JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NTF frykter frislipp av utenlandske lastebiler i Norge. Flere fylkeskommuner sier også nei

Flere fylkeskommuner ber regjeringen reservere seg mot EU-forslag om liberalisering av godstransporten på veiene.
Godsbransjen i Norge har vært kritiske til de eksisterende kabotasjereglene lenge. Nå kan det bli enda verre.

Godsbransjen i Norge har vært kritiske til de eksisterende kabotasjereglene lenge. Nå kan det bli enda verre.

Privat

res@lomedia.no

De siste ti årene har det blitt nesten 50 prosent flere utenlandske lastebiler på norske veier. Dette gjelder både transport direkte til og fra utlandet med utenlandske lastebiler og utenlandske lastebiler som tar transportoppdrag internt i Norge.

Sistnevnte kalles kabotasje og reglene i dag gir utenlandske lastebiler lov til å ta tre slike interne oppdrag i løpet av sju dager etter at de har losset last som de har hatt med fra utlandet.

NTF: – Ikke nok å stoppe dårlig skodde lastebiler

Fylkeskommuner sier nei

Allerede sent i fjor høst vedtok enstemmige fylkesting i Aust-Agder og Nordland uttalelser der de ber regjeringen vurdere å reservere seg mot innføringen av de nye kabotasjereglene.

Rett før jul fulgte Telemark etter, og Transportarbeiderforbundet håper at samtlige fylkeskommuner kan gjøre lignende vedtak.

– Det er lenge siden vi har sett så bred politisk enighet om en sak, men dette vil være alvorlig for store deler av transportnæringa. Vi har derfor bedt alle våre foreninger om å gjøre vedtak på sine årsmøter og ta det med til sine fylkespolitikere. Forbundet har allerede tatt saken opp i fraksjonsmøter med de rødgrønne opposisjonspartiene, men vi bør også ta dette opp med regjeringspartiene, sier Morten Hagen, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet.

Stor økning

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at kabotasjekjøringen nesten har doblet seg siden 2007, men det er stor usikkerhet rundt disse tallene.

– Tallene bygger på et utvalg og er beheftet med usikkerhet. Særlig når det er små tall som for kabotasje, skriver seniorrådgiver Asbjørn Wethal i Statistisk Sentralbyrå i en epost til Transportarbeideren.

I det nye forslaget som ble fremlagt i fjor sommer åpnes det for å redusere antall dager de utenlandske lastebilene kan ta kabotasjeoppdrag fra sju til fem dager, men det skal heretter ikke settes noen begrensning på hvor mange kabotasjeoppdrag som kan tas i femdagersperioden.

Fra vondt til verre

Både på arbeidstaker- og arbeidsgiversiden i Norge har det vært stor skepsis til det nye forslaget, og både Transportarbeiderforbundet og Norsk Lastebileierforbund har påvist hvordan kabotasjereglene har ført til sosial dumping. Årsaken er at de som kjører kabotasjeoppdrag kjører på svært lave østeuropeiske lønninger, selv om de for den lille perioden de er i Norge kjører på allmenngjort norsk tariff. Dermed vil de likevel utkonkurrere den delen av godsbransjen som betaler lastebilsjåførene i henhold til tariff. Dette mener bransjen i Norge bare vil bli verre med de nye reglene.

Øst mot Vest

Ifølge Geir Kvam i Transportarbeiderforbundet er det imidlertid stor motstand mot forslaget også internt i EU.

– EU er splitta i to i dette spørsmålet. Dette er Øst mot Vest, og Norge samarbeider med de vesteuropeiske landene i det som kalles Road Alliance, forteller Kvam.

Han sier at i henhold til EUs framdriftsplan skal spørsmålet vedtas allerede før sommeren.

– Men ingen tror det vil skje så raskt siden det ikke er enighet innad i EU, men det hagler med forslag for å finne en løsning som EU-landene både i Øst- og Vest-Europa kan leve med, sier han.

Raser mot transportforslag fra EU

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mandag denne uka ble de nye kabotasjereglene diskutert på LOs distriktskontor i Sogn og Fjordane. Fra venstre:
Torbjørn Vereide, fylkestingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Morten Hagen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund, Asgeir Ripe, lastebilsjåfør og medlem i bransjerådet for gods i Norsk Transportarbeiderforbund og Nils Petter Støyva, distrikssekretær for LO i Sogn og Fjordane.

Mandag denne uka ble de nye kabotasjereglene diskutert på LOs distriktskontor i Sogn og Fjordane. Fra venstre: Torbjørn Vereide, fylkestingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Morten Hagen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund, Asgeir Ripe, lastebilsjåfør og medlem i bransjerådet for gods i Norsk Transportarbeiderforbund og Nils Petter Støyva, distrikssekretær for LO i Sogn og Fjordane.

LO Sogn og Fjordane

Vil påvirke regionalt og sentralt

LOs distriktssekretær Nils Petter Støyva sier til Transportarbeideren at både Transportarbeiderforbundet, LO og Arbeiderpartiet lokalt har hatt to-tre møter om forslaget til nye kabotasjeregler.

– Vi vil ha dette opp som en resolusjon på fylkesårsmøtet til Arbeiderpartiet, og ta det opp på fylkestingsmøtet i april. Vi kommer også til å ta det opp på den nye regionkonferansen i LO, sier Støyva.

Han forteller at den gruppa de har nedsatt i Sogn og Fjordane har forsøkt å sette seg inn i hvilke konsekvenser de nye kabotasjereglene kan få hvis de blir vedtatt i EU.

– Vårt mål er å påvirke politiske myndigheter både regionalt og sentralt til å si nei til dette, sier Nils Petter Støyva.

Krever minstelønn på lastebil i Norge

Foreslår Oslo-gebyr for lastebiler på inntil 50.000 kroner

Warning
Annonse
Annonse