Bussjåførene frykter EU-forslag kan gi flere utenlandske selskaper på norske veier – og lavere lønn
Transportarbeiderforbundet mener det i verste fall kan bety full liberalisering av store deler av kollektivtransporten med buss.
- Forslaget betyr et ytterligere skritt i retning av at nasjonale myndigheter gir fra seg kontroll over samferdselspolitikken til EU. Det vil føre til større press på allerede pressa lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene, sier forbundssekretær Peter Hansen i NTF.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
EU mener busstransport mellom byer ikke har hatt en vekst som kan sammenlignes med andre transportmidler. Derfor på senhøsten sendt ut et forslag som skal bidra til den ønskede økningen.
De viktigste punktene i forslaget er:
• Kabotasjekjøring (det vil si innenlands kjøring med utenlandsk operatør) blir tillatt uten at det stilles krav om at det skal skje som et ledd i en rute til eller fra et annet land.
• Det blir fritt fram å etablere kommersielle ruter på over 100 km i luftlinje, også for utenlandske selskap.
• Tilsvarende ruter under 100 km i luftlinje kan kun avslås dersom det er fare for den økonomiske balansen for en allerede eksisterende rute på offentlig anbud.
• Ekspressruter skal regnes som rutekjøring.
• Alle ruteselskaper skal kunne få tilgang til alle bussterminaler.
• Det skal opprettes et tilsynsorgan som skal være uavhengig av andre offentlige myndigheter som skal avgjøre om det der er fare for økonomien til en allerede eksisterende rute. Organet skal også være klageinstans dersom selskap ikke får tilgang til bussterminaler.
• Bjørnar og Aleksander tapar 29.000 kroner årleg på regjeringas nye diettskatt
Disse forslagene mener EU skal gi en økning i busstransporten mellom byer på elleve prosent fram mot 2030. Det forventes også at bussene vil øke sin markedsandel med nesten ett prosentpoeng innen utgangen av den samme perioden. EU anslår at dette også vil bety 85.000 nye jobber i de 28 EU- og EØS-landene.
Kaller forslag dramatisk
Tross analysen som tilsier både flere jobber og mer transport med buss, er Transportarbeiderforbundet ikke overvettes begeistret for forslagene. Peter Hansen, forbundssekretær i NTF og med ansvar for bussbransjen, forteller at NTF mener forslaget er dramatisk, men at man er usikre på hva en del av forslagene innebærer.
– Det sies at endringen i kabotasjeregelverket for rutekjøring skal gjelde all rutekjøring. Vi tolker dette som at utenlandske selskaper med utenlandske sjåfører vil kunne drive rutekjøring i og rundt byene, i tillegg til turbusskjøringen som det allerede er åpning for. Vi har derfor sendt brev til departementet for å spørre om de er enig i vår tolkning og hvilke konsekvenser de ser for seg, men har ikke fått noe svar ennå, sier Hansen.
• Frp forsvarer 131 milliarder i bompenger
Felles nordisk holdning
Mens NHO Transport har vært positive til et eget uavhengig tilsynsorgan, er NTF skeptisk.
– Hvis man først sitter med et EU-regelverk som noen skal påse at blir ettefulgt, så er frykten at man mister politisk påvirkning på hva slags kollektivtransport man vil ha med buss, påpeker Hansen.
Derfor jobbes det nå med å fremme en felles nordisk holdning til EU-forslaget som man ønsker å ta opp i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.
– Det er gjennom ETF vi har størst mulighet til å påvirke EU, understreker han.
Gir fra seg nasjonal kontroll
Hvis EU skulle vedta nye regler i tråd med forslaget som er sendt ut, er Hansen klar på hva som må gjøres i Norge.
– Hovedårsaken til vår skepsis er jo at vi mener forslaget vil føre til et større press på allerede pressa lønns- og arbeidsvilkår for bussjåfører. Dette er et ytterligere skritt i retning av at nasjonale myndigheter gir fra seg kontroll over samferdselspolitikken til EU. Det ville være fullt mulig for Norge å legge til rette for økt bruk av buss om man ønsker dette for eksempel gjennom bedring av infrastruktur. Dersom det blir fritt fram for utenlandske kjøretøy med utenlandske sjåfører vil det bli en urimelig konkurransevridning. Det vil også kunne få store konsekvenser for beredskapskapasiteten av norske busser. Derfor vil vårt krav være at Norge legger ned veto mot å innføre de endringene her i landet, sier forbundssekretæren.
Tema på bransjekonferanse
Ambisjonen til EU er å få de nye reglene på plass allerede før sommeren. Det tror Hansen blir for tidlig.
– Da vi snakket med samferdselsdepartementet virket det som de ikke hadde noen tro på at det ville gå så raskt, sier han.
Forbundet skal for øvrig behandle temaet på sin bransjekonferanse i begynnelsen av mars.
– Dette kommer rett i forkant av tariffoppgjøret, og vi skal også ha en bred diskusjon om den teknologiske utviklingen og fremtiden for bussjåførene med introduksjonen av selvkjørende busser. Dette temaet kommer på toppen av det, sier Peter Hansen i NTF.
• Les den rørende hyllesten av en bussjåfør: «En mann med godt humør er død»