NRK: Go-Ahead var nær ved å bli avvist fra togkonkurransen
Én måned før Go-Ahead vant anbudet for trafikken på Sørlandsbanen vurderte Jernbanedirektoratet å avvise søknaden på grunn av en «usunn økonomisk profil».
Illustrasjonsfoto.
Morten Hansen
NRK har fått innsyn i et brev fra 13. september der Jernbanedirektoratet skriver at deres foreløpige vurderinger «viser at Go-Aheads tilbud synes å ha en usunn økonomisk profil, med den følgen at Jernbanedirektoratet vurderer å avvise tilbudet».
Én måned senere vant Go-Ahead anbudskonkurransen. Det britiske togselskapet hadde et tilbud som var 21 prosent lavere enn tilbudet fra NSB og svenske SJ, som også deltok i kampen om kontrakten.
– Da vi fikk inn den siste runden med tilbud, så var prisene lave. For oss var det da naturlig å faktisk kikke på om de var så lave at det var grunnlag for å tro at det ikke går økonomisk. Så da tok vi en ekstra runde for å sjekke ut det, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.
3. oktober, kun to uker før vinneren ble kåret, ble det holdt et møte mellom Jernbanedirektoratet og Go-Ahead. I referatet fra møtet står det at det var et forhandlingsmøte, noe som i tilfelle er i strid med anbudsreglene, ifølge NRK.
Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik avviser at det var et forhandlingsmøte.
– Det beste eksempelet på det er at tall som de la fram i siste tilbud, er de tallene som ligger i kontrakten. Så der skjedde det faktisk ingenting, sier hun til kanalen.
Go-Ahead ønsker ikke å stille til intervju om saken, men sier de forholder seg til prosessen Jernbanedirektoratet har kjørt.
(©NTB)
• Dale vil ikke love Go-Ahead-ansatte at de får beholde lønn og pensjon
• Britisk fagforeningsleder raser mot Go-Ahead: – De har prøvd å innføre tog uten personal i vognene
• Oljefondet er syvende største eier i britiske Go-Ahead, anbudsvinneren på Sørlandsbanen
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.