FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.
Morten Hansen
Lokaltogene i Stockholm:
Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander
Togselskapet MTR og Storstockholms Lokaltrafik (SL) foreslår å erstatte alt ombordpersonell på lokaltogene med kameraer.
morten@lomedia.no
– Å vedta dette, i en tid hvor trusler og vold på togene øker dramatisk, er en hån mot våre medlemmer og alle reisende, sier Gabriella Lavecchia, forbundsleder i det svenske LO-forbundet Seko, i en pressemelding.
Hun påpeker at forslaget, som etter alle solemerker vil bli vedtatt 15. juni, bryter fundamentalt med Sekos krav om flere ansatte på toget for å øke sikkerheten for dem som er om bord i togene. Lavecchia frykter lovløse tilstander om bord i lokaltogene i Stockholm.
– Kamera er veldig bra på å dokumentere, men de kan aldri gripe inn og håndtere akutte hendelser, sier Lavecchia.
Maskiner og overvåking
De 400 ansatte som blir rammet vil likevel ikke bli sagt opp. Etter planen som er lansert skal SL kompensere det Hongkong-eide togselskapet MTR for å beholde de ansatte – som vil bli tilbudt arbeid i selskapets andre virksomheter som for eksempel T-banen i Stockholm.
Thomas Gorin Weijmar, tillitsvalgt i Seko, nøler likevel ikke med å karakterisere forslaget som en katastrofe.
– Vi vil ha en mer attraktiv og tryggere jernbane hvor mennesker arbeider – ikke bare maskiner og overvåking, understreker Weijmar til fagbladet Sekotidningen.
Mye lest: IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift
Ensomt og utsatt
Seko vil starte med å analysere hvilke konsekvenser forslaget vil ha. Forbundet mener lokføreren vil bli en mer utsatt yrkesgruppe når de nå vil bli eneste ansatt om bord i tog med opp mot 1200 reisende. Weijmar påpeker at i motsetning til T-banen, som har kort avstand mellom stasjonene, kjører persontogene på strekninger som kan ligge langt fra bilvei og lang avstand mellom stasjonene.
– Normalt har man støtte av hverandre om noe skulle hende. Slik blir det ikke nå. Folk får en mer utsatt posisjon enn de har hatt tidligere, sier Weijmar.
Reduserer sikkerheten
Også blant norske jernbaneansatte reagerer man på forslaget. Forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Audun Sør-Reime, sier dette rimer dårlig med EUs krav som blant annet krever at operatørene må opprettholder sikkerheten, og eventuelt kontinuerlig søker å forbedre den.
– Å fjerne ombordpersonalet vil i høy grad redusere sikkerheten, sier Sør-Reime.
Denne skaper debatt: Alenemamma Linn (32): – Jeg har aldri følt meg dårligere enn da jeg endte på sosialen. Det bare skada meg mer
Felles avtale om bemanning
I Norge har NJF advart mot at redusert bemanning kan bli følgen av oppsplitting og flere aktører på jernbanen. Forbundet har påpekt at utgifter til ansatte er en av få muligheter for togselskapene har til å påvirke økonomien. Sør-Reime sier felles avtaler om bemanning og opplæring av konduktørene har vært et viktig område for NJF i forhandlingene om tariffavtaler i de nye selskapene.
– Dette handler om trygghet, sikkerhet og service for de reisende, sier Sør-Reime.
Han understreker at alle reisende, ikke minst unge, eldre og reisende med redusert mobilitet, må kunne føle seg trygge på toget.
– De må også kunne stole på å få hjelp når det trengs, uansett hendelse og situasjon. Derfor støtter vi Seko hundre prosent i den videre kampen mot dette.
Fått med deg denne? Nav beklager etter å ha bedt sosialhjelpssøker om å låne grill
Har advart
Også norske lokomotivførere er kritiske til det svenske forslaget. Rolf Ringdal, leder av Norsk Lokomotivmannsforbund, sier forbundet alltid har støttet konduktørene i synet på ombordpersonale.
– Vi vil ha konduktører og ombordansvarlige, slår Ringdal fast.
Han påpeker at både Lokmannsforbundet og Jernbaneforbundet har advart mot dette i sin argumentasjon mot EUs fjerde jernbanepakke. For selv om EU-lovverket sier at sikkerheten skal opprettholdes og ikke svekkes, sies det ingenting om hvordan dette skal skje.
– De ansatte blir en konkurransefaktor. Og når de ansatte blir erstattet med teknologi, mener vi at sikkerheten svekkes. Det handler om sikkerhet ved av- og påstigning og sikkerhet om bord i toget, sier Ringdal.
Aktuelt: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform
Svekket arbeidsmiljø og trygghet
Han påpeker at kameraene ikke kan gripe inn, men i beste fall varsle lokføreren. Ringdal understreker at lokføreren om bord i toget ikke har mulighet til å sitte å se på en videoskjerm. Det er miljøet utenfor toget som oppmerksomheten skal rettes mot.
– Og hvis det er et varslingssystem, hva skal lokføreren så gjøre? Dette er et forslag som rammer sikkerheten, først og fremst for de reisende, men som også svekker arbeidsmiljøet og tryggheten for dem som jobber på togene, fastslår Ringdal.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.
Jan-Erik Østlie
LO innrømmer: Vi bommet på sakene
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin