JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TØFFERE REGELVERK: EU vedtok 9. juli et nytt regelverk for godstransport på vei. Det betyr bedre kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene og større begrensning av såkalt kabotasjekjøring, det vil si innenlandsk transport utført av utenlandske lastebiler.

TØFFERE REGELVERK: EU vedtok 9. juli et nytt regelverk for godstransport på vei. Det betyr bedre kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene og større begrensning av såkalt kabotasjekjøring, det vil si innenlandsk transport utført av utenlandske lastebiler.

Roy Ervin Solstad

EUs mobilitetspakke:

EU har avgjort framtiden til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen

EU har endelig vedtatt nytt regelverk for godstransport på veiene. – Nå skal det feires, sier europeisk fagbevegelsesleder.



27.07.2020
12:50
27.07.2020 12:50

roy@lomedia.no

– Dette er et skritt i riktig retning for en rettferdig transport i Europa. Fagbevegelsen har kjempet hardt for denne seieren. Vi har stått sammen mot utnytting, urettferdig konkurranse og sosial dumping, sier Frank Moreels, president i den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

Han håper at de nye reglene som sier at lastebiler må returnere til selskapenes opprinnelsesland minst hver åttende uke, vil bety slutten på postkasseselskaper som kun er opprettet for å tilby transport i et land med lønnsnivå fra et annet.

– Dette er en positiv utvikling som bidrar til å gjenopprette tilliten til at Europa tar sosialt ansvar. Nå har politikerne vist at de er takknemlige overfor sjåførene som har bidratt til å holde hjulene i gang i Europa, sier Moreels.

Saken fortsetter under bildet

VIL HA SEIERSFEST: – Takk for alle som har bidratt og jobbet hardt for dette resultatet. Nå skal det feires, sier Frank Moreels, president i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

VIL HA SEIERSFEST: – Takk for alle som har bidratt og jobbet hardt for dette resultatet. Nå skal det feires, sier Frank Moreels, president i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

Roy Ervin Solstad

– Bedre enn opprinnelig løsning

Det var den 9. juli at EU-parlamentet gjorde sine endelige voteringer. På bordet lå et forslag som blant annet ville gi strengere regler for kjøre- og hviletid, innføring av utstyr som avdekker hvor mye man kjører og ikke minst hvor man kjører, og strammere regler for innenlandsk transport utført av utenlandske transportører.

• Les også: Framtiden til europeiske lastebilsjåfører avgjøres i juli

Mot dette hadde det kommet svært mange forslag fra Øst-Europa om ytterligere liberalisering, men avstemningen viste at det opprinnelige forslaget fikk omtrent tre av fire stemmer i salen.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet legger ikke skjul på at dette er en seier for fagbevegelsen.

– Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier han.

Må vedtas i Norge

Det er imidlertid ingen grunn til å hvile på laurbærene, verken i Norge eller i Europa. Mens de nye reglene for kjøre- og hviletid trolig vil bli innført i EU-landene allerede i høst, og resten av regelverket de neste årene, må man ha egne vedtak om dette i Norge. Her kreves det vedtak i EØS-komiteen for å ta de de nye reglene inn i EØS-avtalen slik at de skal etterleves også her.

– Jobben med å påse at reglene og tiltakene blir gjennomført blir også en stor oppgave fremover, understreker Sivertsen.

Saken fortsetter under bildet

MÅLRETTET ARBEID: – Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

MÅLRETTET ARBEID: – Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Erlend Angelo

De viktigste punktene

• Sjåførenes ukehvil kan ikke tas i lastebilen, og sjåførenes selskap må betale for annen overnatting.

• Minst en gang i måneden skal sjåføren tilbake til hjemlandet eller landet der selskapet har sin operative base. Selskapene må legge opp sjåførenes arbeidsperiode så det kan gjennomføres.

• I løpet av sju dager kan man ikke ta mer enn tre kabotasjeoppdrag (innenlands transport utført av utenlandsk transportør), og etter en slik periode må det gå minst fire dager før en transportør kan utføre kabotasje i det samme landet igjen.

• For å bekjempe postkasseselskaper må transportselskaper ha betydelig aktivitet i det landet det er registrert.

• Minst hver åttende uke må lastebilen returnere til selskapets operasjonssentral.

• Sjåfører skal ha lønns- og arbeidsvilkår på linje med nivået i det landet de kjører mest i. Dette gjelder både kabotasjekjøring og internasjonal transport.

• Fartsskrivere i kjøretøyene skal registrere grensekrysninger for å hindre brudd på regelverket.

• Reglene vil også gjelde varebiler over 2,5 tonn. Det inkluderer bruk av fartsskriver.

• Les også: Sjåførene frykter flere dødsfall på veiene med nye EU-regler

Busstransport neste

Voteringen i EU-parlamentet er imidlertid ikke siste punktum i kampen for bedre forhold for yrkessjåførene på europeiske veier. Nå som godstransporten på veiene har fått sine nye regler, flyttes nemlig kampen videre til buss-sektoren. Der ligger det også et opprinnelig forslag som betyr stor liberalisering av det eksisterende regelverket, og både Fellesforbundet og ETF har argumentene klare.

Frank Moreels mener likevel at europeisk fagbevegelse kan klappe seg på skuldra over den jobben som er gjort med den første mobilitetspakka.

– Takk til alle som har bidratt og den jobben dere har gjort. Nå skal det feires!

27.07.2020
12:50
27.07.2020 12:50



Mest lest

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Tipset Arne fikk av en kollega, var verdt over en million kroner i pensjon

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Gro fikk valget mellom sluttpakke, fem timers pendling eller hjemmekontor for alltid

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

Foodora-ansatte vil ha budene fra konkurrenten inn i fagforeninga

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

– Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

Colourbox

Hjemmekontor på heltid ga symptomer på depresjon og angst

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

LANG HISTORIE: Én time bruker Isak Mydske på å forklare hele fagbevegelsen. Men mest LO, da.

Herman Bjørnson Hagen

Isak (20) er sjokkert over hvor lite folk vet om rettighetene sine

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

MED STOLPESKO: Åslaug Haga har vært både energiminister og partileder, nå er hun leder i Fornybar Norge og framsnakker det grønne skiftet.

Leif Martin Kirknes

Her henger Åslaug Haga (64) i strømstolpen: – Dette er jo et yrke for framtida

Viktoriia Berezovchuk vasker håret til en kunde i Ellas Salong.

Viktoriia Berezovchuk vasker håret til en kunde i Ellas Salong.

Helge Rønning Birkelund

Slik kommer ukrainske Viktoriia (32) seg ut i det norske arbeidslivet


Flere saker