JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Vlantana vil selv ikke innrømme at det finnes noen kobling til firmaet D4DXpress. Men de har ikke klart å fjerne alle spor på lastebilene. Her er kontrasten økt noe på bildet for å fremheve logoen som tidligere sto over frontruten på trekkvognen fra D4DXpress.

Vlantana vil selv ikke innrømme at det finnes noen kobling til firmaet D4DXpress. Men de har ikke klart å fjerne alle spor på lastebilene. Her er kontrasten økt noe på bildet for å fremheve logoen som tidligere sto over frontruten på trekkvognen fra D4DXpress.

Stein inge Stølen

Vlantana Norge:

52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn

Mens 52 sjåfører venter på en avgjørelse i millionsøksmålet de har tatt ut mot sin tidligere arbeidsgiver, Vlantana Norge, er mange av lastebilene tilbake i Norge.



31.05.2021
07:00
01.06.2021 12:37

stein.inge.stolen@lomedia.no

– Hvis jeg intetanende hadde kjøpt transporttjenester hos dette selskapet for så å finne ut at det egentlig var Vlantana, hadde jeg blitt forbanna, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), til FriFagbevegelse.

Attraktivt for lavprisekspresser

Han mener dokumentasjonen som nå har kommet fram, indikerer at Vlantana nok en gang forsøker seg i det norske markedet.

– Det er vel som ventet og slik sett ikke overraskende. Norge er dessverre et attraktivt marked for lavprisekspresser fra Øst-Europa.

I 2019 gjennomførte flere kontrolletater en samordnet aksjon mot Vlantana Norge, som på den tiden var et av landets aller største transportselskaper.

Både Statens vegvesen, Arbeidstilsynet, Skatteetaten, politiet og uavhengige revisjoner utført av oppdragsgivere kom til samme konklusjon:

Det har foregått systematisk manipulasjon av timelister og vesentlig underbetaling av sjåfører som har vært ansatt i bedriften. Foreløpige anslag tyder på en årlig gevinst på mellom 28 og 39 millioner kroner som følge av lovbruddene.

Les også: Regjeringen vil slå hardere ned på ulovlig transport i Norge. Slik reagerer Fellesforbundet

Venter på dommen i sivil sak

To nedslående tilsynsrapporter og påfølgende politianmeldelser fra tre forskjellige instanser skapte massiv kundeflukt, som igjen medførte at Vlantana Norge slo seg konkurs vinteren 2020.

Da hadde de allerede mottatt prosessvarsel på vegne av 52 tidligere ansatte, som krever til sammen 16 millioner kroner i erstatning.

Rettssaken strakte seg over 28 dager denne vinteren og kastet lys over behandlingen sjåførene har vært utsatt for. Kjennelsen er ventet å komme i begynnelsen av juni.

Saken fortsetter under bildet.

Transportselskapet Vlantana satser nok en gang på regionaltransport i Norge, denne gangen under navnet D4DXpress.

Transportselskapet Vlantana satser nok en gang på regionaltransport i Norge, denne gangen under navnet D4DXpress.

Stein Inge Stølen

Konkurs og navnebytte

Omtrent samtidig som Vlantana Norge slo seg konkurs, skjedde det en annen interessant endring i Vlantana-konsernet.

To underselskaper av Vlantana UAB i Litauen, Vlantana Transport og Vlantana Spedition, byttet navn. Det første heter i dag VAS Transport og har foreløpig liten aktivitet i Norge. Det andre har byttet navn til D4DXpress. Og her er det litt av hvert på gang.

På terminaler og døgnhvileplasser begynner nemlig trailere med logoen til D4DXpress å dukke opp i stadig større antall. Koblingen til Vlantana er heller ikke vanskelig å finne når du tar kjøretøyene nærmere i øyesyn:

Avtrykk etter de gamle logoene er fortsatt synlige over frontruta på enkelte av lastebilene. Noen av de ansatte går også med Vlantana-merkede klær. Likevel forteller selskapets nettsted D4dxpress.com ingenting om koblingen til det kontroversielle moderkonsernet.

Aktuelt: MDG har vedtatt ultimatum: Nekter å støtte en regjering som fortsetter å lete etter olje

Saken fortsetter under bildet.

På litauiske bedriftssøkesider er Giedrius Bindza oppgitt som direktør i D4DXpress. Men på LinkedIn står han oppført som direktør for Vlantanas regnskapsavdeling.

På litauiske bedriftssøkesider er Giedrius Bindza oppgitt som direktør i D4DXpress. Men på LinkedIn står han oppført som direktør for Vlantanas regnskapsavdeling.

Skjermdump fra nettsider

Samme slagord og telefonnummer

Listen over avslørende detaljer er lang:

D4DXpress benytter slagordet «Dedicated for delivery» – ikke helt ulikt Vlantanas slagord «Dedicated to deliver».

Personen som er oppført som direktør for D4DXpress på litauiske bedriftssøkesider, dukker også opp på LinkedIn som direktør for Vlantanas regnskapsavdeling.

Og nummeret som er oppgitt til å være pressetelefonen til D4DXpress, er også oppført på Vlantanas nettsider under selskapets PR-avdeling.

Saken fortsetter under bildet.

Det skorter ikke på likhetstrekk mellom D4DXpress' og Vlantanas nettsider.

Det skorter ikke på likhetstrekk mellom D4DXpress' og Vlantanas nettsider.

Skjermdump fra nettsider

Klare koblinger til Vlantanas direktør

Og som ikke det var nok: Utenlandske selskaper som tilbyr tjenester i Norge, må registrere seg som et norskregistrert utenlandsk selskap (NUF) for å betale moms.

Kontaktpersonen på NUF-et til D4DXpress er Tomas Stonys, administrerende direktør for Vlantana i Litauen. Her er det altså liten tvil: D4DXpress er gode, gamle Vlantana i ny innpakning.

Til tross for gjentatte forsøk over flere dager, er det ingen som svarer på pressetelefonen oppgitt på D4DXpress' nettsider. Men på kundeservicetelefonen svarer en person som identifiserer seg som «Marius».

Han oppgir at han ikke kjenner til noen kobling mellom Vlantana og D4DXpress. Han forteller videre at hans eneste jobb er å ta imot transportforespørsler. Når det stilles flere spørsmål, legger han på røret.

Saken fortsetter under bildet.

NLF-direktør Geir A. Mo setter spørsmålstegn ved motivene bak når et selskap bevisst prøver å skjule koblingene til moderkonsernet.

NLF-direktør Geir A. Mo setter spørsmålstegn ved motivene bak når et selskap bevisst prøver å skjule koblingene til moderkonsernet.

Norges Lastebileier-Forbund (NLF)

– Best tjent med åpenhet

NLF-direktøren tenker sitt om dette.

– Åpenhet er alltid bra, og jeg tenker at Vlantana, forutsatt at det er de som står bak dette selskapet, er best tjent med å være åpen og ærlig om det. Det motsatte indikerer jo at de har noe å skjule. Og det har de vel ikke?

I tidsrommet desember 2019 og fram til konkursen i mars 2020 ble det flyttet et stort antall lastebiler fra Vlantana Norges base på Gardermoen til moderselskapets base i Klaipeda, Litauen. Våre bilder kan tyde på at det er disse som nå kommer tilbake på norske veier, omregistrert på litauiske vognkort.

Redaksjonen har i tillegg til å kontakte D4DXpress direkte, også gjort flere henvendelser til Vlantanas PR-avdeling, men har så langt ikke mottatt svar.

Bakgrunn: EU har avgjort framtida til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen

Vlantana Norge ble gjenstand for politietterforskning januar 2020 etter å ha blitt anmeldt som følge av funn gjort ved et samordnet tilsyn utført av Statens vegvesen, Arbeidstilsynet og Skatteetaten våren og sommeren 2019.

Her er noen av funnene:

Etatene mener det er sannsynlig at sjåførene som har vært ansatt i selskapet har gjennomgående mottatt for lav lønn.

Underbetalingen antas å ha vært gjennomført ved bruk av fiktive timelister.

Politiet mener selskapet bevisst har tilbakeholdt og destruert bevismateriale.

Det er estimert at Vlantana Norge har hatt en gevinst på mellom 28 og 39 millioner kroner som følge av lønnstyveriet.

Det er gjort beslag i store verdier i sammenheng med den pågående politietterforskningen.

Lønnstyveriet omfatter mange hundre sjåfører som har vært ansatt i bedriften gjennom årenes løp.

52 tidligere ansatte har tatt ut sivilt søksmål mot Vlantana Norge. Rettssaken gikk i Øvre Romerike tingrett over en periode på to måneder vinteren 2021. De krever til sammen 16,3 millioner kroner i erstatning som følge av systematisk underbetaling over flere år. Saksøkerne er i all hovedsak litauiske statsborgere. Kjennelsen er ventet å komme i begynnelsen av juni.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.05.2021
07:00
01.06.2021 12:37



Mest lest

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

MOR: – Jeg vil bruke det lille jeg har av energi på sønnen min. Det må Nav skjønne. Han er det aller viktigste for meg, sier Linn Henriksen. Her sammen med bunkene av papirer fra over ti år i Nav-systemet.

Yngvil Mortensen

Alenemamma Linn (32) føler Nav ikke tror henne: – Jeg har aldri følt meg dårligere

Colourbox

Hotell-tilsette gjekk på tips-tap: Arbeidsgivarar kan ta delar av pengane, slår tingretten fast

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Jan-Erik Østlie

Sp slår tilbake på ny måling. Nå merker partiet Vedum-effekten igjen

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Stein Inge Stølen

IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

Ble permitterte da koronaen traff:

Ole Palmstrøm/Teknisk museum/Katharina Dale Haakonsen

For én er «ha-det-gøy-kontoen» helt tom. En annen har funnet drømmejobben

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

Jan-Erik Østlie

Rødt og SV fikk ikke flertall for tannhelsereform: – De andre har det i kjeften, sier Bjørnar Moxnes

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

David Engmo

De to arbeidskameratene vil bli vernepleiere, men kan ikke med dagens utdanningsløp

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Jan-Erik Østlie

Du kan tape opptil 70.000 kroner årlig i pensjon når regjeringen endrer særaldersgrensa, ifølge Fagforbundet

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

Ole Palmstrøm

Lovfester forskjellsbehandling ved yrkesskade: – Skammelig, sier NFF-leder Asle Aase

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.

Eivind Olai Kristiansen

De rødgrønne vil la Vy kjøre tog i Oslo-området

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

Jysk

Jysk oppfordrer kundene til å evaluere enkeltansatte: – Alt står og faller på kundens dagsform, sier HKs nestleder

Bakgrunn: Ole Palmstrøm

Unge har fått dårligere oppfølging etter at Nav-reformen ble innført, konkluderer forskere

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har vedtatt nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025.

Senterpartiet og leder Trygve Slagsvold Vedum har vedtatt nytt partiprogram for stortingsperioden 2021-2025.

Jan-Erik Østlie

Se lista: Her er de viktigste sakene fra Sps landsmøte

KRITISK TIL LOVENDRING: Gustav Landsverk har jobbet som kokk på sjøen siden han var 16 år. Som ansatt i Kystverket har han rett og plikt til å gå av med pensjon når han er 60 år, etter dagens regelverk.

KRITISK TIL LOVENDRING: Gustav Landsverk har jobbet som kokk på sjøen siden han var 16 år. Som ansatt i Kystverket har han rett og plikt til å gå av med pensjon når han er 60 år, etter dagens regelverk.

Tri Nguyen Dinh

Skipskokken er opprørt etter at Stortinget stemte for endring av særalder-reglene: – Kan bli starten på slutten

PROTEST: Jørn Davidsen og Glenn Lauvik (t.h.) reiste fra Bergen til dagens markering foran Stortinget. De kaller gavepakken fra regjeringen for glanspapir uten innhold.

PROTEST: Jørn Davidsen og Glenn Lauvik (t.h.) reiste fra Bergen til dagens markering foran Stortinget. De kaller gavepakken fra regjeringen for glanspapir uten innhold.

Fagforbundet

Snart kan røykdykkere jobbe til de er 70, etter at krav om tidligpensjon fjernes

JAKT: Demonstrantar jaktar på kontraktarbeidarar som har gøymd seg på Menstad laste- og losseplass.

JAKT: Demonstrantar jaktar på kontraktarbeidarar som har gøymd seg på Menstad laste- og losseplass.

Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

90 år sidan Menstadslaget: Her er historia om eit vendepunkt i norsk arbeidsliv

Brannfare ved et avfallsanlegg i Fredrikstad førte til at arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen (bildet) grep inn mot Unios streik i kommunesektoren. Mandag ble også Unios streik i Oslo stanset. (Arkivfoto)

Brannfare ved et avfallsanlegg i Fredrikstad førte til at arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen (bildet) grep inn mot Unios streik i kommunesektoren. Mandag ble også Unios streik i Oslo stanset. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Uklart om regjeringen får flertall for streikestans

VALGKAMP: Vi har et valg å vinne, var LO-leder Peggy Hessen Følsvik til LOs representantskapsmøte. Her sammen med sin statsministerkandidat, Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre.

VALGKAMP: Vi har et valg å vinne, var LO-leder Peggy Hessen Følsvik til LOs representantskapsmøte. Her sammen med sin statsministerkandidat, Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre.

Erlend Angelo

LO-lederen: – Erna Solberg har klart å få fram skillet mellom høyre og venstre i politikken

FORHANDLERE: Ragne Opsahl og Bente Opheim Sving tror alt skal gå bra på Ullersmo, men savner bedre styring med flyttinga.

FORHANDLERE: Ragne Opsahl og Bente Opheim Sving tror alt skal gå bra på Ullersmo, men savner bedre styring med flyttinga.

Eirik Dahl Viggen

Forhandlinger om ny turnus og lengre reisevei tærer på kreftene for tillitsvalgte ved Ila fengsel

PLAN FRA 2015: – Min beslutning om å sitte fram til 2023 har vært planen fra jeg ble valgt i 2015, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

PLAN FRA 2015: – Min beslutning om å sitte fram til 2023 har vært planen fra jeg ble valgt i 2015, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

Knut Viggen

Jan Olav Andersen går av som forbundsleder i 2023


Flere saker