JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
JERNBANE PÅ ANBUD: Jernbanepakke IV vil legge et enormt press på lønns- og arbeidsvilkår for ansatte, tror leder av Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre. Mandag leverte hun og Lokomotivmannsforbundets leder, Rolf Ringdal, brev til Samferdselskomiteen på Stortinget.

JERNBANE PÅ ANBUD: Jernbanepakke IV vil legge et enormt press på lønns- og arbeidsvilkår for ansatte, tror leder av Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre. Mandag leverte hun og Lokomotivmannsforbundets leder, Rolf Ringdal, brev til Samferdselskomiteen på Stortinget.

Morten Hansen

Stortinget vedtar EUs jernbanepakke fire

NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform

Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund har tapt en fem år lang kamp mot Jernbanepakke 4. Men håper de kan finne smutthull og slukke de største brannene.



31.05.2021
07:06
08.06.2021 14:30

helge@lomedia.no

morten@lomedia.no

Sola skinte, men for representantene fra norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) som sto foran Stortinget var det en mørk og tung dag. I dag, mandag, debatteres Jernbanepakke fire inne i Stortingssalen. I morgen stemmer flertallet, bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Krf og Venstre, for at Norge skal implementere jernbanepakken. Det innebærer anbud og konkurranse på absolutt alt som har med offentlig kjøp å gjøre. Ikke bare persontrafikk, men også alt som har med underleverandører å gjøre.

– Det er en sorgens dag. At vi skulle sette punktum på denne måten er veldig trist og unødvendig, sier Jane B. Sæthre, forbundsleder i NJF.

– Det er ren høyrepolitikk

Ikledd sørgebånd på venstre arm slår hun fast at regjeringspartiene og FrP tar feil. NJF tror ikke jernbanepakken gir mer togtrafikk over de norske grensene. De tror ikke det blir en bedre jernbane. Derfor vil de lete med lys og lykter etter handlingsrom.

– Nå må vi tenke framover. Nå er det å leite etter gode allierte som kan hjelpe oss og finne smutthull. Vi ha en jernbanepolitikk som er tilpasset vårt behov, sier Sæthre.

Hun tror det er få som tror tilbudet blir bedre og at effektiviteten går opp gjennom oppsplitting og anbudsutsetting.

– Det er ren høyrepolitikk. Men det er ikke sånn at flere selskaper på jernbanen gir ikke bedre jernbane, sier Sæthre.

Hun både håper og tror det kan være mulig å finne smutthull. Det jobbes iherdig i hele LO-systemet for å minimere skadene mest mulig, både i næringsavdelingen, hos LO-advokatene og EØS-ekspertisen i systemet.

– Håpet er også en ny regjering etter valget til høsten som kan samarbeide, bruke litt kløkt og finne de beste løsningene, legger hun til.

Blant annet kan det være mulig å gjøre noe med den neste trafikkpakken som skal konkurranseutsettes: Trafikken i og rundt Oslo S.

Mye lest: Norge sier ja til EUs jernbanereform: – En trist dag for norsk jernbane, mener Rødt

Praktiserers ulikt ute i Europa

– Vi tror en ny regjering kan stoppe denne. Oppdragsgiver har til og med skrevet inn i anbudet at denne pakken kan trekkes tilbake fra konkurransen, sier Sæthre.

Det har blant annet skjedd i andre europeiske storbyer og i EU-land.

– Andre land som har implementert jernbanepakke 4, håndterer dette på forskjellige vis. Dagens regjering i Norge har ikke vært villig til å tenke på løsninger som innebærer smutthull i regelverket. Men blant annet i de store byene i Tyskland har det skjedd. Der er togstrekninger lagt ut på anbud, men tildelt det nasjonale selskapet. Det kan for eksempel tilpasses slik at ingen andre har mulighet til å vinne anbudet, sier Sæthre.

Hun mener det er svært viktig at man i Norge kan ta vare på noen persontogoperatører, som for eksempel Vy.

– Dagens regjering har tenkt helt motsatt – gjort anbudene mest mulig tilgjengelig for alle og enhver, poengterer hun.

Det har gitt mange rare utslag. Blant annet har det statlige SJ all togtransport nord for Sinsenkrysset. Selv om det opprinnelig er et statlig selskap, drives det som en privat del av SJ.

På den andre siden, er britiske Go Ahead transportør på strekningen Oslo-Stavanger. Det er et selskap som egentlig kommer fra et land som nå ligger utenfor EU-systemet, men samtidig eies av aktører fra andre land også utenfor EU.

– Både Danmark og Sverige har implementert jernbanepakke 4, men håndterer det forskjellig.

Undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse

– Regjeringen går lenger enn EU

Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson, Sverre Myrli, sa til FriFagbevegelse tirsdag at dagens regjering, med støtte fra Frp, med få unntak egentlig har gått enda lengre enn EUs jernbanepolitikk.

– Nå vedtar Stortinget at høyrepartienes politikk skal føres i Norge. Vi hadde håpet på Frp, men er ikke overrasket, legger han til.

Nå må et eventuelt nytt politisk flertall i utgangspunktet forholde seg til det, uttalte han etter at det var klart at det ble flertall i transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget for å implementere EUs fjerde jernbanepakke i norsk lov.

Jane Brekkhus Sæthre er enig i at regjeringen håndterer norsk jernbane på verst mulig måte.

– Regjeringen drar ting enda lenger enn det som er nødvendig, mener også Sæthre.

Mandag formiddag vil hun levere et brev til lederen av komiteen på Stortinget, Helge Orten (H). Samtidig vet hun at Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund har tapt en fem år lang kamp.

– Vi vet vi ikke vinner fram, men vet også at vi har landets ordførere og det norske folk med oss. Konkurranseutsetting og oppsplitting av jernbanen gir ikke et bedre tilbud. Hvorfor det skal være så viktig, skjønner ikke jeg. Vi gir rett og slett råderetten over norsk jernbane til EU. Vi melder jernbanen inn i EU, selv om Norge ikke er medlem av EU. Rammene for framtidige politikere blir låst av dagens politikere. Det er en merkelig måte å drive jernbanepolitikk på.

Bakgrunn: Høyesterett ga grønt lys for EUs jernbanereform: – Sterkt beklagelig, mener Ap

Dette sier Høyre:

Leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Helge Orten (H), mener det er fornuftig å bruke anbud også i jernbanesektoren slik som i transportsektoren for øvrig.

– Konkurranse om anbudene gjør at togselskapene strekker seg enda lengre for å tiltrekke seg flere kunder og legge til rette for et bedre tilbud, flere reisende og økte inntekter, sier Helge Orten til FriFagbevegelse.

Han poengterer at pandemien dessverre har gjort at vi ikke ser effekten av anbudene ennå, men Orten håper vi snart kan komme tilbake til en mer normal situasjon og at flere vil benytte toget som transportmiddel igjen.

– Vy har tilpasset seg konkurransesituasjonen på en god måte, og det var gledelig å se at selskapet hadde det beste tilbudet på Bergensbanen. Det er ikke slik at vi gir fra oss råderetten for jernbanen. Det er norsk jernbanepolitikk som gjelder. Et viktig formål med jernbanepakke 4 er å harmonisere og samordne regelverket i Europa og gjøre grensekryssende togtrafikk enklere. Det er positivt også for Norge, mener Orten.

– Høyesterett har bekreftet at å slutte oss til jernbanepakke 4 betyr en «lite inngripende» myndighetsoverføring. Det blir derfor helt feil å si at vi gir fra oss råderetten over Norsk jernbane. Tvert imot blir det enklere å gjennomføre grensekryssende togtrafikk.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.05.2021
07:06
08.06.2021 14:30



Mest lest

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Tuva Hjartholm synes det kan være vanskelig å vite hvor grensa går for når hun skal si ifra.

Hanna Skotheim

Vernepleier Tuva: – Jeg opplever uønsket seksuell oppmerksomhet åtte av ti vakter

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Profesjonsleder i FO, Hanne Glemmestad har selv vært Nav-leder. Hun sier det kan være ulik praksis fra sted til sted hvordan vedtak blir til. Hun vil ikke spekulere i hva som har skjedd i saken i Nav Indre Østfold.

Hanna Skotheim

Advarer mot heksejakt på Nav-ansatt som ba klient kjøpe grill og drikke vann fra springen

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Mer enn ti år etter Linn kom inn i Nav-systemet, er hun ennå ikke ferdig avklart for jobb eller trygd

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Rammeavtalen fra 2017 har en kategori for kjøretøy med høy verdi.

Tori Aarseth

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

Martin Gutttormsen Slørdal

Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone. Se alle endringene her

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

Håvard Sæbø

Ni bransjer får ny minstelønn 1. juli

Tri Nguyen Dinh

Mellomoppgjøret for 6.000 maskinførere er ferdig

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

Ole Martin Wold

Åtte måneder etter at Håvard (28) ble syk av korona, er han fortsatt glemsk

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

Privat

Om «danskefergen» frakter passasjerer fra Danmark må matrosen Thomas i 10-dagers karantene

TILSYN BLE TIL DOKUMENTBUNKER: Ove Holand har fulgt Arbeidstilsynets arbeid tett, selv etter at han sluttet ved asfaltverket. Dokumentbunkene vitner om at det har tatt tid å rydde opp i forholdene.

TILSYN BLE TIL DOKUMENTBUNKER: Ove Holand har fulgt Arbeidstilsynets arbeid tett, selv etter at han sluttet ved asfaltverket. Dokumentbunkene vitner om at det har tatt tid å rydde opp i forholdene.

Kai Hovden

Ove (49) jobbet 90 timer i uka ved asfaltverket – og fikk oppførte timer slettet

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Tora Marie Norberg

Tallene som viser det ulike Norge, på godt og vondt

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Et flertall i bystyret i Oslo stemte for mistillit mot miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG). Dermed går hele byrådet av.

Michael Brøndbo

Byrådet i Oslo går av etter mistillit mot Lan Marie Berg

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

MOBILISERER: Jørn Eggum (til venstre) og Richard Storevik sier at Fellesforbundets handlingsplan er forpliktende, og at den vil bli oppdatert etter hvert som de høster flere erfaringer.

Eivind Senneset

Fellesforbundet ruster seg til kamp mot høyreekstreme: – Kan ikke sitte stille og se på, sier Jørn Eggum

BYGGFAG: Lærling Liv Johansen Kalland seier ho fekk god informasjon om byggfag og andre yrkesfag på ungdomsskolen. Lærling Anna Aunaas og fagarbeidar Hanna Johansen fullførte andre utdanningsprogram før dei skjønte at byggfag var tingen.

BYGGFAG: Lærling Liv Johansen Kalland seier ho fekk god informasjon om byggfag og andre yrkesfag på ungdomsskolen. Lærling Anna Aunaas og fagarbeidar Hanna Johansen fullførte andre utdanningsprogram før dei skjønte at byggfag var tingen.

Tormod Ytrehus

No skal alle byggeplassar ha eigen damegarderobe: – Det gjer noko med trivselen, meiner tømrardamene

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Jan-Erik Østlie

Sylvi Listhaug nekter å svare på hva partiet mener om LOs viktigste saker før valget

FORNØYD: Leder av Industri Energis NR-forum, Bår Inge Pedersen (innfelt), er glad for at man unngikk streik på sokkelen og for resultatet av meklingen. 66 Industri Energi-medlemmer ved Maersk Drilling Inspirer hadde blitt tatt ut i streik om det ikke ble enighet.

FORNØYD: Leder av Industri Energis NR-forum, Bår Inge Pedersen (innfelt), er glad for at man unngikk streik på sokkelen og for resultatet av meklingen. 66 Industri Energi-medlemmer ved Maersk Drilling Inspirer hadde blitt tatt ut i streik om det ikke ble enighet.

Maersk Drilling/Atle Espen Helgesen

Tillitsvalgt Bår Inge fornøyd med at riggansatte får minst 24 500 kroner i lønnsøkning etter meklingen


Flere saker