JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Vlantana vil selv ikke innrømme at det finnes noen kobling til firmaet D4DXpress. Men de har ikke klart å fjerne alle spor på lastebilene. Her er kontrasten økt noe på bildet for å fremheve logoen som tidligere sto over frontruten på trekkvognen fra D4DXpress.

Vlantana vil selv ikke innrømme at det finnes noen kobling til firmaet D4DXpress. Men de har ikke klart å fjerne alle spor på lastebilene. Her er kontrasten økt noe på bildet for å fremheve logoen som tidligere sto over frontruten på trekkvognen fra D4DXpress.

Stein inge Stølen

Vlantana Norge:

52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn

Mens 52 sjåfører venter på en avgjørelse i millionsøksmålet de har tatt ut mot sin tidligere arbeidsgiver, Vlantana Norge, er mange av lastebilene tilbake i Norge.



31.05.2021
07:00
01.06.2021 12:37

stein.inge.stolen@lomedia.no

– Hvis jeg intetanende hadde kjøpt transporttjenester hos dette selskapet for så å finne ut at det egentlig var Vlantana, hadde jeg blitt forbanna, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), til FriFagbevegelse.

Attraktivt for lavprisekspresser

Han mener dokumentasjonen som nå har kommet fram, indikerer at Vlantana nok en gang forsøker seg i det norske markedet.

– Det er vel som ventet og slik sett ikke overraskende. Norge er dessverre et attraktivt marked for lavprisekspresser fra Øst-Europa.

I 2019 gjennomførte flere kontrolletater en samordnet aksjon mot Vlantana Norge, som på den tiden var et av landets aller største transportselskaper.

Både Statens vegvesen, Arbeidstilsynet, Skatteetaten, politiet og uavhengige revisjoner utført av oppdragsgivere kom til samme konklusjon:

Det har foregått systematisk manipulasjon av timelister og vesentlig underbetaling av sjåfører som har vært ansatt i bedriften. Foreløpige anslag tyder på en årlig gevinst på mellom 28 og 39 millioner kroner som følge av lovbruddene.

Les også: Regjeringen vil slå hardere ned på ulovlig transport i Norge. Slik reagerer Fellesforbundet

Venter på dommen i sivil sak

To nedslående tilsynsrapporter og påfølgende politianmeldelser fra tre forskjellige instanser skapte massiv kundeflukt, som igjen medførte at Vlantana Norge slo seg konkurs vinteren 2020.

Da hadde de allerede mottatt prosessvarsel på vegne av 52 tidligere ansatte, som krever til sammen 16 millioner kroner i erstatning.

Rettssaken strakte seg over 28 dager denne vinteren og kastet lys over behandlingen sjåførene har vært utsatt for. Kjennelsen er ventet å komme i begynnelsen av juni.

Saken fortsetter under bildet.

Transportselskapet Vlantana satser nok en gang på regionaltransport i Norge, denne gangen under navnet D4DXpress.

Transportselskapet Vlantana satser nok en gang på regionaltransport i Norge, denne gangen under navnet D4DXpress.

Stein Inge Stølen

Konkurs og navnebytte

Omtrent samtidig som Vlantana Norge slo seg konkurs, skjedde det en annen interessant endring i Vlantana-konsernet.

To underselskaper av Vlantana UAB i Litauen, Vlantana Transport og Vlantana Spedition, byttet navn. Det første heter i dag VAS Transport og har foreløpig liten aktivitet i Norge. Det andre har byttet navn til D4DXpress. Og her er det litt av hvert på gang.

På terminaler og døgnhvileplasser begynner nemlig trailere med logoen til D4DXpress å dukke opp i stadig større antall. Koblingen til Vlantana er heller ikke vanskelig å finne når du tar kjøretøyene nærmere i øyesyn:

Avtrykk etter de gamle logoene er fortsatt synlige over frontruta på enkelte av lastebilene. Noen av de ansatte går også med Vlantana-merkede klær. Likevel forteller selskapets nettsted D4dxpress.com ingenting om koblingen til det kontroversielle moderkonsernet.

Aktuelt: MDG har vedtatt ultimatum: Nekter å støtte en regjering som fortsetter å lete etter olje

Saken fortsetter under bildet.

På litauiske bedriftssøkesider er Giedrius Bindza oppgitt som direktør i D4DXpress. Men på LinkedIn står han oppført som direktør for Vlantanas regnskapsavdeling.

På litauiske bedriftssøkesider er Giedrius Bindza oppgitt som direktør i D4DXpress. Men på LinkedIn står han oppført som direktør for Vlantanas regnskapsavdeling.

Skjermdump fra nettsider

Samme slagord og telefonnummer

Listen over avslørende detaljer er lang:

D4DXpress benytter slagordet «Dedicated for delivery» – ikke helt ulikt Vlantanas slagord «Dedicated to deliver».

Personen som er oppført som direktør for D4DXpress på litauiske bedriftssøkesider, dukker også opp på LinkedIn som direktør for Vlantanas regnskapsavdeling.

Og nummeret som er oppgitt til å være pressetelefonen til D4DXpress, er også oppført på Vlantanas nettsider under selskapets PR-avdeling.

Saken fortsetter under bildet.

Det skorter ikke på likhetstrekk mellom D4DXpress' og Vlantanas nettsider.

Det skorter ikke på likhetstrekk mellom D4DXpress' og Vlantanas nettsider.

Skjermdump fra nettsider

Klare koblinger til Vlantanas direktør

Og som ikke det var nok: Utenlandske selskaper som tilbyr tjenester i Norge, må registrere seg som et norskregistrert utenlandsk selskap (NUF) for å betale moms.

Kontaktpersonen på NUF-et til D4DXpress er Tomas Stonys, administrerende direktør for Vlantana i Litauen. Her er det altså liten tvil: D4DXpress er gode, gamle Vlantana i ny innpakning.

Til tross for gjentatte forsøk over flere dager, er det ingen som svarer på pressetelefonen oppgitt på D4DXpress' nettsider. Men på kundeservicetelefonen svarer en person som identifiserer seg som «Marius».

Han oppgir at han ikke kjenner til noen kobling mellom Vlantana og D4DXpress. Han forteller videre at hans eneste jobb er å ta imot transportforespørsler. Når det stilles flere spørsmål, legger han på røret.

Saken fortsetter under bildet.

NLF-direktør Geir A. Mo setter spørsmålstegn ved motivene bak når et selskap bevisst prøver å skjule koblingene til moderkonsernet.

NLF-direktør Geir A. Mo setter spørsmålstegn ved motivene bak når et selskap bevisst prøver å skjule koblingene til moderkonsernet.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF)

– Best tjent med åpenhet

NLF-direktøren tenker sitt om dette.

– Åpenhet er alltid bra, og jeg tenker at Vlantana, forutsatt at det er de som står bak dette selskapet, er best tjent med å være åpen og ærlig om det. Det motsatte indikerer jo at de har noe å skjule. Og det har de vel ikke?

I tidsrommet desember 2019 og fram til konkursen i mars 2020 ble det flyttet et stort antall lastebiler fra Vlantana Norges base på Gardermoen til moderselskapets base i Klaipeda, Litauen. Våre bilder kan tyde på at det er disse som nå kommer tilbake på norske veier, omregistrert på litauiske vognkort.

Redaksjonen har i tillegg til å kontakte D4DXpress direkte, også gjort flere henvendelser til Vlantanas PR-avdeling, men har så langt ikke mottatt svar.

Bakgrunn: EU har avgjort framtida til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen

Vlantana Norge ble gjenstand for politietterforskning januar 2020 etter å ha blitt anmeldt som følge av funn gjort ved et samordnet tilsyn utført av Statens vegvesen, Arbeidstilsynet og Skatteetaten våren og sommeren 2019.

Her er noen av funnene:

Etatene mener det er sannsynlig at sjåførene som har vært ansatt i selskapet har gjennomgående mottatt for lav lønn.

Underbetalingen antas å ha vært gjennomført ved bruk av fiktive timelister.

Politiet mener selskapet bevisst har tilbakeholdt og destruert bevismateriale.

Det er estimert at Vlantana Norge har hatt en gevinst på mellom 28 og 39 millioner kroner som følge av lønnstyveriet.

Det er gjort beslag i store verdier i sammenheng med den pågående politietterforskningen.

Lønnstyveriet omfatter mange hundre sjåfører som har vært ansatt i bedriften gjennom årenes løp.

52 tidligere ansatte har tatt ut sivilt søksmål mot Vlantana Norge. Rettssaken gikk i Øvre Romerike tingrett over en periode på to måneder vinteren 2021. De krever til sammen 16,3 millioner kroner i erstatning som følge av systematisk underbetaling over flere år. Saksøkerne er i all hovedsak litauiske statsborgere. Kjennelsen er ventet å komme i begynnelsen av juni.

31.05.2021
07:00
01.06.2021 12:37

Vlantana Norge ble gjenstand for politietterforskning januar 2020 etter å ha blitt anmeldt som følge av funn gjort ved et samordnet tilsyn utført av Statens vegvesen, Arbeidstilsynet og Skatteetaten våren og sommeren 2019.

Her er noen av funnene:

Etatene mener det er sannsynlig at sjåførene som har vært ansatt i selskapet har gjennomgående mottatt for lav lønn.

Underbetalingen antas å ha vært gjennomført ved bruk av fiktive timelister.

Politiet mener selskapet bevisst har tilbakeholdt og destruert bevismateriale.

Det er estimert at Vlantana Norge har hatt en gevinst på mellom 28 og 39 millioner kroner som følge av lønnstyveriet.

Det er gjort beslag i store verdier i sammenheng med den pågående politietterforskningen.

Lønnstyveriet omfatter mange hundre sjåfører som har vært ansatt i bedriften gjennom årenes løp.

52 tidligere ansatte har tatt ut sivilt søksmål mot Vlantana Norge. Rettssaken gikk i Øvre Romerike tingrett over en periode på to måneder vinteren 2021. De krever til sammen 16,3 millioner kroner i erstatning som følge av systematisk underbetaling over flere år. Saksøkerne er i all hovedsak litauiske statsborgere. Kjennelsen er ventet å komme i begynnelsen av juni.




Mest lest

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Hanna Skotheim

Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox

Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Anne Marthe Vestre Berge

Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Hanna Skotheim

88.000 uføre får ekstra penger i februar

STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.

STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bli sure for at vi er ute og rydder veiene

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

Marie Louise Somby/Árvu

Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Sebastian Bang

Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

Jan-Erik Østlie

Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

Leif Martin Kirknes

Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Simen Aker Grimsrud

Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.),  Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian  Vestre.

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.

Pressefoto

Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»

Kommentar

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Yngvil Mortensen

«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Leif Martin Kirknes

Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Privat

Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»

Brian Cliff Olguin

June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge

Kommentar

Colourbox

«Det er ikke gitt at årets lønnsoppgjør gir et lavlønnstillegg»

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

Tri Nguyen Dinh

Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Hanna Skotheim

For Benjamin er hver begravelse en eksamen

Debatt

Aktør: Tidligere LO-leder Roar Flåthen er nestleder i Amedias styre.

Foto: Magasinet

Aktør: Tidligere LO-leder Roar Flåthen er nestleder i Amedias styre. Foto: Magasinet

Magasinet for fagorganiserte

«Etter min oppfatning har Støre og Vedum gjort en stor feil», skriver Roar Flåthen

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

Omar Sejnæs

Silje fikk ikke lærlingplass. Nå må hun jobbe fulle dager uten betaling


Flere saker