JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TØFFERE REGELVERK: EU vedtok 9. juli et nytt regelverk for godstransport på vei. Det betyr bedre kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene og større begrensning av såkalt kabotasjekjøring, det vil si innenlandsk transport utført av utenlandske lastebiler.

TØFFERE REGELVERK: EU vedtok 9. juli et nytt regelverk for godstransport på vei. Det betyr bedre kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene og større begrensning av såkalt kabotasjekjøring, det vil si innenlandsk transport utført av utenlandske lastebiler.

Roy Ervin Solstad

EUs mobilitetspakke:

EU har avgjort framtiden til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen

EU har endelig vedtatt nytt regelverk for godstransport på veiene. – Nå skal det feires, sier europeisk fagbevegelsesleder.



27.07.2020
12:50
27.07.2020 12:50

roy@lomedia.no

– Dette er et skritt i riktig retning for en rettferdig transport i Europa. Fagbevegelsen har kjempet hardt for denne seieren. Vi har stått sammen mot utnytting, urettferdig konkurranse og sosial dumping, sier Frank Moreels, president i den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

Han håper at de nye reglene som sier at lastebiler må returnere til selskapenes opprinnelsesland minst hver åttende uke, vil bety slutten på postkasseselskaper som kun er opprettet for å tilby transport i et land med lønnsnivå fra et annet.

– Dette er en positiv utvikling som bidrar til å gjenopprette tilliten til at Europa tar sosialt ansvar. Nå har politikerne vist at de er takknemlige overfor sjåførene som har bidratt til å holde hjulene i gang i Europa, sier Moreels.

Saken fortsetter under bildet

VIL HA SEIERSFEST: – Takk for alle som har bidratt og jobbet hardt for dette resultatet. Nå skal det feires, sier Frank Moreels, president i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

VIL HA SEIERSFEST: – Takk for alle som har bidratt og jobbet hardt for dette resultatet. Nå skal det feires, sier Frank Moreels, president i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

Roy Ervin Solstad

– Bedre enn opprinnelig løsning

Det var den 9. juli at EU-parlamentet gjorde sine endelige voteringer. På bordet lå et forslag som blant annet ville gi strengere regler for kjøre- og hviletid, innføring av utstyr som avdekker hvor mye man kjører og ikke minst hvor man kjører, og strammere regler for innenlandsk transport utført av utenlandske transportører.

• Les også: Framtiden til europeiske lastebilsjåfører avgjøres i juli

Mot dette hadde det kommet svært mange forslag fra Øst-Europa om ytterligere liberalisering, men avstemningen viste at det opprinnelige forslaget fikk omtrent tre av fire stemmer i salen.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet legger ikke skjul på at dette er en seier for fagbevegelsen.

– Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier han.

Må vedtas i Norge

Det er imidlertid ingen grunn til å hvile på laurbærene, verken i Norge eller i Europa. Mens de nye reglene for kjøre- og hviletid trolig vil bli innført i EU-landene allerede i høst, og resten av regelverket de neste årene, må man ha egne vedtak om dette i Norge. Her kreves det vedtak i EØS-komiteen for å ta de de nye reglene inn i EØS-avtalen slik at de skal etterleves også her.

– Jobben med å påse at reglene og tiltakene blir gjennomført blir også en stor oppgave fremover, understreker Sivertsen.

Saken fortsetter under bildet

MÅLRETTET ARBEID: – Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

MÅLRETTET ARBEID: – Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Erlend Angelo

De viktigste punktene

• Sjåførenes ukehvil kan ikke tas i lastebilen, og sjåførenes selskap må betale for annen overnatting.

• Minst en gang i måneden skal sjåføren tilbake til hjemlandet eller landet der selskapet har sin operative base. Selskapene må legge opp sjåførenes arbeidsperiode så det kan gjennomføres.

• I løpet av sju dager kan man ikke ta mer enn tre kabotasjeoppdrag (innenlands transport utført av utenlandsk transportør), og etter en slik periode må det gå minst fire dager før en transportør kan utføre kabotasje i det samme landet igjen.

• For å bekjempe postkasseselskaper må transportselskaper ha betydelig aktivitet i det landet det er registrert.

• Minst hver åttende uke må lastebilen returnere til selskapets operasjonssentral.

• Sjåfører skal ha lønns- og arbeidsvilkår på linje med nivået i det landet de kjører mest i. Dette gjelder både kabotasjekjøring og internasjonal transport.

• Fartsskrivere i kjøretøyene skal registrere grensekrysninger for å hindre brudd på regelverket.

• Reglene vil også gjelde varebiler over 2,5 tonn. Det inkluderer bruk av fartsskriver.

• Les også: Sjåførene frykter flere dødsfall på veiene med nye EU-regler

Busstransport neste

Voteringen i EU-parlamentet er imidlertid ikke siste punktum i kampen for bedre forhold for yrkessjåførene på europeiske veier. Nå som godstransporten på veiene har fått sine nye regler, flyttes nemlig kampen videre til buss-sektoren. Der ligger det også et opprinnelig forslag som betyr stor liberalisering av det eksisterende regelverket, og både Fellesforbundet og ETF har argumentene klare.

Frank Moreels mener likevel at europeisk fagbevegelse kan klappe seg på skuldra over den jobben som er gjort med den første mobilitetspakka.

– Takk til alle som har bidratt og den jobben dere har gjort. Nå skal det feires!

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.07.2020
12:50
27.07.2020 12:50



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten


Flere saker