JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs mobilitetspakke:

EU har avgjort framtiden til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen

EU har endelig vedtatt nytt regelverk for godstransport på veiene. – Nå skal det feires, sier europeisk fagbevegelsesleder.
TØFFERE REGELVERK: EU vedtok 9. juli et nytt regelverk for godstransport på vei. Det betyr bedre kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene og større begrensning av såkalt kabotasjekjøring, det vil si innenlandsk transport utført av utenlandske lastebiler.

TØFFERE REGELVERK: EU vedtok 9. juli et nytt regelverk for godstransport på vei. Det betyr bedre kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene og større begrensning av såkalt kabotasjekjøring, det vil si innenlandsk transport utført av utenlandske lastebiler.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

– Dette er et skritt i riktig retning for en rettferdig transport i Europa. Fagbevegelsen har kjempet hardt for denne seieren. Vi har stått sammen mot utnytting, urettferdig konkurranse og sosial dumping, sier Frank Moreels, president i den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

Han håper at de nye reglene som sier at lastebiler må returnere til selskapenes opprinnelsesland minst hver åttende uke, vil bety slutten på postkasseselskaper som kun er opprettet for å tilby transport i et land med lønnsnivå fra et annet.

– Dette er en positiv utvikling som bidrar til å gjenopprette tilliten til at Europa tar sosialt ansvar. Nå har politikerne vist at de er takknemlige overfor sjåførene som har bidratt til å holde hjulene i gang i Europa, sier Moreels.

Saken fortsetter under bildet

VIL HA SEIERSFEST: – Takk for alle som har bidratt og jobbet hardt for dette resultatet. Nå skal det feires, sier Frank Moreels, president i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

VIL HA SEIERSFEST: – Takk for alle som har bidratt og jobbet hardt for dette resultatet. Nå skal det feires, sier Frank Moreels, president i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

Roy Ervin Solstad

– Bedre enn opprinnelig løsning

Det var den 9. juli at EU-parlamentet gjorde sine endelige voteringer. På bordet lå et forslag som blant annet ville gi strengere regler for kjøre- og hviletid, innføring av utstyr som avdekker hvor mye man kjører og ikke minst hvor man kjører, og strammere regler for innenlandsk transport utført av utenlandske transportører.

• Les også: Framtiden til europeiske lastebilsjåfører avgjøres i juli

Mot dette hadde det kommet svært mange forslag fra Øst-Europa om ytterligere liberalisering, men avstemningen viste at det opprinnelige forslaget fikk omtrent tre av fire stemmer i salen.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet legger ikke skjul på at dette er en seier for fagbevegelsen.

– Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier han.

Må vedtas i Norge

Det er imidlertid ingen grunn til å hvile på laurbærene, verken i Norge eller i Europa. Mens de nye reglene for kjøre- og hviletid trolig vil bli innført i EU-landene allerede i høst, og resten av regelverket de neste årene, må man ha egne vedtak om dette i Norge. Her kreves det vedtak i EØS-komiteen for å ta de de nye reglene inn i EØS-avtalen slik at de skal etterleves også her.

– Jobben med å påse at reglene og tiltakene blir gjennomført blir også en stor oppgave fremover, understreker Sivertsen.

Saken fortsetter under bildet

MÅLRETTET ARBEID: – Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

MÅLRETTET ARBEID: – Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Erlend Angelo

De viktigste punktene

• Sjåførenes ukehvil kan ikke tas i lastebilen, og sjåførenes selskap må betale for annen overnatting.

• Minst en gang i måneden skal sjåføren tilbake til hjemlandet eller landet der selskapet har sin operative base. Selskapene må legge opp sjåførenes arbeidsperiode så det kan gjennomføres.

• I løpet av sju dager kan man ikke ta mer enn tre kabotasjeoppdrag (innenlands transport utført av utenlandsk transportør), og etter en slik periode må det gå minst fire dager før en transportør kan utføre kabotasje i det samme landet igjen.

• For å bekjempe postkasseselskaper må transportselskaper ha betydelig aktivitet i det landet det er registrert.

• Minst hver åttende uke må lastebilen returnere til selskapets operasjonssentral.

• Sjåfører skal ha lønns- og arbeidsvilkår på linje med nivået i det landet de kjører mest i. Dette gjelder både kabotasjekjøring og internasjonal transport.

• Fartsskrivere i kjøretøyene skal registrere grensekrysninger for å hindre brudd på regelverket.

• Reglene vil også gjelde varebiler over 2,5 tonn. Det inkluderer bruk av fartsskriver.

• Les også: Sjåførene frykter flere dødsfall på veiene med nye EU-regler

Busstransport neste

Voteringen i EU-parlamentet er imidlertid ikke siste punktum i kampen for bedre forhold for yrkessjåførene på europeiske veier. Nå som godstransporten på veiene har fått sine nye regler, flyttes nemlig kampen videre til buss-sektoren. Der ligger det også et opprinnelig forslag som betyr stor liberalisering av det eksisterende regelverket, og både Fellesforbundet og ETF har argumentene klare.

Frank Moreels mener likevel at europeisk fagbevegelse kan klappe seg på skuldra over den jobben som er gjort med den første mobilitetspakka.

– Takk til alle som har bidratt og den jobben dere har gjort. Nå skal det feires!

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse