JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togstreik

Stoppet togene i to timer: – Nå har vi fått nok, sier konduktør Ina

De togansatte har fått nok av oppsplitting, anbud og forhandlinger. Tirsdag stoppet de togene i to timer.
TOGRØVERI: Ina Brustuen og de togansatte i Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund  kaller det togrøveri, når Regjeringen Støre deler opp togtrafikken på Østlandet i to pakker.

TOGRØVERI: Ina Brustuen og de togansatte i Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund kaller det togrøveri, når Regjeringen Støre deler opp togtrafikken på Østlandet i to pakker.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

Arbeiderpartiet og Senterpartiet lovte at de skulle stoppe oppsplittingen og konkurranseutsettingen på jernbanen.

Tidligere i år kom beskjeden om at regjeringen ville videreføre planene om å dele togtrafikken på Østlandet i to pakker. Da var tålmodigheten til medlemmene i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) over.

Tirsdag tok de to forbundene sine medlemmer i persontogtransporten på Østlandet ut i en to timer lang politisk streik.

– Nå har vi fått nok. Vi vil ha stans i oppsplittingen av jernbanen, sier Ina Brustuen, konduktør i Vy.

Både hun og kollegaene hennes reagerte med vantro da de fikk beskjed om at også denne regjeringen ville ha forhandlinger om to togpakker.

– Det var som et slag i magen. Da er vi tilbake til usikkerheten for de ansatte og uoversiktlig persontogtrafikken. Det vil vi ikke ha noe av. Derfor må vi si fra, sier Brustuen.

POLITISK STREIK: Tirsdag formiddag sto togene stille i to timer. De togansatte har fått nok av det de mener er løftebrudd fra regjeringen.

POLITISK STREIK: Tirsdag formiddag sto togene stille i to timer. De togansatte har fått nok av det de mener er løftebrudd fra regjeringen.

Morten Hansen

Les også: Full stans: Derfor streiker de togansatte

For lite tog

Leder i Norsk Lokomotivmannsforbund sier oppsplittingen vil føre til både dårligere jernbane og dårligere arbeidsplassen. Han mener det er en videreføring av jernbanereformen til forrige regjering, og et brudd med det den sittende regjeringen lovte før de tiltrådte.

– Det er et paradoks at vi må demonstrere mot regjeringen for å få dem til å føre deres egen politikk. 

Han sier den politikken som føres skaper mindre fleksibilitet, noe som vil føre til flere innstillinger.

– Det er for lite tog i Norge. Oppsplittingen av Østlandet gjør at vi ikke får utnyttet det materiellet vi har. Det liker ikke de reisende, og det liker ikke vi som jobber på togene, sier Ringdal.

Rolf Ringdal (t.v.), forbundsleder Norsk Lokomotivmannsforbund og Petter Trønnes, forbundssekretær Norsk Jernbaneforbund

Rolf Ringdal (t.v.), forbundsleder Norsk Lokomotivmannsforbund og Petter Trønnes, forbundssekretær Norsk Jernbaneforbund

Morten Hansen

Må samkjøres

Petter Trønnes, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund, legger til at dårligere fleksibilitet også gjelder for de som jobber om bord i togene.

– Konduktører og lokomotivførere vil bli ansatt i to selskaper. Det betyr at er det er færre personer å ta av ved personellmangel, sier Trønnes.

Han påpeker at togproduksjonen i østlandsområdet er mye større og mer kompleks enn Sørlandsbanen, Bergensbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen, som allerede er konkurranseutsatt.

– Østlandsområdet er helt annerledes. Det reiser 80 000 personer til Oslo S hver dag. Det må samkjøres, ikke splittes opp. Du må ha en operatør som styrer hele produksjonen, eller så vil kundene merke det. Og det tror jeg ikke de vil, sier Trønnes.

Mest mulig for pengene

Johan Vasara, statssekretær i Samferdselsdepartementet, er ikke enig i premisset om at det er forrige regjerings jernbanepolitikk som videreføres. Han viser til at den åpne anbudskonkurransen på Østlandet er stoppet. Det samme gjelder konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold.

– Det er gjort noen grep for bedre statlig styring for å oppnå bedre reisetilbud til de reisende og ikke minst ivareta de ansatte, sier Vasara.

Han sier oppdelingen av Østlandet er en vurdering som er gjort av direktoratet og departementet for å få mest mulig for pengene.

Johan Vasara, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Johan Vasara, statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Morten Hansen

Statssekretæren sier samferdselsdepartementet ser poengene til forbundene, når de advarer mot mindre stordriftsfordeler.

– Vi har respekten for den nærheten forbundene har til driften. Dette er vurderinger Jernbanedirektoratet må gjøre, når de skal se på hva det er mulig å hente ut av stordriftsfordeler og ikke, sier Vasara. 

Mye lest: Ida Marie og samboeren jobber skift og ser hverandre kun i helgene

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse