JERNBANE PÅ ANBUD: Jernbanepakke IV vil legge et enormt press på lønns- og arbeidsvilkår for ansatte, tror leder av Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre. Mandag leverte hun og Lokomotivmannsforbundets leder, Rolf Ringdal, brev til Samferdselskomiteen på Stortinget.
Morten Hansen
Stortinget vedtar EUs jernbanepakke fire
NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform
Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund har tapt en fem år lang kamp mot Jernbanepakke 4. Men håper de kan finne smutthull og slukke de største brannene.
helge@lomedia.no
morten@lomedia.no
Sola skinte, men for representantene fra norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) som sto foran Stortinget var det en mørk og tung dag. I dag, mandag, debatteres Jernbanepakke fire inne i Stortingssalen. I morgen stemmer flertallet, bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Krf og Venstre, for at Norge skal implementere jernbanepakken. Det innebærer anbud og konkurranse på absolutt alt som har med offentlig kjøp å gjøre. Ikke bare persontrafikk, men også alt som har med underleverandører å gjøre.
– Det er en sorgens dag. At vi skulle sette punktum på denne måten er veldig trist og unødvendig, sier Jane B. Sæthre, forbundsleder i NJF.
– Det er ren høyrepolitikk
Ikledd sørgebånd på venstre arm slår hun fast at regjeringspartiene og FrP tar feil. NJF tror ikke jernbanepakken gir mer togtrafikk over de norske grensene. De tror ikke det blir en bedre jernbane. Derfor vil de lete med lys og lykter etter handlingsrom.
– Nå må vi tenke framover. Nå er det å leite etter gode allierte som kan hjelpe oss og finne smutthull. Vi ha en jernbanepolitikk som er tilpasset vårt behov, sier Sæthre.
Hun tror det er få som tror tilbudet blir bedre og at effektiviteten går opp gjennom oppsplitting og anbudsutsetting.
– Det er ren høyrepolitikk. Men det er ikke sånn at flere selskaper på jernbanen gir ikke bedre jernbane, sier Sæthre.
Hun både håper og tror det kan være mulig å finne smutthull. Det jobbes iherdig i hele LO-systemet for å minimere skadene mest mulig, både i næringsavdelingen, hos LO-advokatene og EØS-ekspertisen i systemet.
– Håpet er også en ny regjering etter valget til høsten som kan samarbeide, bruke litt kløkt og finne de beste løsningene, legger hun til.
Blant annet kan det være mulig å gjøre noe med den neste trafikkpakken som skal konkurranseutsettes: Trafikken i og rundt Oslo S.
Mye lest: Norge sier ja til EUs jernbanereform: – En trist dag for norsk jernbane, mener Rødt
Praktiserers ulikt ute i Europa
– Vi tror en ny regjering kan stoppe denne. Oppdragsgiver har til og med skrevet inn i anbudet at denne pakken kan trekkes tilbake fra konkurransen, sier Sæthre.
Det har blant annet skjedd i andre europeiske storbyer og i EU-land.
– Andre land som har implementert jernbanepakke 4, håndterer dette på forskjellige vis. Dagens regjering i Norge har ikke vært villig til å tenke på løsninger som innebærer smutthull i regelverket. Men blant annet i de store byene i Tyskland har det skjedd. Der er togstrekninger lagt ut på anbud, men tildelt det nasjonale selskapet. Det kan for eksempel tilpasses slik at ingen andre har mulighet til å vinne anbudet, sier Sæthre.
Hun mener det er svært viktig at man i Norge kan ta vare på noen persontogoperatører, som for eksempel Vy.
– Dagens regjering har tenkt helt motsatt – gjort anbudene mest mulig tilgjengelig for alle og enhver, poengterer hun.
Det har gitt mange rare utslag. Blant annet har det statlige SJ all togtransport nord for Sinsenkrysset. Selv om det opprinnelig er et statlig selskap, drives det som en privat del av SJ.
På den andre siden, er britiske Go Ahead transportør på strekningen Oslo-Stavanger. Det er et selskap som egentlig kommer fra et land som nå ligger utenfor EU-systemet, men samtidig eies av aktører fra andre land også utenfor EU.
– Både Danmark og Sverige har implementert jernbanepakke 4, men håndterer det forskjellig.
Undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse
– Regjeringen går lenger enn EU
Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson, Sverre Myrli, sa til FriFagbevegelse tirsdag at dagens regjering, med støtte fra Frp, med få unntak egentlig har gått enda lengre enn EUs jernbanepolitikk.
– Nå vedtar Stortinget at høyrepartienes politikk skal føres i Norge. Vi hadde håpet på Frp, men er ikke overrasket, legger han til.
Nå må et eventuelt nytt politisk flertall i utgangspunktet forholde seg til det, uttalte han etter at det var klart at det ble flertall i transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget for å implementere EUs fjerde jernbanepakke i norsk lov.
Jane Brekkhus Sæthre er enig i at regjeringen håndterer norsk jernbane på verst mulig måte.
– Regjeringen drar ting enda lenger enn det som er nødvendig, mener også Sæthre.
Mandag formiddag vil hun levere et brev til lederen av komiteen på Stortinget, Helge Orten (H). Samtidig vet hun at Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund har tapt en fem år lang kamp.
– Vi vet vi ikke vinner fram, men vet også at vi har landets ordførere og det norske folk med oss. Konkurranseutsetting og oppsplitting av jernbanen gir ikke et bedre tilbud. Hvorfor det skal være så viktig, skjønner ikke jeg. Vi gir rett og slett råderetten over norsk jernbane til EU. Vi melder jernbanen inn i EU, selv om Norge ikke er medlem av EU. Rammene for framtidige politikere blir låst av dagens politikere. Det er en merkelig måte å drive jernbanepolitikk på.
Bakgrunn: Høyesterett ga grønt lys for EUs jernbanereform: – Sterkt beklagelig, mener Ap
Dette sier Høyre:
Leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Helge Orten (H), mener det er fornuftig å bruke anbud også i jernbanesektoren slik som i transportsektoren for øvrig.
– Konkurranse om anbudene gjør at togselskapene strekker seg enda lengre for å tiltrekke seg flere kunder og legge til rette for et bedre tilbud, flere reisende og økte inntekter, sier Helge Orten til FriFagbevegelse.
Han poengterer at pandemien dessverre har gjort at vi ikke ser effekten av anbudene ennå, men Orten håper vi snart kan komme tilbake til en mer normal situasjon og at flere vil benytte toget som transportmiddel igjen.
– Vy har tilpasset seg konkurransesituasjonen på en god måte, og det var gledelig å se at selskapet hadde det beste tilbudet på Bergensbanen. Det er ikke slik at vi gir fra oss råderetten for jernbanen. Det er norsk jernbanepolitikk som gjelder. Et viktig formål med jernbanepakke 4 er å harmonisere og samordne regelverket i Europa og gjøre grensekryssende togtrafikk enklere. Det er positivt også for Norge, mener Orten.
– Høyesterett har bekreftet at å slutte oss til jernbanepakke 4 betyr en «lite inngripende» myndighetsoverføring. Det blir derfor helt feil å si at vi gir fra oss råderetten over Norsk jernbane. Tvert imot blir det enklere å gjennomføre grensekryssende togtrafikk.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Hanna Skotheim
Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB