JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MOTSTAND: I fjor demonstrerte forbundene som organiserer ansatte på jernbanen, mot EUs jernbanepakke 4. En undersøkelse gjort på vegne av NJF, viser at et flertall er motstandere av følgene av jernbanepakken.

MOTSTAND: I fjor demonstrerte forbundene som organiserer ansatte på jernbanen, mot EUs jernbanepakke 4. En undersøkelse gjort på vegne av NJF, viser at et flertall er motstandere av følgene av jernbanepakken.

Ole Palmstrøm

EUs fjerde jernbanepakke:

Ny undersøkelse: Flertallet av oss mener at jernbanen blir dårligere med konkurranse

Et flertall i en undersøkelse gjort for Jernbaneforbundet, vil at staten skal drive jernbanen. De mener at den blir dårligere med konkurranse.



11.09.2020
13:52
11.09.2020 13:52

Morten.hansen@lomedia.no

Helt siden den borgerlige regjeringen tiltrådte, har NJF vært mot privatisering og konkurranseutsetning av jernbanen. Nå får forbundet støtte i sitt syn.

– Vi har fått en bekreftelse på at det langt fra er noe folkekrav å konkurranseutsette jernbanestrekninger. Folk tror ikke tilbudet vil bli bedre, heller dårligere, konstaterer Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Mener jernbanen blir dårligere

Forbundet har fått Norgesbarometeret til å gjennomføre en spørreundersøkelse. Der svarer et flertall av de 1012 respondentene at de er uenige i hovedtrekkene i jernbanereformen.

Over halvparten av de spurte mener i mer eller mindre grad at jernbanen blir dårligere ved at strekninger konkurranseutsettes, mens 22 prosent i mer eller mindre grad er uenige. Blant dem som er uenige, er menn i flertall, mens det er mer jevnt mellom kjønnene blant dem som er enige i påstanden.

Undersøkelsen viser at jo eldre de som svarer er, jo mindre positive er de til konkurranseutsetting.

Les også: Stortinget kan vedta Jernbanepakke 4 uten tre firedels flertall, mener lovavdelingen

Statens ansvar

På spørsmålet om det er et statlig ansvar å drive jernbane, svarer nærmere fire av fem at de sier seg enig i denne påstanden.

Også i spørsmålet om konkurranseutsettingen av jernbanen bør utsettes, får Jernbaneforbundet støtte i sitt syn – selv om det ikke er like klart som i spørsmålet om statlig ansvar. Seks av ti svarer at de er mer eller mindre enig i denne påstanden. Kun en av fem er uenig.

– Vi har fått en bekreftelse på at forbundets strategi er riktig og at vi har bred støtte for vår kamp, sier Sæthre.

I løpet av høsten og vinteren skal Stortinget avgjøre om Norge skal implementere EUs jernbanepakke 4. Jernbaneforbundet og opposisjonen på Stortinget mener nei. I spørreundersøkelsen svarer over halvparten at de ikke vet. Selv om usikkerheten er stor i alle aldersgruppene, er det de eldste som er minst usikre. Her er flertallet motstander av å si ja til jernbanepakken. Av dem som har et klart syn i spørsmålet svarer tre fjerdedeler – 34 prosent av de spurte – at Norge bør si nei til jernbanepakken.

Kommunepolitikere

Norgesbarometeret har i tillegg gjennomført målinger blant landets kommunestyremedlemmer i en undersøkelse kalt Folkevalgtbarometeret, der 1173 har deltatt. Også her er det støtte til Jernbaneforbundets syn – selv om skillelinjene i i stor grad følger de politiske skillelinjene.

På spørsmålet om «vi får en dårligere jernbane ved at strekninger konkurranseutsettes» svarer seks av ti at de er enige i denne påstanden. Det er politikere fra de rødgrønne partiene som naturlig nok er mest enig i denne påstanden, mens de borgerlige, bortsett fra KrF, er mest uenige.

– Slik forskjellen fremkommer mellom partiene og mellom kvinner og menn, er også i tråd med den stemningen vi fornemmer, sier NJF-lederen.

Utsette konkurranse

Sju av ti kommunestyrepolitikere i Norge mener det er et statlig ansvar å drive jernbane. Mens de rødgrønne er mer eller mindre unisone i sitt syn på statlig ansvar, er Venstre og KrF delt på midten i dette spørsmålet. Det er politikere fra Høyre og Frp som er mest uenig i denne påstanden.

Det er også et flertall som mener konkurranseutsettingen bør settes på vent. Om lag to av tre mener det er riktig å utsette. Høyre, Frp og Venstre mener konkurranseutsettingen må fortsette, mens KrF er delt på midten i spørsmålet.

Se til Danmark

Sæthre fastslår at NJF har støtte både i opinionen og alle de rødgrønne partiene. Men det er ikke nok til å stoppe jernbanepakken i Stortinget.

– Dette er en kamp som føres hver dag uten hvileskjær. Vi må jobbe videre med mål om å stoppe Jernbanepakke 4 og vinne valget i 2021.

NJF er godt i gang med å samle kunnskap basert på utredninger og erfaringer fra andre land.

Hun trekker fram erfaringene fra Danmark, som implementerte EUs fjerde jernbanepakke i juni, som et eksempel. Der har konkurranseutsetting pågått siden 2017.

– Vi merker oss at vårt søsterforbund i Danmark, som ikke har vært like synlige i sin motstand mot EUs jernbanepakke 4, nå sammenligner det som skjer på jernbanen, med Ryanair-tilstander. I Danmark har konkurransen ført til oppsigelser og svekkede vilkår for de ansatte, sier Sæthre.

Ulik tolkning

Nylig konkluderte lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet med at myndighetsoverføringen ved implementering av jernbanepakken er såpass begrenset at vedtaket kan treffes med alminnelig flertall. Det betyr at når Stortinget skal stemme over å innlemme EUs fjerde jernbanepakke i norsk rett, trengs det ikke tre firedels flertall. Det er stikk i strid med en juridisk betenkning gjort av jusprofessor Christoffer Conrad Eriksen. Sæthre fastslår at siste ord ikke er sagt.

– Svaret fra lovavdelingen er ikke overraskende. Her er det ulike tolkninger og ulike interesser. Vi støtter oss fortsatt på Eriksens rapport og kommer til å følge dette opp, sier Sæthre.

Vi må jobbe videre med mål om å stoppe Jernbanepakke 4 og vinne valget i 2021.

Jane B. Sæthre, forbundsleder i NJF

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.09.2020
13:52
11.09.2020 13:52



Mest lest

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

TØFFERE KONKURRANSE: Fra 1. november blir reglene for å få drosjeløyve endret. Tom Svendsen mener regjeringen med det legger ytterlige sten til byrden.

Martin Guttormsen Slørdal

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

FIKK IKKE PENSJONSINNBETALING PÅ SJU ÅR: Endre Waage ble aldri meldt inn til «obligatorisk tjenestepensjon» slik loven krever. Nå får han og kollegaene erstatning.

Privat

Endre ble nektet pensjonen han hadde rett på. Nå får han og kollegaene millionerstatning

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

NY PRAKSIS: Hovedverneombud ved Yara Porsgrunn, Roger Hansen, er glad for at videomøtene ikke lenger tas opp.

Privat

Verneombud fikk stoppet opptak av videomøter: – Kan være en felle, sier advokat

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

– Ved å fjerne denne regelen kan en permittert jobbe så mye som mulig opp mot full stilling. Nav kan dekke det resterende. Dette vil bli billigere for Nav, sier klubbleder ved Scandic Parken i Ålesund. (Illustrasjonsfoto)

Eirik Dahl Viggen

Permitterte må takke nei til jobb – taper dagpenger

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

LANG VEI: Ti år er gått siden Rune Breivik ble sykmeldt. – Jeg er klar på dagen til å teste hvor mye jeg klarer å jobbe og med hva. Jeg vil bare bli ferdig med dette, sier han.

Paul S. Amundsen

Overlegen mener Rune er for syk til å jobbe. Navs lege er uenig

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

MEKLING: LO Stat-leder Egil André Aas (t.h.) startet onsdag meklingen i statsoppgjøret, der riksmekler Mats Wilhelm RUland (t.v.) og mekler Richard Saue skal prøve å hjelpe partene til å finne en løsning.

Eirik Dahl Viggen

Lønna til statsansatte: Nå er meklinga i gang

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

UVISS FRAMTID: Maria Gazul har søkt mange nye stillinger og har også sett på mulighetene for å ta mer utdanning. Familiens økonomi bekymrer henne.

Lars Åke Andersen

Maria (41) blir arbeidsledig: – Jeg vet ikke helt hvordan vi skal klare oss

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

26.000 HK-medlemmer skal stemme over meklingsresultatet mellom Handel og Kontor og Virke – her ved HK-leder Christopher Beckham (t.v.) og Bård Westbye, forhandlingsansvarlig i Virke.

Erlend Angelo

Lønnsoppgjøret: Dette skjer om medlemmene stemmer nei

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Å få seg ny jobb i koronatid kan bety en digital arbeidshverdag. Nyutdannede Lisa Sofie Ericsson ble sendt rett hjem med PC og mobil.

Nadia Frantsen

Tusen søkte på jobben i Nav. Lisa fikk den

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Leder for bransjerådet for bussbransjen i Felles forbundet, Per Ole Melgård, informerer sine kolleger om grunnlaget for streiken første streikedag.

Håvard Sæbø

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Forbundet har også fått ja på en viktig endring som særlig kommer likestillingen til gode. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Elektrikere får ny lønn – og innleiereglene strammes inn

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Resultatet i kommuneoppgjøret innebærer et tillegg på 1.400 kroner for sykepleierne.

Tri Nguyen Dinh

– 1.400 kroner ekstra er ikke nok for å rekruttere eller beholde sykepleiere

Bjørn A. Grimstad

Anleggsarbeidere får ny lønn: Minstelønna økes med 9,50 kroner per time

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Nav må betale saksomkostninger til LO-medlemmer, slår Høyesterett fast

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

FAGBREVET I SKUFFEN: Vekteren Tyra Lillegård greide fagprøven etter to års vanskelig læretid, men har beviset liggende i skuffen fordi det gir vonde minner. I dag er hun tillitsvalgt i Oslo og Akershus vekterklubb i Securitas med spesielt ansvar for lærlingene.

Martin Guttormsen Slørdal

Tyra (25) var på gråten av glede da vekterne gikk til streik

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Fra lørdag blir det streikevakter å se over hele landet.

Håvard Sæbø

Streikende bussjåfører må klare seg med 3900 kroner i uka

Kommentar

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Det finnes noe som er enda kjipere enn busser som står»

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Kommuneoppgjøret skal til uravstemning blant medlemmene i Norsk Sykepleierforbund.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierlederen slakter resultatet i lønnsoppgjøret, men vil ikke si hva medlemmene bør stemme

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

MARKERER: Marit Sauge, klubbleder i bussarbeiderklubben i Oslo Sporveiers arbeiderforening i Fagforbundet, har ikke fått kjeft fra passasjerene for å streike.

Bjørn A. Grimstad

Bussjåfør Marit streiker: – Vi har måttet gi opp lønnsøkning for å få lov til å gå på do

RØYKLEI: Halvor Jønsi (62) håper neste generasjon betjenter og innsatte slipper å bli fanget i passiv røyking.

RØYKLEI: Halvor Jønsi (62) håper neste generasjon betjenter og innsatte slipper å bli fanget i passiv røyking.

Eirik Dahl Viggen

Fengselet er erklært røykfritt, men fengelsbetjent Halvor (62) må puste inn røykluft hver dag


Flere saker