms Lokaltrafik bestemt at de vil bytte ut konduktørene med kameraer. Det blir ikke mulig med det nye regelverket som Jernbaneforbundet og togselskapene har blitt enige om.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

– Dette er vi glade for å få på plass. Vi har blitt enige om et regelverk som har god balanse mellom hvor mye teori som skal læres, hvor mye praksis som skal gjennomføres, og hvor mange folk som skal være om bord i toget, sier Audun Sør-Reime, forbundssekretær i NJF.

Fikk du med deg denne? SL vil kaste konduktørene ut av toget

Handler om trygghet

For forbundet har det vært viktig å ha et standardisert regelverk som skaper trygghet for både konduktørene og de reisende.

I bakgrunnen har det ligget en frykt for at bemanning og opplæring skulle bli en salderingspost når de forskjellige togoperatørene leverte sine anbud.

– Det handler om tryggheten til folk. At de som jobber i togene er sikre på hva de skal gjøre, og har trent nok på det. Og ikke minst at det er nok folk om bord, sier Sør-Reime.

Det nye regelverket anbefaler samme bemanning i framtida som det er i dag.

Felles anbefaling

Både i 2018 og 2019 var dette tema i lønnsoppgjøret for konduktørene. I 2019 måtte Norsk Jernbaneforbund (NJF) og togselskapene til Riksmekleren for å finne en løsning. Der ble de enige om å jobbe fram et felles regelverk for jernbanen i Norge.

Siden har dragkampen skjedd i Jernbanevirksomhetens Sikkerhetsforening (JVSF), hvor alle togselskapene og forbundene som organiserer de jernbaneansatte er representert.

Etter snart tre år er de endelig blitt enige om en felles anbefaling.

Tema i lønnsoppgjøret

For det er bare anbefalinger som JVSF kommer med. Men Jernbaneforbundet mener det er et langt og viktig skritt videre.

– Det viktigste er at vi er blitt enige. Men dette er et dokument som vi vil ta videre inn i tariffoppgjøret. Vi vil nå be om at dette kommer inn i avtaleverket, sier Sør-Reime.

Han har stor tro på at det skal være mulig å få avtalefestet en norm for opplæring og bemanning.

– Vi ser det som helt naturlig at de følger de anbefalingene de selv har vært med på å utforme og bli enige om, sier Sør-Reime.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse