FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.
Morten Hansen
Lokaltogene i Stockholm:
Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander
Togselskapet MTR og Storstockholms Lokaltrafik (SL) foreslår å erstatte alt ombordpersonell på lokaltogene med kameraer.
morten@lomedia.no
– Å vedta dette, i en tid hvor trusler og vold på togene øker dramatisk, er en hån mot våre medlemmer og alle reisende, sier Gabriella Lavecchia, forbundsleder i det svenske LO-forbundet Seko, i en pressemelding.
Hun påpeker at forslaget, som etter alle solemerker vil bli vedtatt 15. juni, bryter fundamentalt med Sekos krav om flere ansatte på toget for å øke sikkerheten for dem som er om bord i togene. Lavecchia frykter lovløse tilstander om bord i lokaltogene i Stockholm.
– Kamera er veldig bra på å dokumentere, men de kan aldri gripe inn og håndtere akutte hendelser, sier Lavecchia.
Maskiner og overvåking
De 400 ansatte som blir rammet vil likevel ikke bli sagt opp. Etter planen som er lansert skal SL kompensere det Hongkong-eide togselskapet MTR for å beholde de ansatte – som vil bli tilbudt arbeid i selskapets andre virksomheter som for eksempel T-banen i Stockholm.
Thomas Gorin Weijmar, tillitsvalgt i Seko, nøler likevel ikke med å karakterisere forslaget som en katastrofe.
– Vi vil ha en mer attraktiv og tryggere jernbane hvor mennesker arbeider – ikke bare maskiner og overvåking, understreker Weijmar til fagbladet Sekotidningen.
Mye lest: IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift
Ensomt og utsatt
Seko vil starte med å analysere hvilke konsekvenser forslaget vil ha. Forbundet mener lokføreren vil bli en mer utsatt yrkesgruppe når de nå vil bli eneste ansatt om bord i tog med opp mot 1200 reisende. Weijmar påpeker at i motsetning til T-banen, som har kort avstand mellom stasjonene, kjører persontogene på strekninger som kan ligge langt fra bilvei og lang avstand mellom stasjonene.
– Normalt har man støtte av hverandre om noe skulle hende. Slik blir det ikke nå. Folk får en mer utsatt posisjon enn de har hatt tidligere, sier Weijmar.
Reduserer sikkerheten
Også blant norske jernbaneansatte reagerer man på forslaget. Forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Audun Sør-Reime, sier dette rimer dårlig med EUs krav som blant annet krever at operatørene må opprettholder sikkerheten, og eventuelt kontinuerlig søker å forbedre den.
– Å fjerne ombordpersonalet vil i høy grad redusere sikkerheten, sier Sør-Reime.
Denne skaper debatt: Alenemamma Linn (32): – Jeg har aldri følt meg dårligere enn da jeg endte på sosialen. Det bare skada meg mer
Felles avtale om bemanning
I Norge har NJF advart mot at redusert bemanning kan bli følgen av oppsplitting og flere aktører på jernbanen. Forbundet har påpekt at utgifter til ansatte er en av få muligheter for togselskapene har til å påvirke økonomien. Sør-Reime sier felles avtaler om bemanning og opplæring av konduktørene har vært et viktig område for NJF i forhandlingene om tariffavtaler i de nye selskapene.
– Dette handler om trygghet, sikkerhet og service for de reisende, sier Sør-Reime.
Han understreker at alle reisende, ikke minst unge, eldre og reisende med redusert mobilitet, må kunne føle seg trygge på toget.
– De må også kunne stole på å få hjelp når det trengs, uansett hendelse og situasjon. Derfor støtter vi Seko hundre prosent i den videre kampen mot dette.
Fått med deg denne? Nav beklager etter å ha bedt sosialhjelpssøker om å låne grill
Har advart
Også norske lokomotivførere er kritiske til det svenske forslaget. Rolf Ringdal, leder av Norsk Lokomotivmannsforbund, sier forbundet alltid har støttet konduktørene i synet på ombordpersonale.
– Vi vil ha konduktører og ombordansvarlige, slår Ringdal fast.
Han påpeker at både Lokmannsforbundet og Jernbaneforbundet har advart mot dette i sin argumentasjon mot EUs fjerde jernbanepakke. For selv om EU-lovverket sier at sikkerheten skal opprettholdes og ikke svekkes, sies det ingenting om hvordan dette skal skje.
– De ansatte blir en konkurransefaktor. Og når de ansatte blir erstattet med teknologi, mener vi at sikkerheten svekkes. Det handler om sikkerhet ved av- og påstigning og sikkerhet om bord i toget, sier Ringdal.
Aktuelt: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform
Svekket arbeidsmiljø og trygghet
Han påpeker at kameraene ikke kan gripe inn, men i beste fall varsle lokføreren. Ringdal understreker at lokføreren om bord i toget ikke har mulighet til å sitte å se på en videoskjerm. Det er miljøet utenfor toget som oppmerksomheten skal rettes mot.
– Og hvis det er et varslingssystem, hva skal lokføreren så gjøre? Dette er et forslag som rammer sikkerheten, først og fremst for de reisende, men som også svekker arbeidsmiljøet og tryggheten for dem som jobber på togene, fastslår Ringdal.
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.
NTB/AP
Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna spør om folk står i matkø «for å bruke penger på andre ting»
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø