Togruten har vært en suksess. Nå truer svensk toppsjef med å legge den ned
Hurtigtoget mellom Oslo og Stockholm kan bli nedlagt. Den svenske jernbanesjefen er misfornøyd med at oppgraderingen på norsk side drar ut i tid.
Dette SJ-toget går på strekningen mellom Stockholm og Oslo
Ole Palmstrøm
De tre daglige avgangene som kjører strekningen Oslo-Stockholm på fem timer står i overhengende fare for å bli nedlagt, advarer SJs administrerende direktør og konsernsjef Crister Fritzson i et brev til Bane Nor og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).
I så fall vil reiser på ti timer og med ett eller to bytter være det eneste togtilbudet mellom de to hovedstedene.
• Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge
Utsatt og forlenget
Bakgrunnen er utsettelser av et høyst påkrevd arbeid med å skifte ut kontaktledninger på norsk side av strekningen. Den opprinnelige planen om å starte ved årsskiftet er nå forskjøvet til 1. oktober 2018. Dessuten regner Bane Nor nå med at arbeidene vil pågå i tre år, mot tidligere anslåtte 24 måneder.
I tillegg legger SJ-sjefen til grunn at rutetabellene må legges for et helt kalenderår av gangen.
– Det innebærer at en «banearbeidstidtabell» må kjøres, selv i de ni månedene før banearbeidet starter i 2018 og de tre månedene som er igjen av 2021 etter at banearbeidet avsluttes. Det innebærer i praksis 48 måneder med redusert tabell, mot tidligere 24 måneder. Det er ikke bærekraftig, heter det i brevet fra Fritzson.
– Oppsiktsvekkende
Den svenske togsjefens konklusjon er klar:
– Med mindre planleggingen av banearbeidet kan endres i tråd med hva Bane Nor og Bane Nor har informert meg om tidligere, så blir jeg nødt til å beslutte at hurtigtogstrafikken Oslo-Stockholm må legges ned, advarer han.
SJ-direktøren mener det er «oppsiktsvekkende» at det norske infrastrukturselskapet Bane Nor først kom med denne klargjøringen under et møte i august.
• Følg oss på Facebook
Budsjetter
Konserndirektør Bjørn Kristiansen i Bane Nor sier til NTB at utsettelsen skyldes signalene de har fått om neste års budsjetter.
– Vi ser nå at pengene ikke vil strekke til for hele året. De pengene vi har, må prioriteres på tiltak som går til sikkerhet. Vi har hele tiden ønsket, og sagt til togselskapene, at vi har planlagt å komme i gang 1. januar 2018, men samtidig vært åpne på at forutsetningen er tilstrekkelige budsjettmidler, sier Kristiansen.
Han avviser at det ikke er mulig å tilpasse rutetabellen slik Fritzson hevder. Dermed er det maksimalt snakk om 36 og ikke 48 måneder, slik SJ-sjefen legger til grunn.
– Vi ser nå på muligheter for ruteendringer fra 1. oktober. Dette er et stort puslespill som også berører godstrafikken. Vi er innstilt på å jobbe videre med SJ, godsselskapene og NSB for å se hvordan vi kan få til dette. Vårt håp er å klare å finne en løsning som gjør at vi kan få til et godt rutetilbud fram til oktober, sier Kristiansen.
– Men SJ-sjefen er ganske klar på at hurtigtogtilbudet blir lagt ned dersom han ikke får det som han vil?
– Vi vil jobbe med å finne løsninger, men 100 prosent slik de ønsker er ikke mulig å få til. Hvis han legger ned, må det bli hans valg. Det eneste vi gjør, er å forskyve oppstarten med ni måneder, sier Kristiansen.
• Disse ti grafene viser Forskjells-Norge
Uakseptabelt
Både SV og MDG reagerer kraftig på nyheten om at hurtigtoget til Sverige kan bli lagt ned. De krever at samferdselsministeren sørger for å sette av nok penger slik at Bane Nor kan få gjennomført vedlikeholdsarbeidet som planlagt.
Venstre-nestleder Ola Elvestuen varsler at de vil ta kontakt med statsråden.
– Dette er helt uakseptabelt. Dette har ikke vært et tema i budsjettforhandlingene. Vi har økt bevilgningene til vedlikehold, så det er ikke mulig å forstå hvorfor dette skal være et problem nå. Vi må finne ut hva som er nødvendig for å komme i gang 1. januar og for å lage så lite forstyrrelser for trafikken som mulig, sier Elvestuen.
Bane Nor tilbakeviser svensk kritikk
Bane Nor tilbakeviser kritikken fra svenskene og sier det ikke er grunn til å legge ned alle hurtigtogene mellom Oslo og Stockholm mens linjen moderniseres.
– Prosjektet innebærer at SJ må sløyfe morgentoget fra Stockholm til Oslo. De to øvrige avgangene kan kjøres som normalt. Det er med andre ord ikke snakk om en rasering av det populære hurtigtogtilbudet mellom den svenske og norske hovedstaden, sier konserndirektør Bjørn Kristiansen i Bane Nor.
Administrerende direktør og konsernsjef Crister Fritzon i Svenska Järnvegar skrev i et brev til Bane Nor og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) tirsdag at han var misfornøyd med progresjonen i oppgraderingen av toglinjen på norsk side. Han truet med at de tre daglige avgangene mellom Oslo og Stockholm sto i fare for å bli nedlagt. Begrunnelsen var at den varslede oppgraderingen av kontaktledningene på norsk side er besluttet utsatt med ni måneder og de konsekvensene det medfører.
– En eventuell beslutning fra SJ om å legge ned det populære togtilbudet, må nødvendigvis stå for SJ-sjefens regning, legger Kristiansen til.
Turen med hurtigtoget tar fem timer, mot en reise på ti timer med to eller tre togbytter dersom tilbudet blir tatt vekk.
Bane Nor sier det er ekstremt viktig å få utført moderniseringen det 66 år gamle anlegget. Arbeidene vil pågå i tre år og vil i størst mulig grad bli utført på en måte for å skjerme trafikken på banen.
I kritikken fra Fritzon ble det hevdet at det vil bli en byggeperiode på 48 måneder, men Bane Nor hevder på sin side at anleggstiden vil bli 36 måneder.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.