JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TØFFERE REGELVERK: EU vedtok 9. juli et nytt regelverk for godstransport på vei. Det betyr bedre kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene og større begrensning av såkalt kabotasjekjøring, det vil si innenlandsk transport utført av utenlandske lastebiler.

TØFFERE REGELVERK: EU vedtok 9. juli et nytt regelverk for godstransport på vei. Det betyr bedre kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene og større begrensning av såkalt kabotasjekjøring, det vil si innenlandsk transport utført av utenlandske lastebiler.

Roy Ervin Solstad

EUs mobilitetspakke:

EU har avgjort framtiden til europeiske lastebilsjåfører: – En seier for fagbevegelsen

EU har endelig vedtatt nytt regelverk for godstransport på veiene. – Nå skal det feires, sier europeisk fagbevegelsesleder.



27.07.2020
12:50
27.07.2020 12:50

roy@lomedia.no

– Dette er et skritt i riktig retning for en rettferdig transport i Europa. Fagbevegelsen har kjempet hardt for denne seieren. Vi har stått sammen mot utnytting, urettferdig konkurranse og sosial dumping, sier Frank Moreels, president i den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

Han håper at de nye reglene som sier at lastebiler må returnere til selskapenes opprinnelsesland minst hver åttende uke, vil bety slutten på postkasseselskaper som kun er opprettet for å tilby transport i et land med lønnsnivå fra et annet.

– Dette er en positiv utvikling som bidrar til å gjenopprette tilliten til at Europa tar sosialt ansvar. Nå har politikerne vist at de er takknemlige overfor sjåførene som har bidratt til å holde hjulene i gang i Europa, sier Moreels.

Saken fortsetter under bildet

VIL HA SEIERSFEST: – Takk for alle som har bidratt og jobbet hardt for dette resultatet. Nå skal det feires, sier Frank Moreels, president i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

VIL HA SEIERSFEST: – Takk for alle som har bidratt og jobbet hardt for dette resultatet. Nå skal det feires, sier Frank Moreels, president i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

Roy Ervin Solstad

– Bedre enn opprinnelig løsning

Det var den 9. juli at EU-parlamentet gjorde sine endelige voteringer. På bordet lå et forslag som blant annet ville gi strengere regler for kjøre- og hviletid, innføring av utstyr som avdekker hvor mye man kjører og ikke minst hvor man kjører, og strammere regler for innenlandsk transport utført av utenlandske transportører.

• Les også: Framtiden til europeiske lastebilsjåfører avgjøres i juli

Mot dette hadde det kommet svært mange forslag fra Øst-Europa om ytterligere liberalisering, men avstemningen viste at det opprinnelige forslaget fikk omtrent tre av fire stemmer i salen.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet legger ikke skjul på at dette er en seier for fagbevegelsen.

– Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier han.

Må vedtas i Norge

Det er imidlertid ingen grunn til å hvile på laurbærene, verken i Norge eller i Europa. Mens de nye reglene for kjøre- og hviletid trolig vil bli innført i EU-landene allerede i høst, og resten av regelverket de neste årene, må man ha egne vedtak om dette i Norge. Her kreves det vedtak i EØS-komiteen for å ta de de nye reglene inn i EØS-avtalen slik at de skal etterleves også her.

– Jobben med å påse at reglene og tiltakene blir gjennomført blir også en stor oppgave fremover, understreker Sivertsen.

Saken fortsetter under bildet

MÅLRETTET ARBEID: – Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

MÅLRETTET ARBEID: – Fagforeningene i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, inkludert oss i Fellesforbundet har jobbet målrettet for denne løsningen som har blitt langt bedre enn det opprinnelige forslaget som lå på bordet for cirka tre år siden, sier forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Erlend Angelo

De viktigste punktene

• Sjåførenes ukehvil kan ikke tas i lastebilen, og sjåførenes selskap må betale for annen overnatting.

• Minst en gang i måneden skal sjåføren tilbake til hjemlandet eller landet der selskapet har sin operative base. Selskapene må legge opp sjåførenes arbeidsperiode så det kan gjennomføres.

• I løpet av sju dager kan man ikke ta mer enn tre kabotasjeoppdrag (innenlands transport utført av utenlandsk transportør), og etter en slik periode må det gå minst fire dager før en transportør kan utføre kabotasje i det samme landet igjen.

• For å bekjempe postkasseselskaper må transportselskaper ha betydelig aktivitet i det landet det er registrert.

• Minst hver åttende uke må lastebilen returnere til selskapets operasjonssentral.

• Sjåfører skal ha lønns- og arbeidsvilkår på linje med nivået i det landet de kjører mest i. Dette gjelder både kabotasjekjøring og internasjonal transport.

• Fartsskrivere i kjøretøyene skal registrere grensekrysninger for å hindre brudd på regelverket.

• Reglene vil også gjelde varebiler over 2,5 tonn. Det inkluderer bruk av fartsskriver.

• Les også: Sjåførene frykter flere dødsfall på veiene med nye EU-regler

Busstransport neste

Voteringen i EU-parlamentet er imidlertid ikke siste punktum i kampen for bedre forhold for yrkessjåførene på europeiske veier. Nå som godstransporten på veiene har fått sine nye regler, flyttes nemlig kampen videre til buss-sektoren. Der ligger det også et opprinnelig forslag som betyr stor liberalisering av det eksisterende regelverket, og både Fellesforbundet og ETF har argumentene klare.

Frank Moreels mener likevel at europeisk fagbevegelse kan klappe seg på skuldra over den jobben som er gjort med den første mobilitetspakka.

– Takk til alle som har bidratt og den jobben dere har gjort. Nå skal det feires!

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.07.2020
12:50
27.07.2020 12:50



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

Ferietillegget for dagpenger blir ikke gjeninnført – regjeringen og Frp sier nei

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Jan-Erik Østlie

Vekterne fortsetter streiken etter mislykket mekling. Nå kan det bli opptrapping

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette


Flere saker