JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ansatte vant over Norwegian i retten

Morselskapet i Norwegian er reell arbeidsgiver for piloter og kabinansatte. Norwegian har derfor drevet ulovlig innleie av ansatte, ifølge dommen fra Asker og Bærum tingrett.
Piloter og kabinpersonale vant fram i retten. Morselskapet i Norwegian er deres reelle arbeidsgiver, mener retten.

Piloter og kabinpersonale vant fram i retten. Morselskapet i Norwegian er deres reelle arbeidsgiver, mener retten.

Vidar Ruud, ANB/Arkiv

yngvil@lomedia.no

Sju piloter og sju kabinansatte gikk til sak mot Norwegian og hevdet at selskapet driver med ulovlig innleie. De krevde ansettelse i selskapet de mener er deres reelle arbeidsgiver. I går falt dommen i Asker og Bærum tingrett. Den gir saksøkerne medhold.

«Norwegian Air Shuttle ASA er arbeidsgiver» for de sju pilotene og kabinansatte, heter det i dommen.

– Det er godt å se at vi fikk medhold fra retten til vår påstand. Vi regnet med at vi hadde en god sak, sier Halvor Vatnar, leder i Norwegian Pilot Union til FriFagbevegelse. Forbundet er medlem i arbeidstakerorganisasjonen Parat.

Vatnar sitter og leser dommen da vi ringer. Han har akkurat fått en telefon fra et medlem som lurer på hvilke konsekvenser dommen vil få. Det er det for tidlig å svare på.

LO gratulerer Parat med dommen

– Dette er en viktig og prinsipiell sak både når det gjelder luftfarten og hele arbeidslivet. Det er en god dom og vi gratulerer Parat med bra jobbing, sier Peggy Hessen Følsvik, LO-sekretær med ansvar for luftfarten.

Norwegian vurderer å anke dommen

Norwegian vurderer nå hvorvidt selskapet skal anke dommen eller ikke, melder NTB.

Påstandene er blitt avvist av selskapet. I retten viste Norwegian til at arbeidsgiveransvaret er knyttet til ansettelseskontrakten, og at overdragelsen aldri har vært juridisk bestridt.

Når det gjelder påstanden om ulovlig innleie, har Norwegians argument vært at det er innenfor lovverket som en entreprise, så lenge selskapet er i en pågående prosess med omstruktureringer.

– Vi må få tid til å lese dommen og vurdere om den skal ankes eller ikke, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til E24.

Overført fra selskap til selskap

Pilotene og kabinpersonalet i Norwegian ble opprinnelig ansatt i morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS), men ble senere overført til det heleide datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) ved virksomhetsoverdragelse 2. november 2013. Deretter ble de overført til det heleide datterselskapet Pilot Services Norway ved virksomhetsoverdragelse 6. mars 2015. Dette er et rent bemanningsselskap som driver utleie av piloter til NAN og NAS.

De andre saksøkerne er kabinpersonale som opprinnelig ble ansatt i morselskapet NAS men ble senere overført til datterselskapet Cabin Services Norway ved virksomhetsoverdragelse 28. mars 2014. Dette er også et rent bemanningsselskap som driver utleie av kabinpersonale til NAN og NAS.

Norwegian dømmes til å betale saksomkostningene til saksøkerne.

Norwegian: – Abstrakte krav

Norwegian har kalt kravene abstrakte, og har krevd at domstolene avviser hele saken. Flyselskapet hevdet pilotene og de kabinansatte ikke hadde noen «rettslig interesse» av en rettslig avklaring av spørsmålet om hvem som har arbeidsgiveransvar for dem. Det var både tingretten, lagmannsretten og høyesterett uenige i, og rettssaken gikk i Asker og Bærum tingrett i mai og juni.

Parat: – Norwegian unndrar seg arbeidsgiveransvar

– Norwegian har gjentatte ganger forsøkt å unndra seg arbeidsgiveransvar og et av de groveste eksemplene så vi under pilotstreiken i fjor, der selskapet på nytt flyttet ansatte til nyopprettede datterselskaper i et forsøk på å unngå det ansvaret alle seriøse arbeidsgivere har overfor sine ansatte, sier leder i arbeidstakerorganisasjonen Parat Hans-Erik Skjæggerud i en pressemelding.

Avgjørende for arbeidsmiljølovens betydning

Spørsmålet retten har tatt stilling til er ifølge Skjæggerud et grunnleggende prinsipp i norsk arbeidsliv.

– Dommen setter en stopp for selskapsmodeller som kun har til hensikt å svekke arbeidstakeres rettigheter og hindre arbeidsmiljølovens vernebestemmelser, sier Parat-lederen.

Parat-advokat Christen Horn Johannessen sier dommen slår fast at formelle endringer i Norwegians selskapsstruktur ikke rokker ved det faktiske forhold, nemlig at det er morselskapet som driver flyvirksomheten.

– Denne dommen er i tråd med det Høyesterett tidligere har slått fast at den som har ansvaret for ledelsen og resultatene også er å regne som formell arbeidsgiver. Norwegians fragmentering av virksomheten bryter med arbeidsmiljølovens formål om sikring av trygge arbeidsforhold, sier Horn Johannessen.

Han peker videre på at all bruk av virksomhetsoverdragelse er gjort hurtig og i sammenheng med konflikter under tarifforhandlinger.

– Vi mener Norwegian flytter ansatte til papirselskaper uten reelt innhold for å slippe unna ansvar. Nå har retten slått fast at slike omorganiseringer ikke kan gjøres uten at morselskapet i dette tilfellet fortsatt har arbeidsgiveransvar, sier Horn Johannessen.

Parat: – Konkurranserettslig doping

Parat-advokat Lene Liknes Hansen sier dommen også slår fast at Norwegian heller ikke kan flytte piloter og kabinansatte ut til ulike datterselskaper for deretter å leie dem inn igjen neste dag, slik at de fortsetter å gjøre den samme jobben som de alltid har gjort, men nå med en ny arbeidsgiver.

– Så lenge selskapet har et fast behov for ansatte er innleie ulovlig, og omorganiseringene gjør at de ikke slipper unna arbeidsgiveransvaret, sier Liknes Hansen.

Les også: Piloter og kabinpersonale til sak mot Norwegian

Les også: Parat mener Norwegian-rettssaken gjelder hele arbeidslivet

Les også: Nytt nederlag for Norwegian

Dette er saken:

• Februar 2015: Tariff-forhandlinger for Norwegian-pilotene. Pilotene krevde blant annet ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle. Norwegian avviste kravet.

• 28. februar: Pilotene går til streik.

• 5. mars 2015: Midt under streiken etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit.

• 28.mars 2015: Norwegian gjorde det samme for kabinpersonalet – opprettet datterselskap som har en oppgave: Å leie ut personell til Norwegian-selskapet som eier flyene.

• 4. mai 2015: Flere Norwegian-piloter stevnet Norwegian (både morselskapet Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway)

• 25. juni 2015: Flere kabinansatte stevnet Norwegian.

• Både pilotene og kabinpersonalet mener morselskapet Norwegian Air Shuttle er deres arbeidsgiver – ikke datterselskapene som Norwegian opprettet under streiken.

• De mener at Norwegian driver med ulovlig innleie av personell.

• Norwegian hevder at pilotene «mangler rettslig interesse» av en avklaring av spørsmålet om hvilket selskap som har arbeidsgiveransvar for dem.

• 25. august 2015 krevde Norwegian at Asker og Bærum tingrett avviser saken.

• 20.oktober 2015: Asker og Bærum tingrett mener det er «naturlig og rimelig at saksøkerne får avklart de spørsmål sakene reiser, og at saken dessuten kan sies å ha en viss prinsipiell karakter», heter det i kjennelsen.

• Norwegian anket kjennelsen til Lagmannsretten.

• 18. januar 2016: Lagmannsretten avviste anken.

• Norwegian ville anke til Høyesterett, som avviste å behandle saken.

• Mai-juni 2016: Rettssaken gikk i Asker og Bærum tingrett.

• 30. juni 2016: Pilotene og kabinpersonalet vant fram med sine krav.

Kilde: FriFagbevegelse

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i mat- og drikkevareindustrien.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Dette er saken:

• Februar 2015: Tariff-forhandlinger for Norwegian-pilotene. Pilotene krevde blant annet ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle. Norwegian avviste kravet.

• 28. februar: Pilotene går til streik.

• 5. mars 2015: Midt under streiken etablerte Norwegian tre nye datterselskaper og flyttet pilotene dit.

• 28.mars 2015: Norwegian gjorde det samme for kabinpersonalet – opprettet datterselskap som har en oppgave: Å leie ut personell til Norwegian-selskapet som eier flyene.

• 4. mai 2015: Flere Norwegian-piloter stevnet Norwegian (både morselskapet Norwegian Air Shuttle og datterselskapet Norwegian Air Norway)

• 25. juni 2015: Flere kabinansatte stevnet Norwegian.

• Både pilotene og kabinpersonalet mener morselskapet Norwegian Air Shuttle er deres arbeidsgiver – ikke datterselskapene som Norwegian opprettet under streiken.

• De mener at Norwegian driver med ulovlig innleie av personell.

• Norwegian hevder at pilotene «mangler rettslig interesse» av en avklaring av spørsmålet om hvilket selskap som har arbeidsgiveransvar for dem.

• 25. august 2015 krevde Norwegian at Asker og Bærum tingrett avviser saken.

• 20.oktober 2015: Asker og Bærum tingrett mener det er «naturlig og rimelig at saksøkerne får avklart de spørsmål sakene reiser, og at saken dessuten kan sies å ha en viss prinsipiell karakter», heter det i kjennelsen.

• Norwegian anket kjennelsen til Lagmannsretten.

• 18. januar 2016: Lagmannsretten avviste anken.

• Norwegian ville anke til Høyesterett, som avviste å behandle saken.

• Mai-juni 2016: Rettssaken gikk i Asker og Bærum tingrett.

• 30. juni 2016: Pilotene og kabinpersonalet vant fram med sine krav.

Kilde: FriFagbevegelse