Fagforeninger mener EU-forslag vil rasere norsk transportnæring
Både Yrkestrafikkforbundet og Transportarbeiderforbundet frykter at tusenvis av arbeidsplasser kan bli borte, og at norske veier vil bli langt mer utrygge.
I disse dager behandler EU ulike forslag som kan skape flere trafikkulykker og rasere norsk transportnæring. Både Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet (bildet) og hans forbundslederkollega i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes, håper at fagforeninger og myndigheter i Vest-Europa, deriblant Norge, klarer å stoppe forslagene.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Det sier de to forbundene i en felles pressemelding. Bakgrunnen for bekymringen fra forbundslederne Lars Morten Johnsen i NTF og Jim Klungnes i YTF, er at EU i disse dager behandler flere forslag til endringer i regelverket for veitransport.
• NTF frykter frislipp av utenlandske lastebiler i Norge
Svekker trafikksikkerheten
Disse forslagene vil blant annet åpne for at mer av den innenlandske transporten kan foretas av utenlandske transportører. Samtidig er det foreslått å endre kjøre- og hviletidsbestemmelsene slik at sjåførene vil få lengre arbeidsdager og kortere pauser.
– Dette vil føre til større press på sjåførene, og resultatet vil bli tusenvis av utslitte sjåfører på norske veier. Det vil helt klart bli mindre trygt å ferdes i trafikken med disse endringsforslagene, sier de to forbundslederne.
Fornøyd med regjeringens linje
Både YTF og NTF jobber nå sammen med den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, ETF, for å stoppe forslagene.
– Blir dette vedtatt er det en katastrofe for norsk transportnæring. Vi frykter at tusenvis av arbeidsplasser vil bli borte, sier de to.
En trøst er at det ikke bare er sjåførenes arbeidstakerorganisasjoner i Norge som er bekymret. Også den norske regjeringen jobber for å hindre at forslagene blir vedtatt. Det skjer i sammarbeid med åtte andre Vest-Europeiske land i en gruppe kalt Road Alliance.
– Vi er så langt tilfreds med den norske regjeringens linje i disse spørsmålene, sier Lars Morten Johnsen og Jim Klungnes.
De ulike EU-forslagene er planlagt behandlet i EUs organer før sommeren.
• Bussjåførene frykter EU-forslag kan gi flere utenlandske selskaper på norske veier
• Leserinnlegg: Arbeidsplassene blir truet