JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Europeisk e-post-kampanje mot EU-forslag for godsbransjen

Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen vil at godssjåfører skal teppebombe EUs transportpolitikere med e-poster før nye regler for godstransporten blir vedtatt. Fristen går ut i dag.
ETF har gjort klar en ferdig tekst som de oppfordrer godssjåfører til å sende inn til sju EU-parlamentarikere for å få dem til å stoppe et forslag som ETF mener vil gjøre veiene i Europa mindre trygge.

ETF har gjort klar en ferdig tekst som de oppfordrer godssjåfører til å sende inn til sju EU-parlamentarikere for å få dem til å stoppe et forslag som ETF mener vil gjøre veiene i Europa mindre trygge.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

«Hvis du stemmer ja til forslaget vil du tvinge meg til å kjøre tre uker sammenhengende med bare to dager fri mot to uker sammenhengende med tre dager fri slik det er i dag. Hvis dette blir vedtatt kan jeg ikke lenger garantere sikkerheten på veiene i Europa», står det blant annet i forslaget til tekst som ETF vil at godssjåfører skal sende til politikerne i transportkomiteen i EU.

SV ønsker veto-debatt om EUs veipakke nå

NTF og YTF er med

Det er et EU-forslag til ny mobilitetspakke som omfatter godstransporten som har fått ETF til å reagere. Forslaget åpner i tillegg til mer kjøring og mindre fri, for at det skal tillates at sjåførene kan sove i bilen på parkeringsplasser i helger.

– Både Norsk Transportarbeiderforbund og Yrkestrafikkforbundet jobber hardt sammen med ETF for å få stoppet disse forslagene, sier 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Dag-Einar Sivertsen.

Kampanjen startet torsdag 24. mai, men siden EU-parlamentets transportkomité skal behandle saken allerede 4. juni, må e-posten sendes til politikerne senest i løpet av fredag 25. mai.

Ferdig tekst

Teksten som ETF ønsker at godssjåførene skal sende inn, inneholder også et skjema som vil vise hvordan arbeidsdagene vil være for godsjåfører med de foreslåtte endringene.

Selve teksten finner du her (ekstern lenke) og ETF oppfordrer godssjåførene til å sende en liklydende e-post til disse EU-parlamentarikerne:

• Gesine Meissner, Tyskland: gesine.meissner@europarl.europa.eu

• Merja Kyllönen, Finland: merja.kyllonen@europarl.europa.eu

• Daniela Aiuto, Italia: daniela.aiuto@europarl.europa.eu

• Isabella De Monte: isabella.demonte@europarl.europa.eu

• Roberts Zile, Latvia: roberts.zile@europarl.europa.eu

• Wim Van De Camp, Nederland: wim.vandecamp@europarl.europa.eu

• Keith Taylor, Storbritannia: keith.taylor@europarl.europa.eu

Nye kabotasjeregler

EU skal også behandle forslag om såkalt kabotasjekjøring, det vil si innenlands transport som utføres av utenlandske transportører. I forslaget ligger det at utenlandske sjåfører kan utføre et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag i løpet av fem døgn før de må ut av landet. I dag er det en begrensning på tre oppdrag i løpet av sju dager.

Fagforeninger mener EU-forslag vil rasere norsk transportnæring

Annonse
Annonse