Opposisjonen på Stortinget er skeptiske til de nye EU-reglene i det som heter den fjerde jernbanepakka.
Eivind Olai Kristiansen
EUs fjerde jernbanepakke:
Norge sier ja til EUs jernbanereform: – En trist dag for norsk jernbane, mener Rødt
Frp vil både reforhandle EØS-avtalen og gi mindre makt til EU, men sørger nå for at det er flertall på Stortinget for den omstridte jernbanepakka.
helge@lomedia.no
Frps Bård Hoksrud mener EUs fjerde jernbanepakke ikke handler om suverenitet, men om konkurranseprinsippet.
– Avtalen gir en fordel for Norge fordi man nå får et sted å forholde seg til når det gjelder å operere togstrekninger over landegrensen. Statens jernbanetilsyn skal fortsatt ha bestemmelsesrett med det som har med sikkerhet og trygghet for passasjerer å gjøre, sier Bård Hoksrud, samferdselspolitisk talsperson i Frp, til FriFagbevegelse.
Les også: Grønt lys for EUs jernbanereform: – Sterkt beklagelig, mener Ap
Dette betyr jernbanereformen
EUs fjerde jernbanepakke er en samling nye regler for jernbanesystemet i Europa. Det handler om å forenkle og harmonisere prosessene for å godkjenne nytt togmateriell og gi sikkerhetssertifikat til togselskaper.
I tillegg innføres det krav som legger til rette for økt bruk av konkurranse på likeverdige vilkår. Samtidig bes Stortinget om å samtykke til at de direktivene og forordningene som til sammen utgjør EUs fjerde jernbanepakke tas inn i EØS-avtalen.
En innlemmelse av jernbanepakken i EØS-avtalen betyr mer konkurranse og vil styrke jernbanens konkurranseevne, mener Frp i sin innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
Partiet skriver også i innstillingen at «de positive sidene ved den fjerde jernbanepakken ikke ville oppveid for suverenitetsavståelse til EU-byråkratene i Brussel. Frps programfestede nei til EU står fortsatt fast».
Bakgrunn: Hva er EUs fjerde jernbanepakke?
Trukket ut i tid i Stortinget
Det var i fjor vår regjeringen la fram lovforslaget om innføring av EUs fjerde jernbanepakke i norsk rett.
Et flertall på Stortinget ba i forbindelse med behandlingen av lovforslaget før jul Høyesterett om en vurdering om innføring av pakken anses som lite inngripende eller ikke. Høyesterett avsa en kjennelse som sa at suverenitetsavståelsen er liten, ikke stor.
Saken har derfor tatt lang tid i Stortinget, men kommer nå opp til behandling i slutten av måneden.
– Hadde Høyesterett kommet fram til noe annet, hadde vi stemt nei til avtalen, innrømmer Hoksrud.
Under bildet kan du lese hva Ap og Rødt mener.
Frp og Bård Hoksrud har valgt å støtte EUs fjerde jernbanepakke.
Jan-Erik Østlie
På kollisjonskurs med Ap
Han mener jernbanepakke én, to og tre burde vært langt vanskeligere å svelge for blant annet Arbeiderpartiet. Det er imidlertid Sverre Myrli, samferdselspolitisk talsmann for Ap, uenig i.
– Denne avtalen går langt lengre. Nå må jernbanenettet åpnes for absolutt alle, sier Myrli til FriFagbevegelse.
– Den fjerde jernbanepakka krever fri tilgang til de nasjonale jernbanestrekningene. Det blir derfor ikke så stor forskjell fra det borgerlige styret vi har i dag. Med få unntak har dagens regjering med støtte fra Frp egentlig gått enda lengre enn EUs jernbanepolitikk. Nå må et eventuelt nytt politisk flertall i utgangspunktet forholde seg til det, sier han.
– Nå vedtar Stortinget at høyrepartienes politikk skal føres i Norge. Vi hadde håpet på Frp, men er ikke overrasket, legger han til.
Frykter sosial dumping
Mindretallet på Stortinget hevder at myndighet nå overføres til organer Norge ikke er medlem av. Partiene på venstresiden tolker denne avtalen slik at det nå også åpnes for konkurranse på jernbanenettet for innenlands togtrafikk for ruter uten økonomisk tilskudd fra det offentlige, altså helt kommersielle ruter. I dag finnes ikke det i Norge.
Rødt-leder Bjørnar Moxnes mener dette er en trist dag for norsk jernbane.
– Som Norsk Lokomotivmannsforbund peker på, risikerer vi nå anbud styrt etter kriterier bestemt av makteliten i EU. Da kan det bli lovfestet høyrepolitikk, med innleie og sosial dumping, mens overskuddet sluses ut til skatteparadiser til evig tid, sier Moxnes til FriFagbevegelse.
– EUs tjeneste- og arbeidsmarked gir fri flyt av sosial dumping, som truer norsk arbeidsliv og rettighetene fagbevegelsen har kjempet fram. Rødt godtar ikke at makteliten i EU skal overstyre norsk arbeidsliv. Fortsatt underdanighet for EU kan rive ned det som er igjen av nasjonal kontroll over jernbanen og anstendige lønns- og arbeidsvilkår, legger han til.
Leter etter smutthull
Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane Brekkhus Sæthre, er heller ikke overrasket over avgjørelsen i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
– Vi hadde et håp om at Frp skulle bryte ut, men de har vært veldig klare etter at Høyesterett sa sitt. De har også stått bak politikken om konkurranseutsetting, sier Jane Brekkhus Sæthre til FriFagbevegelse.
– Nå skal vi jobbe for fullt med en ny regjering i september. Så skal vi jobbe opp mot LO og andre interesseorganisasjoner om det er muligheter for å finne smutthull og hvordan vi eventuelt kan jobbe videre med de, sier hun.
Ny undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse
Mest lest
Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm
ORDNA FORHOLD: Med tariffavtale fikk Lars Hansen bedre lønn og ulempetillegg for å jobbe kvelder og helger.
Brian Cliff Olguin
Lars ble tilbudt 100.000 kroner i bonus, men sa nei. Han angrer ikke
UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.
Alf Ragnar Olsen
Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde
Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført
Nanna Aanes Wolden
Regjeringen skroter «året uten penger» for syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav
LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv. Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.
Håvard Sæbø
Sylwester (34) vet bare når han har ferie, ikke om han skal jobbe i morgen eller neste uke
SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.
Nina Hanssen
Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt
– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.
Helge Rønning Birkelund
Folk med de tyngste jobbene har ikke råd til å gå av med pensjon, mener forbundsleder
– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.
Werner Juvik
Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp
Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.
Tri Nguyen Dinh
Ny måling: Velgerne svikter de rødgrønne – flertallet ryker
KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.
Knut Viggen
Nestleder i elektriker-fagforening risikerer å få sparken i Norske Skog
NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.
Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem
Her er den nye lønna til industriarbeiderne
Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Revidert nasjonalbudsjett: Slik påvirker det lommeboken
Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.
Hanna Skotheim
Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben
Krister Sørbø, VG/NTB
Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før
Pål Lønseth, sjef for Økokrim, viser til flere eksempler der flyktninger arbeider svart.
Guro Gulstuen Nordhagen
Ukrainske flyktninger havner i kriminelle nettverk når de skal skaffe seg jobb, frykter politiet
Kommentar
Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) vil ikke love økte bostøtte.
Leif Martin Kirknes
«Det er på høy tid å forbedre ordningen med bostøtte»
OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.
Arkivfoto: Erlend Angelo
Brudd i forhandlingene for flere tusen oljearbeidere
Debatt
Nå må LO svare på om det er greit at utdanningsgruppene i staten sakker akterut, for sjette lønnsoppgjør på rad, skriver Guro Elisabeth Lind.
Ole Palmstrøm
«Fortjener ikke utdanningsgruppene i staten et lønnsløft, LO?»
LYNGEN-GJENG I TROMSØ: Unge fra Lyngen har fast treffpunkt i Tromsø gjennom Aktiv Lyngen. Sindre Nyseth (foran). Bak fra venstre: Oddbjørn Strand, Runar Strand, Anna Wangemert og Mathias Lind. Bak står Thomas Wedege som er fast ansatt i prosjektet på sjuende året.
Kari Kløvstad
Nær halvparten av elevene droppet ut av videregående – så snudde kommunen trenden
KRAV OG MOTKRAV: Sånn så det ut da Handel og Kontor og NHO møttes til forhandlinger om Standardoverenskomsten mandag formiddag.
André Kjernsli