JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Britisk fagforeningsleder raser mot Go-Ahead: – De har prøvd å innføre tog uten personal i vognene

Fagforeningsleder Steve Hedley i britiske RMT mener Go-Ahead, som neste år skal ta over driften av Sørlandsbanen for NSB, tenker mer på profitt enn service.
Go-Ahead får slakt av fagforeningsleder i hjemlandet. Nå skal de kjøre tog på Sør- og Sørvestlandet.

Go-Ahead får slakt av fagforeningsleder i hjemlandet. Nå skal de kjøre tog på Sør- og Sørvestlandet.

Ole Palmstrøm

– De har prøvd å innføre tog uten personal i vognene, fjerne vaktene og kutte jobbene på billettkontorene. De er bare opptatt av å skape profitt til eierne sine og bryr seg ikke om å levere en god tjeneste til publikum, sier den assisterende generalsekretæren i RMT til Klassekampen, som omtaler togselskapet som «forferdelig».

Som følge av at Go-Ahead ønsker å fjerne vakter om bord på togene, har det svært flere togstreiker i Storbritannia.

– Det handler om sikkerhet, ikke hvem som skal åpne og lukke dørene. Vaktene er viktige for å beskytte dem om bord, for å evakuere i tilfelle ulykker og for å hjelpe funksjonshemmende på og av toget, sier Hadley, som mener det er privatiseringen i seg selv som er problemet i Storbritannia.

Ulrika Mebius i Go-Ahead Nordic mener de ansatte som følger med fra NSB, ikke har noe å frykte fra sin nye arbeidsgiver.

– Norge og Storbritannia er to helt ulike markeder, og vi har ingen planer om kutt i bemanning i det hele tatt. For oss er det utrolig viktig med fornøyde ansatte, og det er viktig for å få fornøyde kunder, til Mebius til avisen.

Det er fra desember neste år det britiske selskapet skal ta over Sørlandsbanen, som nå har fått navnet Sørtoget, for NSB.

(©NTB)

Anbudstilhengerne mener Go-Ahead sparer staten for 300 millioner kroner i året. NSB-direktørens regnestykke viser noe helt annet

Oljefondet er syvende største eier i britiske Go-Ahead, anbudsvinneren på Sørlandsbanen

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse