EUs mobilitetspakke:
Framtiden til europeiske lastebilsjåfører avgjøres i juli
Transportkomiteen i EU-parlamentet avviste liberalisering av europeiske transportregler. Nå gjenstår kun en avstemning i EU-parlamentet.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Arbeidet med å få på plass nye transportregler i Europa har pågått helt siden 2018. Utfordringen har vært at EU har vært delt i synet på hvordan de nye reglene skal utformes.
De vesteuropeiske landene i EU (og EØS) har ønsket en innstramming av regelverket for å beskytte egen transportnæring. Der har blant annet Norge deltatt i en gruppe på ni land i den såkalte "Road of Alliance".
Østeuropeiske land har derimot ønsket en ytterligere liberalisering for å gi deres transportnæring større muligheter til å operere i hele Europa.
• Les også: Enda et skritt nærmere nye transportregler i Europa
To av tre avvisende
De nye transportreglene går under samlebetegnelsen Mobility Package (gjerne kalt EUs mobilitetspakke her hjemme), og denne uka skulle EU-parlamentets transportkomite stemme over nok et sett med alternative forslag som ville medført en liberalisering av de reglene man i EU-systemet har blitt enige om både i desember 2019 og januar 2020.
Samtlige av disse ble imidlertid avvist, og forslagene som har fått flertallets støtte fra i Europarådet, blant EUs transportministre og i transportkomiteen tidligere ble derfor stående.
De ulike liberaliseringsforslagene fikk fra 15 til 19 stemmer, mens flertallet utgjorde fra 30 til 33 stemmer.
De viktigste punktene
Dermed er det disse punktene som har flertall i komiteen og som skal opp til endelig votering i EU-parlamentet i juli. Med mindre nye forslag får minst 353 stemmer av de mulige 705 representantene under voteringen, vil trolig dette bli resultatet.
• Sjåførenes ukehvil kan ikke tas i lastebilen, og sjåførenes selskap må betale for annen overnatting.
• Hver tredje eller fjerde uke skal sjåføren tilbake til hjemlandet. Selskapene må legge opp sjåførenes arbeidsperiode så det kan gjennomføres.
• I løpet av sju dager kan man ikke ta mer enn tre kabotasjeoppdrag (innenlands transport utført av utenlandsk transportør), og etter en slik periode må det gå minst fire dager før en transportør kan utføre kabotasje i det samme landet igjen.
• For å bekjempe postkasseselskaper må transportselskaper ha betydelig aktvitet i det landet det er registrert.
• Minst hver åttende uke må lastebilen returnere til selskapets operasjonssentral.
• Sjåfører skal ha lønns- og arbeidsvilkår på linje med nivået i det landet de kjører mest i. Dette gjelder både kabotasjekjøring og internasjonal transport.
• Fartsskrivere i kjøretøyene skal registrere grensekrysninger for å hindre brudd på regelverket.
• Reglene vil også gjelde varebiler over 2,5 tonn. Det inkluderer bruk av fartsskriver.
Ifølge EU vil både reglene om utstasjonering og blant annet returnering av lastebiler gjelde først 18 måneder etter at den nye loven er iverksatt, mens kjøre- og hviletidsbestemmelsene, inkludert at sjåførene skal hjem minst hver tredje eller fjerde uke, tre i kraft allerede etter 20 dager.
• Les også: Sjåførene frykter flere dødsfall på veiene med nye EU-regler
– Road Alliance har vært viktig
Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, mener avstemningsresultatet på mandag er gode nyheter. Han mener Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen (ETF) har gjort en god jobb opp mot EUs politikere, mens man både fra tidligere Transportarbeiderforbundet og nå Fellesforbundet har deltatt aktivt både i ETF og opp mot norske myndigheter.
– Det har selvsagt vært til stor hjelp at norske politikere og regjeringa akkurat i denne saken har vært på vår side. Med forbehold om at dette blir det endelige resultatet, så har det vesteuropeiske samarbeidet Road Alliance uten tvil hatt stor betydning for utfallet av saken, påpeker han.
Buss-pakke utsatt til 2021
Han vil imidlertid vente litt med å sprette champagnen.
– Vi har i denne prosessen lært at ingenting er avgjort før siste stemme er telt opp, men vi har vel et håp om at dette blir det endelige resultatet sett utfra utgangspunktet vi startet med, sier han.
Mobilitetspakken som det skal voteres over i juli, gjelder kun godstransport på europeiske veier. Behandlingen av en mobilitetspakke som omfatter passasjertransport med busser og minibusser, er utsatt til etter Tysklands presidentperiode i EU som starter 1. juli og ender 31. desember i år.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.