EUs nye transportregler:
Enda et skritt nærmere nye transportregler i Europa
De nye reglene blir trolig ikke innført før i 2022.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Tirsdag 21. januar vedtok transportkomiteen i EU-parlamentet å støtte den enigheten om nye transportregler som representanter for EUs transportministre, Europarådet og EU-parlamentet forhandlet seg fram til rett før jul.
Det har lenge vært uenighet innad i EU om de nye transportreglene. I Øst-Europa har man ønsket en ytterligere liberalisering av regelverket for å gjøre det enda enklere for sjåfører og selskaper fra sine land å utføre godstransport i Vest-Europa. Landene fra sistnevnte område har imidlertid ønsket seg strengere regler for å beskytte egen transportnæring.
Striden om reglene har blant annet gått på regler for hvilket lands lønnsnivå sjåførene skal ha når de kjører utenfor hjemlandet, hvilke kjøre- og hviletidsbestemmelser som skal gjelde og ikke minst muligheten for utenlandske sjåfører å kjøre innenlandstransport i et annet land (kalt kabotasjekjøring).
p
Her er endringene
Enigheten før jul ble relativt godt mottatt av europeisk fagbevegelse. Karakteristikken var at dette var bedre enn fryktet, men ikke så bra som håpet. De viktigste punktene var:
• Man skal fremdeles beregne ukehvil etter en beregningsperiode på to uker. Ukehvilen kan ikke tas i kjøretøyet.
• Sjåføren skal returnere hjem hver tredje uke.
• Smart-tachograf (fartsskriver) skal innføres i alle tunge lastebiler innen utgangen av 2025, og senest et halv år senere skal alle varebiler over 2,5 tonn som driver med godstransport, også ha det.
• Innenlands transport foretatt av utenlandske transportører (kabotasje) blir som nå begrenset til maksimalt tre oppdrag i løpet av sju dager, men du må ut av landet i fire dager før nye kabotasjeoppdrag kan gjøres i det samme landet. Nytt er også at varebiler over 3,5 tonn som frakter gods blir omfattet av kabotasjeregelverket.
• Minst hver åttende uke, må kjøretøyet tilbake til landet selskapet er etablert.
• Sjåførene skal ha lønn og arbeidsvilkår som er gjeldende i det landet de kjører i fra dag én. Unntatt er turer som starter og ender i opprinnelseslandet.
Endelig vedtak før sommeren
Det var denne enigheten EU-parlamentets transportkomite skulle votere over denne uken, og samtlige punkt fikk flertallets støtte. Av de 49 stemmeberettigede stemte 32 for og 17 mot de nye reglene for kabotasjekjøring. 27 stemte for, 17 mot og fem var avholdne til de nye kjøre- og hviletidsbestemmelsene, mens bestemmelsene om utstasjonering av sjåfører delte seg mellom 27 for og 22 mot.
Ifølge Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, vil det komme flere avstemninger utover våren før et endelig vedtak vil bli gjort av EU-parlamentet før sommeren.
Saken fortsetter under bildet.
MÅ VENTE: - Selv om EUs nye transportregler gjennom mobilitetspakke 1 trolig blir endelig vedtatt før sommeren, vil neppe de nye reglene tre i kraft før i 2022, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
– Med vedtaket i transportkomiteen er vi nok så godt som i mål med mobilitetspakke 1. Resten blir trolig bare formaliteter, men vi vil i lag med ETF (Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, red.mrk.) selvsagt forsøke å påvirke både rådet og parlamentet i EU slik at det endelige resultatet blir enda bedre sett fra en transportarbeiders side, sier Sivertsen.
Gjelder ikke buss
Han håper de nye reglene vil gjøre det både tryggere og gi noen færre utenlandske lastebiler på norske veier utover det omfanget vi kjenner til i dag.
– Dette er et skritt i riktig retning for å begrense kabotasjekjøringen, men selv om vi kan få et endelig vedtak før sommeren, vil vi trolig ikke se effekten før i 2022, spår han.
Årsaken er at det høyst sannsynlig vi ta minst 18 måneder fra et endelig vedtak til de nye reglene trer i kraft.
– Jeg kan heller ikke forskuttere hva Norge vil gjøre, men basert på hvordan Norge har implementert EU-regler tidligere, blir jeg overrasket dersom de nye transportregelene ikke blir en del av norsk regelverk, poengterer han.
EU jobber også med nye regler for busstransport, men enigheten før jul og vedtaket i EU-parlamentets transportkomite gjelder kun for godstransport på vei.