Anbudet på Sørlandsbanen:
Anbudstilhengerne mener Go-Ahead sparer staten for 300 millioner kroner i året. NSB-direktørens regnestykke viser noe helt annet
Det britiske togselskapet Go-Ahead skal i snitt få 150 millioner kroner i året for å drifte jernbanen på Sørlandet. Tilhengerne av anbudsutsettingen konstaterer at det er over 300 millioner kroner mindre enn NSB får av staten i år. Tallene kan ikke sammenliknes, sier NSB-direktør.
Arne Fosen, konserndirektør i NSB Persontog.
Ole Palmstrøm (arkivfoto)
morten.hansen@lomedia.no
– Det blir ikke riktig å sammenlikne årets statstilskudd til NSB med anbudene som er levert inn, sier Arne Fosen, konserndirektør i NSB Persontog.
NSB skal ha levert et anbud på drøyt 180 millioner kroner i året – 306 millioner mindre enn de 486 millionene de får av staten i 2018 for å drifte Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
NSB-direktøren peker på fem punkter som viser hvorfor han mener at NSB kan drive billigere i framtiden:
1. Store utbedringer siste to år
Fosen påpeker at 2017 og 2018 har vært to spesielle år.
– Det har vært utarbeidet store utbedringer på Sørlandsbanen de siste to årene. I år har blant annet kjøreledningene blitt byttet ut. På grunn av dette arbeidet har det vært utstrakt bruk av buss for tog. Det har gjort at vi ikke har vært overoptimistisk med tanke på antall reisende. Vi har budsjettert med at færre reisende, sier Fosen.
2. Antallet passasjerer vil øke
Færre reisende med NSB, betyr at Staten har kompensert for billettinntektene. Og antallet reisende med jernbanen har vært et sentralt punkt i anbudet på Sørlandsbanen.
En av grunnene til at Go-Ahead var lavere enn NSB i sitt anbud, er at selskapet har budsjettert med vesentlig flere reisende de kommende ti årene.
Også NSB regner med at flere vil bruke toget som framkomstmiddel på strekningene – men ikke så mange som Go-Ahead har brukt som beregningsgrunnlag.
– En av grunnene til at også vi har levert et lavere anbud, er at trafikken vil vokse de kommende årene. Vi blir rett og slett flere i dette landet. Noen av disse vil reise med tog, sier Fosen.
3. Billigere å leie tog
Men det er ikke bare antallet reisende og mye anleggsarbeid som gjør at anbudene ligger lavere enn dagens utgifter for staten.
Det er flere grunner til at Sørlandsbanen med tilknyttede linjer blir billigere. Blant annet er det ikke lenger NSB som eier togene. Disse eies nå av det statseide selskapet Norske Tog – og leies av togselskapene. Det har innvirkning på kostnadene.
– Nå betaler vi leie til Norske Tog. Tidligere tok vi innkjøpene selv. Leien beregnes hvert år basert på bokført verdi som stadig går nedover. Dette gjør at materiellkostnaden blir vesentlig lavere. Når det en gang i fremtiden anskaffes nye tog til strekningene spretter leien opp igjen. Også billettsystemet er tatt ut av NSB og eies og driftes i dag av EnTur, sier Fosen.
4. Faste utgifter som ikke kan påvirkes
Han poengterer at baneavgifter, leie av tog, billettsystem og verkstedshaller er utgifter som har vært like for alle selskapene i anbudskonkurransen.
– Dette er utgifter vi må betale til staten, og hvor det ikke har vært mulig å påvirke kostnadene. Dette utgjør en tredjedel av anbudet. I tillegg kommer prisen på strøm som kjøpes gjennom BaneNor Energi. Man skal være kjepphøy for å si at man kan påvirke strømprisen, sier Fosen.
5. NSB har kuttet 250 stillinger
Den siste grunnen til at NSB mener de kan drive billigere i framtiden, enn de har gjort, er effektivisering. Fosen poengterer at selskapet har kuttet 250 ansatte i stab- og støttefunksjoner de to siste årene. I tillegg har de hentet inn nye anbud på blant annet vedlikehold av tog, renhold og servering.
– Til nå har vi brukt blant annet Mantena, som NSB tidligere eide, til vedlikehold av togene. Når vi skal konkurrere om strekninger, må vi også sette våre underleveranser ut på konkurranse. Det gjøres kort sagt forbedringsarbeid på mange områder, for at vi skal kunne drives billigst mulig, sier Fosen.
Les også:
• Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet
• Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge
• Oljefondet er syvende største eier i britiske Go-Ahead, anbudsvinneren på Sørlandsbanen
• Go-Ahead kommer til dekket bord, sier tidligere NSB-sjef
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.