Bane NOR er i gang fra 1. januar
Så mye er den norske jernbanen verdt
I januar overtar statsforetaket Bane NOR de fleste av Jernbaneverkets oppgaver og ansvar, inkludert 3900 ansatte. Verdien av alle eiendelene som flyttes er beregnet til 143 milliarder. I tillegg kommer mange bygg.
PROSJEKTER: Jernbaneverkets anlegg som er satt i gang, men ikke fullført, blir vurdert til 21,7 milliarder kroner. Her bygges Ønna bru i prosjektet Farriseidet-Porsgrunn.
Njål Svingheim/Jernbaneverket
oystein.braathen@lomedia.no
Alt skal benyttes til jernbaneformål og «forvaltes til det beste for samfunnet». Det slås fast i et tillegg til statsbudsjettet for 2017, der økonomien i jernbanereformen er behandlet.
Skinner og signaler
Størst verdi har infrastrukturen, med 81 milliarder kroner. Grunneiendommene er vurdert til 30,6 milliarder, anlegg som ikke er ferdige står oppført med 21,7 milliarder, og bygninger er anslått til 862 millioner kroner.
Bane NOR skal være i drift fra 1. januar, og da må eiendelene ha en fastsatt verdi i det som heter åpningsbalansen.
NSBs datterselskap ROM Eiendom overtas senere i 2017.
Særaldersgrense
Bane NOR får om lag 3900 ansatte fra 1. januar. De som blir med fra Jernbaneverket, opprettholder medlemskapet i Statens pensjonskasse (SPK).
Det etableres en ny pensjonsordning for alle som ansettes i 2017. Den skal være klar i 2018.
For ansatte som kommer fra Jernbaneverket og er over 55 år, gjelder eksisterende særaldersgrenser.
• Dette tjener de nye jernbanedirektørene
• Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert
Mange bygg
I 2017 overtar Bane NOR verdiene i NSBs datterselskap ROM Eiendom. "Antatt virkelig verdi" er satt til 3,5 milliarder kroner i tilleggsproposisjonen fra Samferdselsdepartementet.
I ROMs eget årsregnskap for 2015 er tallet 3,61 milliarder. I samme årsrapport er den samlede verdien av utleide arealer, utviklingsprosjekter og inntekter anslått til 12 milliarder kroner. ROM har 980 bygg, av disse er 315 stasjoner, mens 350 er vernede eller fredede bygninger.
• Navneskiftet koster staten 36 millioner kroner
Direktoratet
Fra Jernbaneverket overtar det nye direktoratet blant annet kompetanse og aktiviteter innen utredning, samt noe innen sikkerhet og teknologi, totalt 160 stillinger. I tillegg kommer Norsk Jernbaneskole som utdanner lokomotivførere og personell innen trafikkstyring med 59 ansatte, og Norsk Jernbanemuseum på Hamar som har 22 stillinger.
Direktoratet har et overordnet ansvar for togtransport, og skal samordne den med andre tilbud. Direktør er Elisabeth Enger.
• Se også tilleggsproposisjonen - Samferdselsdepartementets forslag til stortingsvedtak
• 19 sikkerhetsfarer ved privatisering av norsk jernbane
• – Kor er analysa som viser at togprivatiseringa er god økonomi og gjev betre tenester?
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.