JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Roy Ervin Solstad

EUs mobilitetspakke:

Framtiden til europeiske lastebilsjåfører avgjøres i juli

Transportkomiteen i EU-parlamentet avviste liberalisering av europeiske transportregler. Nå gjenstår kun en avstemning i EU-parlamentet.



10.06.2020
11:36
12.06.2020 14:19

roy@lomedia.no

Arbeidet med å få på plass nye transportregler i Europa har pågått helt siden 2018. Utfordringen har vært at EU har vært delt i synet på hvordan de nye reglene skal utformes.

De vesteuropeiske landene i EU (og EØS) har ønsket en innstramming av regelverket for å beskytte egen transportnæring. Der har blant annet Norge deltatt i en gruppe på ni land i den såkalte "Road of Alliance".

Østeuropeiske land har derimot ønsket en ytterligere liberalisering for å gi deres transportnæring større muligheter til å operere i hele Europa.

• Les også: Enda et skritt nærmere nye transportregler i Europa

To av tre avvisende

De nye transportreglene går under samlebetegnelsen Mobility Package (gjerne kalt EUs mobilitetspakke her hjemme), og denne uka skulle EU-parlamentets transportkomite stemme over nok et sett med alternative forslag som ville medført en liberalisering av de reglene man i EU-systemet har blitt enige om både i desember 2019 og januar 2020.

Samtlige av disse ble imidlertid avvist, og forslagene som har fått flertallets støtte fra i Europarådet, blant EUs transportministre og i transportkomiteen tidligere ble derfor stående.

De ulike liberaliseringsforslagene fikk fra 15 til 19 stemmer, mens flertallet utgjorde fra 30 til 33 stemmer.

De viktigste punktene

Dermed er det disse punktene som har flertall i komiteen og som skal opp til endelig votering i EU-parlamentet i juli. Med mindre nye forslag får minst 353 stemmer av de mulige 705 representantene under voteringen, vil trolig dette bli resultatet.

• Sjåførenes ukehvil kan ikke tas i lastebilen, og sjåførenes selskap må betale for annen overnatting.

• Hver tredje eller fjerde uke skal sjåføren tilbake til hjemlandet. Selskapene må legge opp sjåførenes arbeidsperiode så det kan gjennomføres.

• I løpet av sju dager kan man ikke ta mer enn tre kabotasjeoppdrag (innenlands transport utført av utenlandsk transportør), og etter en slik periode må det gå minst fire dager før en transportør kan utføre kabotasje i det samme landet igjen.

• For å bekjempe postkasseselskaper må transportselskaper ha betydelig aktvitet i det landet det er registrert.

• Minst hver åttende uke må lastebilen returnere til selskapets operasjonssentral.

• Sjåfører skal ha lønns- og arbeidsvilkår på linje med nivået i det landet de kjører mest i. Dette gjelder både kabotasjekjøring og internasjonal transport.

• Fartsskrivere i kjøretøyene skal registrere grensekrysninger for å hindre brudd på regelverket.

• Reglene vil også gjelde varebiler over 2,5 tonn. Det inkluderer bruk av fartsskriver.

Ifølge EU vil både reglene om utstasjonering og blant annet returnering av lastebiler gjelde først 18 måneder etter at den nye loven er iverksatt, mens kjøre- og hviletidsbestemmelsene, inkludert at sjåførene skal hjem minst hver tredje eller fjerde uke, tre i kraft allerede etter 20 dager.

• Les også: Sjåførene frykter flere dødsfall på veiene med nye EU-regler

– Road Alliance har vært viktig

Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, mener avstemningsresultatet på mandag er gode nyheter. Han mener Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen (ETF) har gjort en god jobb opp mot EUs politikere, mens man både fra tidligere Transportarbeiderforbundet og nå Fellesforbundet har deltatt aktivt både i ETF og opp mot norske myndigheter.

– Det har selvsagt vært til stor hjelp at norske politikere og regjeringa akkurat i denne saken har vært på vår side. Med forbehold om at dette blir det endelige resultatet, så har det vesteuropeiske samarbeidet Road Alliance uten tvil hatt stor betydning for utfallet av saken, påpeker han.

Buss-pakke utsatt til 2021

Han vil imidlertid vente litt med å sprette champagnen.

– Vi har i denne prosessen lært at ingenting er avgjort før siste stemme er telt opp, men vi har vel et håp om at dette blir det endelige resultatet sett utfra utgangspunktet vi startet med, sier han.

Mobilitetspakken som det skal voteres over i juli, gjelder kun godstransport på europeiske veier. Behandlingen av en mobilitetspakke som omfatter passasjertransport med busser og minibusser, er utsatt til etter Tysklands presidentperiode i EU som starter 1. juli og ender 31. desember i år.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.06.2020
11:36
12.06.2020 14:19



Mest lest

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Den reduserte skatten før jul er resultat av en slags tvungen sparing i løpet av året, slik at du totalt sett betaler så mye skatt du har plikt til. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Dette bør du vite om «halv skatt» i desember

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Neste år har du kun krav på 255 kroner dagen for de dagene du er i arbeidsmarkedstiltak. I dag er «lønna» på 411 kroner.

Hanna Skotheim. Innfelt: Leif Martin Kirknes

Nav-ansatte fortviler over regjeringas kutt: – Vil skyve folk over på sosialhjelp, mener Rødts Mimir Kristjánsson

Elin Westbye er bare 38, men klarer ikke stort annet enn å sove. 16 år er gått siden hun kom inn i Nav-systemet, for å få hjelp.

Elin Westbye er bare 38, men klarer ikke stort annet enn å sove. 16 år er gått siden hun kom inn i Nav-systemet, for å få hjelp.

Yngvil Mortensen

16 år er gått siden Elin (38) kom inn i Nav-systemet. Hun er fortsatt ikke ferdig

BER OM REGEL-ENDRING: Dagens AFP-regler kan føre til at FLT-medlemmet mister alt.

BER OM REGEL-ENDRING: Dagens AFP-regler kan føre til at FLT-medlemmet mister alt.

Colourbox

Arbeidsløse «Per» (55) advarer alle som mistet jobben under korona: Du kan tape gullkantet pensjon

Kommentar

Leif Martin Kirknes

«Politikerne har fått strømsjokk», skriver Kjell Werner

Leif Martin Kirknes

Slik vil LO-toppen kutte strømregninga

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Saken om lønnstrekk er oppe for Høyesterett i Oslo i disse dager.

Leif Martin Kirknes

Kan en arbeidsgiver trekke deg i lønn, bare for at det står i arbeidsavtalen? Høyesterett avgjør saken snart

GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

GÅR UT OVER MEDLEMMENE: Forbundslederne Jørn Eggum (Fellesforbundet), Mimmi Kvisvik (Fellesorganisasjonen) og Christoffer Beckham (Handel og Kontor) er bekymret for at de høye strømprisene vil føre til at medlemmene får mindre penger å kjøpe for.

Erelnd Angelo/Ole Palmstrøm/Leif Martin Kirknes

Slik kan strømprisen påvirke lønnsoppgjøret, ifølge forbundslederne

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik svarte på utfordringen fra NNN-leder Anne Berit Aker Hansen, og gikk gjennom problemene knyttet til AFP da hun innledet på NNN-landsmøte tirsdag.

Håvard Sæbø

AFP-pensjonen kan bli utsatt til 2024. LO-lederen innrømmer at det er komplisert

Håvard Sæbø

Tillitsvald fekk skriftleg åtvaring: – Aldri kjekt å bli herja med

Colourbox.com

De aller rikeste har en fordel. Derfor øker ulikheten

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Gry Espeland og de ansatte ved Figgjo AS får nå likevel feriepenger på dagpengene de mottok i 2021.

Jan Inge Haga

Klubbleder Gry jubler for feriepenger på dagpenger: – Vi har ikke så mye fra før av

Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap). Arkivfoto

Arbeidsminister Hadia Tajik (Ap). Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

Det skal bli vanskeligere å ansette midlertidig. Nå vil regjeringa endre loven

Jan-Erik Østlie

Øker snittprisen på strøm med 10 øre, vil det koste bedriften Stian jobber i 300 millioner mer i året

LO ber regjeringa forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt hvis det er nødvendig.

LO ber regjeringa forberede en lønnsstøtteordning, som kan rulles ut raskt hvis det er nødvendig.

Jan-Erik Østlie

Bedriftene må få korona-støtte for å holde folk i jobb, krever LO

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

ENDRET PRAKSIS: Coop Hordaland vil ikke lenger betale deltidsansatte dobbel lønn for å jobbe de siste tre søndagene før jul. Illustrasjonsbilde.

Erlend Angelo

Coop-ansatte får dårligere betalt for søndagsarbeid enn før

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at regjeringen likevel vil innføre pensjon fra første krone fra 1. januar 2022. 

Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik (Ap) sier til VG at regjeringen likevel vil innføre pensjon fra første krone fra 1. januar 2022. 

Jan-Erik Østlie

Alle får pensjon fra første krone neste år, ifølge Tajik

VI MÅ SNAKKE SAMMEN: Bjørn Bakerød (foran), Guttorm Rue (til venstre) og Svein Ivar Stordalsvold har som topptillitsvalgte i Hæhre og Isachsen tett kontakt. De skulle ønske at flere anleggsfolk turte å lufte vanskelige følelser med andre.

VI MÅ SNAKKE SAMMEN: Bjørn Bakerød (foran), Guttorm Rue (til venstre) og Svein Ivar Stordalsvold har som topptillitsvalgte i Hæhre og Isachsen tett kontakt. De skulle ønske at flere anleggsfolk turte å lufte vanskelige følelser med andre.

Ole Palmstrøm

Som anleggsarbeider så Bjørn ofte kollegaer i krise. Felles for dem var at de ikke skjønte det selv

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

I 2019 ble drift og vedlikehold skilt ut som et eget selskap i Bane Nor – Spordrift. Nå er de ansatte spente på hva som vil skje videre med konkurranseutsettingen.

Morten Hansen

Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold

Forbundsadvokat Børge Benum tok saken for barne- og ungdomsarbeideren til arbeidsretten.

Forbundsadvokat Børge Benum tok saken for barne- og ungdomsarbeideren til arbeidsretten.

Per Flakstad

Hun ble nektet foreldrepermisjon med lønn. Slik gikk det da Fagforbundet og LO tok saken


Flere saker