JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TØFFERE REGELVERK: EU vedtok 9. juli et nytt regelverk for godstransport på vei. Det betyr bedre kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene og større begrensning av såkalt kabotasjekjøring, det vil si innenlandsk transport utført av utenlandske lastebiler.

TØFFERE REGELVERK: EU vedtok 9. juli et nytt regelverk for godstransport på vei. Det betyr bedre kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene og større begrensning av såkalt kabotasjekjøring, det vil si innenlandsk transport utført av utenlandske lastebiler.

Roy Ervin Solstad

EUs mobilitetspakke:

EU har avgjort framtiden til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen

EU har endelig vedtatt nytt regelverk for godstransport på veiene. – Nå skal det feires, sier europeisk fagbevegelsesleder.



27.07.2020
12:50
27.07.2020 12:50

roy@lomedia.no

– Dette er et skritt i riktig retning for en rettferdig transport i Europa. Fagbevegelsen har kjempet hardt for denne seieren. Vi har stått sammen mot utnytting, urettferdig konkurranse og sosial dumping, sier Frank Moreels, president i den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

Han håper at de nye reglene som sier at lastebiler må returnere til selskapenes opprinnelsesland minst hver åttende uke, vil bety slutten på postkasseselskaper som kun er opprettet for å tilby transport i et land med lønnsnivå fra et annet.

– Dette er en positiv utvikling som bidrar til å gjenopprette tilliten til at Europa tar sosialt ansvar. Nå har politikerne vist at de er takknemlige overfor sjåførene som har bidratt til å holde hjulene i gang i Europa, sier Moreels.

Saken fortsetter under bildet

VIL HA SEIERSFEST: – Takk for alle som har bidratt og jobbet hardt for dette resultatet. Nå skal det feires, sier Frank Moreels, president i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

VIL HA SEIERSFEST: – Takk for alle som har bidratt og jobbet hardt for dette resultatet. Nå skal det feires, sier Frank Moreels, president i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

Roy Ervin Solstad

– Bedre enn opprinnelig løsning

Det var den 9. juli at EU-parlamentet gjorde sine endelige voteringer. På bordet lå et forslag som blant annet ville gi strengere regler for kjøre- og hviletid, innføring av utstyr som avdekker hvor mye man kjører og ikke minst hvor man kjører, og strammere regler for innenlandsk transport utført av utenlandske transportører.

• Les også: Framtiden til europeiske lastebilsjåfører avgjøres i juli

Mot dette hadde det kommet svært mange forslag fra Øst-Europa om ytterligere liberalisering, men avstemningen viste at det opprinnelige forslaget fikk omtrent tre av fire stemmer i salen.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet legger ikke skjul på at dette er en seier for fagbevegelsen.

– Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier han.

Må vedtas i Norge

Det er imidlertid ingen grunn til å hvile på laurbærene, verken i Norge eller i Europa. Mens de nye reglene for kjøre- og hviletid trolig vil bli innført i EU-landene allerede i høst, og resten av regelverket de neste årene, må man ha egne vedtak om dette i Norge. Her kreves det vedtak i EØS-komiteen for å ta de de nye reglene inn i EØS-avtalen slik at de skal etterleves også her.

– Jobben med å påse at reglene og tiltakene blir gjennomført blir også en stor oppgave fremover, understreker Sivertsen.

Saken fortsetter under bildet

MÅLRETTET ARBEID: – Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

MÅLRETTET ARBEID: – Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Erlend Angelo

De viktigste punktene

• Sjåførenes ukehvil kan ikke tas i lastebilen, og sjåførenes selskap må betale for annen overnatting.

• Minst en gang i måneden skal sjåføren tilbake til hjemlandet eller landet der selskapet har sin operative base. Selskapene må legge opp sjåførenes arbeidsperiode så det kan gjennomføres.

• I løpet av sju dager kan man ikke ta mer enn tre kabotasjeoppdrag (innenlands transport utført av utenlandsk transportør), og etter en slik periode må det gå minst fire dager før en transportør kan utføre kabotasje i det samme landet igjen.

• For å bekjempe postkasseselskaper må transportselskaper ha betydelig aktivitet i det landet det er registrert.

• Minst hver åttende uke må lastebilen returnere til selskapets operasjonssentral.

• Sjåfører skal ha lønns- og arbeidsvilkår på linje med nivået i det landet de kjører mest i. Dette gjelder både kabotasjekjøring og internasjonal transport.

• Fartsskrivere i kjøretøyene skal registrere grensekrysninger for å hindre brudd på regelverket.

• Reglene vil også gjelde varebiler over 2,5 tonn. Det inkluderer bruk av fartsskriver.

• Les også: Sjåførene frykter flere dødsfall på veiene med nye EU-regler

Busstransport neste

Voteringen i EU-parlamentet er imidlertid ikke siste punktum i kampen for bedre forhold for yrkessjåførene på europeiske veier. Nå som godstransporten på veiene har fått sine nye regler, flyttes nemlig kampen videre til buss-sektoren. Der ligger det også et opprinnelig forslag som betyr stor liberalisering av det eksisterende regelverket, og både Fellesforbundet og ETF har argumentene klare.

Frank Moreels mener likevel at europeisk fagbevegelse kan klappe seg på skuldra over den jobben som er gjort med den første mobilitetspakka.

– Takk til alle som har bidratt og den jobben dere har gjort. Nå skal det feires!

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.07.2020
12:50
27.07.2020 12:50



Mest lest

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

En kvinne i 50-årene er avskjediget fra avdelingen ved Skjervum helse- og omsorgssenter fordi hun har brutt smittevernregler.

Helge Rønning Birkelund

Fagforbundet vil ikke ta saken til medlem som fikk sparken for brudd på smittevernregler

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Christian Tybring-Gjedde (arkivfoto).

Terje Pedersen, ANB

Katastrofe for Venstre og Frp i hovedstaden på fersk partimåling

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

OPP I LØNN IGJEN: De ansatte i Spar Kjøp og andre butikker omfattet av Handeloverenskomsten mellom HK og NHO går opp i lønn for andre gang i år.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte går opp i lønn for andre gang i år

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Med Listhaug i lederstolen gjentar Frp-landsmøtet kravet fra Siv Jensens tale til landsstyret.

Jan-Erik Østlie

Sjekk lista: Dette vedtok Frp på landsmøtet

NEDBEMANNET: Totalt 21 ansatte ble sagt opp, 30 ble omplassert, og mange ansatte måtte ned i lønn da forskningsinstituttet Norce nedbemannet. Det godtok ikke en oppsagt 58-årig kvinne med 34 års erfaring i jobben som saksøkte arbeidsgiveren for usaklig oppsigelse. Saken skulle kommet opp i tingretten mandag, men fredag ble det kjent at det var inngått forlik. Kvinnen fortsetter nå sitt arbeidsforhold ved Norce.

NEDBEMANNET: Totalt 21 ansatte ble sagt opp, 30 ble omplassert, og mange ansatte måtte ned i lønn da forskningsinstituttet Norce nedbemannet. Det godtok ikke en oppsagt 58-årig kvinne med 34 års erfaring i jobben som saksøkte arbeidsgiveren for usaklig oppsigelse. Saken skulle kommet opp i tingretten mandag, men fredag ble det kjent at det var inngått forlik. Kvinnen fortsetter nå sitt arbeidsforhold ved Norce.

Google Street View

Forskningsansatt (58) ble nedbemannet etter 34 år i jobben – så saksøkte hun arbeidsgiveren

Kronikk

Det er frivillig om den enkelte arbeidstaker ønsker vaksinering. Kan nei til vaksine være grunnlag for oppsigelse?  (Illustrasjonsfoto)

Det er frivillig om den enkelte arbeidstaker ønsker vaksinering. Kan nei til vaksine være grunnlag for oppsigelse? (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

«Kan du få sparken av å si nei til koronavaksine?». Se hva Jussformidlingen svarer

Sylvi Listhaug overtar som Frp-leder når Siv Jensen takker av på landsmøtet.

Sylvi Listhaug overtar som Frp-leder når Siv Jensen takker av på landsmøtet.

Jan-Erik Østlie

Elbil, kontantstøtte og vindkraft: Her er sakene som skaper strid på Frps landsmøte

SEKRETARIATET: Rashid Nawaz sørger for at det blir servert kaffe til folket under møtene i sekretariatssalen i Folkets Hus.

SEKRETARIATET: Rashid Nawaz sørger for at det blir servert kaffe til folket under møtene i sekretariatssalen i Folkets Hus.

Sissel M. Rasmussen

Rashid startet som renholder i 1999. Nå er han «bydelsordfører» for 33.000 innbyggere

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Stortinget

Rødt og MDG kan få LO-støtte


Flere saker