JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Forslaget fra EUs transportkomite vil føre til flere ulykker med yrkessjåfører innblandet frykter Norsk Transportarbeiderforbund.

Forslaget fra EUs transportkomite vil føre til flere ulykker med yrkessjåfører innblandet frykter Norsk Transportarbeiderforbund.

Colourbox

Sjåførene frykter flere dødsfall på veiene med nye EU-regler

Transportkomiteen i EU åpner i praksis for at det blir fritt fram for sosial dumping i turbuss-bransjen og kabotasjekjøring med gods sju dager i uka.



08.06.2018
12:53
08.06.2018 13:39

res@lomedia.no

Det sier forbundssekretær Morten Hagen og utreder Geir Kvam i Transportarbeiderforbundet etter at EUs transportkomite tirsdag vedtok en ny mobilitetspakke innen godstransport på vei og turbilbransjen.

SV ønsker veto-debatt om EUs veipakke nå

Her er endringene

De viktigste bestemmelsene i forslaget fra EUs transportkomité er som følger:

• Turbussbransjen utelates fullstendig fra utstasjoneringsdirektivet. Det kan også ramme ekspressbusser. Det samme gjelder internasjonal godstransport (muligens med unntak av kabotasjekjøring). Det betyr at sjåførene ikke har krav på lønn i samsvar med det stedet/landet de er utstasjonert i og jobber fra.

• Grunnlaget for gjennomsnittsberegningen av arbeidstid økes fra to til fire uker.

• Sjåførenes helgehvil kan tas i kjøretøyet.

• Det tillates at bussjåfører kan jobbe inntil 16 timer i døgnet inntil to ganger i uka ved turbusskjøring.

• Det tillates at sjåfører kan kjøre opptil 12 dager i strekk uten fri også nasjonalt. Gjelder turbusser, ikke rutetransport.

• Varebiler under 3,5 tonn blir fortsatt ikke omfattet av kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

• En sjåfør kan ta et ubegrenset antall kabotasje-oppdrag (innenlands transport foretatt av en utenlandsk transportør) sju dager i uka.

• Det settes derimot en begrensning på at man kun kan bedrive kabotasjekjøring 48 timer i hvert av medlemslandene i løpet av en sju-dagersperiode.

• Den eneste måten å ha kabotasjeoppdrag mer enn 48 timer per uke i ett land, er dersom man etter de første 48 timene vender tilbake til landet der selskapet man kjører for holder til, i minimum tre døgn før man drar kan ta kabotasjeoppdrag i et land man har vært i tidligere i sju-dagersperioden.

– Trøtthet dreper

Morten Hagen reagerer først og fremst på endringene i kjøre og hviletid.

– Det er ingenting i dette forslaget som vil bidra til bedre trafikksikkerhet på veiene i Europa. Det verste er unntaket fra utstasjoneringsdirektivet og utvidelsen av kjøre og hviletid. Ved å utvide referanseperioden fra to til fire uker vil man få mer slitne og trøtte sjåfører. Det vil går ut over trafikksikkerheten. Vi vet at trøtthet dreper, sier han.

EU i alle retninger

Det interessante var at EUs arbeids- og sosialkomite tidligere behandlet den samme mobilitetspakken. Den komiteen kom til et helt annet resultat. Der ble det strammet inn på både kjøre- og hviletidsbestemmelsene, mens sjåførene skulle være omfattet av utstasjoneringsdirektivet både når det gjelder internasjonal godstransport og i bussbransjen. Ergo ville sjåførene hatt krav på lønn i henhold til det stedet de var utstasjonert for å jobbe.

– Den komiteen ga full støtte til den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, noe som skapte jubel hos oss. Så kom transportkomiteen med et helt annet syn, så det virker som om EU ikke er enig med seg selv. Derfor sliter vil litt med å vite hva som skjer, innrømmer Geir Kvam.

Trilog-behandling

Løpet er imidlertid ikke helt kjørt siden transportpolitikerne i EU ønsker å sende den til såkalt trilog-behandling. Det betyr at EUs ministerråd, EU-kommisjonen og EU-parlamentet møtes med like mange representater for å komme fram til et kompromiss. Det er imidlertid en stor utfordring med en slik behandling.

– Så vidt jeg har skjønt er påvirkningsmulighetene minimale ved en slik behandling. Det blir omtrent som pave-valget der man lukker seg inne og ikke kommer ut før man er enige, sier Kvam.

Derimot vil europeisk fagbevegelse innen transportsektoren ha mulighet til å jobbe mot EU-politikerne fram til 5. juli. Da skal nemlig EU-parlamentet avgjøre om de vil at spørsmålet skal avgjøres gjennom denne trilog-behandlingen. Det kan de gjøre ved å legge ned veto på trilog-behandling. Skjer det vil det bli plenumsvotering i parlamentet 10. september.

– Det betyr at ikke vil bli noen ytterligere behandling i EU-parlamentet. Det de tre partene kommer fram til vil gjelde, påpeker han.

Når en slik avgjørelse vil komme er derimot usikkert.

– Jeg har aldri vært borti en slik behandling før, men i teorien kan de sitte til de er blitt enige. Enten det tar to uker eller et år, sier han.

Nordisk og Europeisk samarbeid

Hvis EU-parlamentet derimot avviser at EUs mobilitetspakke skal avgjøres gjennom en trilog-behandling, vil den endelige avgjørelsen tas 10. september i parlamentet.

– Det gir oss langt større mulighet og tid til å påvirke EU-politikerne, understreker Kvam.

Jobben med å påvirke EU-politikerne starter allerede nå.

– Vi vil jobbe sammen med våre kolleger i både Nordisk- og Europeisk Transportarbeiderføderasjon mot politikerne i EU. Først for å få EU-politikerne til å stoppe trilog-behandlingen når det kommer opp 5. juli, sier Morten Hagen.

Norsk veto

Uansett hvem som tar avgjørelsen i EU, vil mobilitetspakken også måtte behandles i Norge. Først vil den trolig innom EØS-rådet som er det øverste samarbeidsorganet mellom EU-landene og EØS/EFTA-landene.

– Hvis EØS-rådet bestemmer at hele mobilitetspakken må behandles i landene under ett, vil det bli svært vanskelig for Norge å legge ned veto mot mobilitetspakken, sier Kvam.

Han begrunner det med at det vil være nærmest umulig å ha ulike kjøre- og hviletidsbestemmelser for sjåførene på tvers av grensene. Håpet er derfor at mobilitetspakken kan implementeres i Norge punkt for punkt.

– Det vil gjøre at Norge for eksempel kan reservere seg mot kabotasje-delen av pakka, sier Geir Kvam.

Europeisk epostkampanje mot EU-forslag for godsbransjen

Fagforeninger mener EU-forslag vil rasere norsk transportnæring

Morten Hagen (t.v.), forbundsekretær og Geir Kvam, utreder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Morten Hagen (t.v.), forbundsekretær og Geir Kvam, utreder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

Dette er saken

• EUs transportkomite har bestemt seg for ny mobilitetspakke.

• Norsk Transportarbeiderforbund og europeisk fagbevegelse reagerer kraftig.

• EU-parlamentet avgjør 5. juli om den skal behandles i et lukket fora, eller stemmes over i parlamentet.

• En eventuell avstemning i parlamentet blir 10. september.

08.06.2018
12:53
08.06.2018 13:39



Mest lest

Hilde Cecilie Jordsjø har jobbet som kabinansatt i SAS i 33 år.

Hilde Cecilie Jordsjø har jobbet som kabinansatt i SAS i 33 år.

Privat

Hilde Cecilie har fått 2.000 kroner mer i lønn på 12 år: – Ledelsen ser på oss som et nødvendig onde

136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.

136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.

Hanna Skotheim

Tre viktige endringer i reglene for AAP

1. juli 2022 trer en rekke endringer i arbeidslivet i kraft. Her får du oversikten.

1. juli 2022 trer en rekke endringer i arbeidslivet i kraft. Her får du oversikten.

Tormod Ytrehus

1. juli er det nye lover og regler som innføres i arbeidslivet

Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.

Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.

Sissel M. Rasmussen

Suksessfabrikk flyttes ut av Norge: – Det har vært en slitsom tid

HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.

HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.

Brian Cliff Olguin

Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda

Maria Jocelyn Vattøy (til venstre) og Saengduan Hansen har det tøft. Endrete permitteringsregler gir en svært usikker økonomisk hverdag.

Maria Jocelyn Vattøy (til venstre) og Saengduan Hansen har det tøft. Endrete permitteringsregler gir en svært usikker økonomisk hverdag.

Erlend Angelo

Maria og Saengduan står uten lønn og dagpenger: – Er det dette som er vanlige folks tur?

Regjeringens oppdaterte regler for hjemmekontor gjelder fra 1. juli.

Regjeringens oppdaterte regler for hjemmekontor gjelder fra 1. juli.

colourbox.com

Nye regler for hjemmekontor fra 1. juli. Dette må du vite

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.

Jan Inge Haga

Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt

Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.

Lene Rørvik reagerer på at FO, som regner seg som en feministisk organisasjon, gikk med på å svekke kvinners rett til å få betalt ammefri.

Privat

Lene (30) vil melde seg ut av LO i amme-protest

Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.

Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.

Maersk Drilling

Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen. 

Jan-Erik Østlie

Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken. Her er reaksjonene

Fra 1. juli blir det dyrere for dem som bruker mye strøm samtidig.

Fra 1. juli blir det dyrere for dem som bruker mye strøm samtidig.

Kai Hovden

Nå er den nye nettleia her: – Jeg er spent på responsen

–  Jeg, rotter og kakerlakker er vel de eneste som overlever en atomvinter. Etter å ha vært her noen år er det ingenting som biter lenger, sier renovatør Daniel Sebergsen.

– Jeg, rotter og kakerlakker er vel de eneste som overlever en atomvinter. Etter å ha vært her noen år er det ingenting som biter lenger, sier renovatør Daniel Sebergsen.

Ida Bing

Daniel er utsatt for sopp og bakterier hver dag: – Vi vet jo ikke hva vi står og puster inn

Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.

Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.

3F Lolland

Ulovleg streik på Danmarks største byggeplass: Polakkar krev same lønn som danskar

KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.

KAN GÅ AV TIDLIG: Ansatte innen brann og redning er blant dem som kan gå av tidlig i dag. Trepartssamarbeidet som nå er satt i gang skal munne ut i nye regler for om de fremdeles skal kunne gå av tidligere enn andre, eventuelt når og hvordan de i såfall skal tjene opp til alderspensjon samtidig som de går av tidlig.

Lars Magne Hovtun/OBRE

I disse yrkene kan du gå tidligere av med pensjon

Kommentar

Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.

Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.

Beate Oma Dahle / NTB

«Nok en gang viser det seg at staten ikke klarer å holde igjen på lønnsnivået til topplederne»

Martin Guttormsen Slørdal

Fagbevegelsens egen storstue har flere ganger brukt vektere uten tariffavtale. Nå vil LO rydde opp

Meklingen gjelder folk som jobber med TV- og radioproduksjon, samt administrasjon i NRK. 

Meklingen gjelder folk som jobber med TV- og radioproduksjon, samt administrasjon i NRK. 

Colourbox

NRK kan gå i svart fra midnatt

GJENBRUK: Rene aluminiumsspon har blitt komprimert til briketter og ligger klare til å bli resirkulert. I induksjonsovnen, som Ingri Gryteselv Løkholm har ansvar for, skal skrap-aluminiumet smeltes. Da kan det videre blandes med primæraluminium og andre metaller til de ulike legeringene som markedet etterspør.

GJENBRUK: Rene aluminiumsspon har blitt komprimert til briketter og ligger klare til å bli resirkulert. I induksjonsovnen, som Ingri Gryteselv Løkholm har ansvar for, skal skrap-aluminiumet smeltes. Da kan det videre blandes med primæraluminium og andre metaller til de ulike legeringene som markedet etterspør.

Petter Pettersen

Ingri (22) leder grønn gigantsatsing: – Det her er en «once in a lifetime»-mulighet

Hva skjer når et lønnsoppgjør går til tvungen lønnsnemd?

Hva skjer når et lønnsoppgjør går til tvungen lønnsnemd?

FriFagbevegelse/NTB

«Tvungen lønnsnemnd» har reddet ferien for mange, men hva er det?


Flere saker