STRAMT TIDSSKJEMA: Bussjåfør Marit Sauge har et stramt tidsskjema å følge når hun kjører 37-bussen i Oslo - en viktig rute for folk som skal til og fra jobb i sentrum.
Simen Aker Grimsrud
Bussjåfører vil ha tissepause inn i tariffavtalen
Det kan gå fem timer mellom hver gang bussjåfør Marit Sauge kan gå på do.
simen.grimsrud@fagbladet.no
Klokka er kvart på åtte om morgenen og 37-bussen ruller inn på bussholdeplassen på Helsfyr i Oslo. Sjåfør Marit Sauge spretter opp av stolen, tar på seg jakka og går med bestemte steg mot pauserommet som ligger 100 meter unna. Det er bare noen minutter til hun skal kjøre dagens andre tur.
– Nå er det viktig å gå på do. Det er tre timer til neste mulighet, sier hun og forsvinner inn på toalettet.
Stramt tidsskjema
Sauge har kjørt buss i hovedstaden i 29 år og er i dag tillitsvalgt for sjåførene i Unibuss i Oslo. Hun er fast sjåfør på 37-bussen som går fra Nydalen til Helsfyr – en 45 minutters rute via sentrum. Mellom hver tur er det lagt inn en margin på 10 minutter, såkalt reguleringstid, før hun må kjøre igjen. Ofte er det meste av reguleringstiden spist opp når Sauge kommer til endeholdeplassen på grunn av forsinkelser.
Hun har satt seg til rette bak rattet og følger med på klokka. Utenfor småløper morgentrøtte mennesker for å rekke bussen. Sauge må kjøre når klokka blir 07.57. På sekundet.
– Jeg kan ikke vente noen sekunder en gang på denne avgangen. Da blir det kaos senere på turen, sier Sauge.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Tre timer uten dobesøk
Reguleringstiden som er lagt inn mellom hver tur skal sørge for at bussen ikke blir forsinket på neste tur, dersom den kommer for seint til endestasjonen.
– Som regel får jeg ikke tid til å forlate bussen. På det meste har jeg kjørt fem timer i strekk uten å være ute av bussen. Vi skulle gjerne hatt en pause når det blir lange økter, sier Sauge.
Lørdag startet forhandlingene i bussbransjeoppgjøret, og Sauge håper bussjåførene kan få tariffestet en pause til å gå på do slik at sjåførene ikke må holde seg i flere timer.
– Nå er jeg egentlig tørst, men jeg tør ikke drikke vann fordi jeg ikke har tid til å gå på do før om tre timer. Det er selvsagt ikke behagelig å gå så lenge uten å drikke, påpeker hun.
MÅ LA VÆRE Å DRIKKE: Det kan friste å kjøpe seg noe å drikke, men det tar ikke Marit Sauge sjansen på når det er tre timer til hun kan gå på do neste gang.
Simen Aker Grimsrud
Vil tariffeste tidsregulering
Hun forteller at det stramme tidsskjemaet gjør mange sjåfører stresset.
– Jeg tror en ekstra pause ville hatt en stor helsegevinst. Det å leve med stress er ikke bra i lengden, men jeg har blitt for gammel til å la meg stresse over ting jeg ikke får gjort noe med, sier Sauge.
Det er ikke bare under selve kjøringen sjåførene opplever tidspress. Ved uttak av bussen, altså fra sjåførene møter på jobb til de kjører fra garasjen på Alnabru, skal det ikke gå mer enn ti minutter.
– Mange møter opp før de skal og bruker av sin egen fritid for å være sikre på å rekke det. Det blir helt feil, mener Sauge.
Når bussdriften i Oslo skal ut på anbud igjen neste år, blir uttakstiden kuttet til åtte minutter, ifølge Sauge.
• Øyvind ble skadet på jobb - fikk ikke erstatning
– Selv om noen av oppgavene vi gjør i dag skal tildeles andre, får vi dårligere tid. Hvis vi hadde fått uttakstiden inn i tariffavtalen, kunne ikke arbeidsgiverne redusert tidsramma vår for å få ned prisen på anbudet, sier Sauge.
MÅ KONSENTRERE SEG: I Oslo sentrum har bussjåførene både fotgjengere, syklister, biler og trikker å forholde seg til.
Simen Aker Grimsrud
Rolig dag på jobb
Bussen er bare to minutter bak skjema når vi ankommer Jernbanetorget midt i sentrum. Skoleelevene i hovedstaden har fri denne fredagen, og det merkes for byens bussjåfører.
– Vanligvis går det på 50-100 mennesker her, men i dag er det veldig rolig. Likevel ligger vi bak skjema, sukker Sauge.
På neste stopp kommer det på en dame som kjøper billett av sjåføren. Sekundene går. Sauge ser på klokka.
• Sjekk lønna i over 100 bransjer
Når bussen ruller inn på endestasjonen utenfor BI i Nydalen, er det fire minutter til Sauge skal starte på neste runde. Seks minutter av reguleringstiden er spist opp, selv om det har vært mindre trøkk enn normalt. Hun tar en kjapp runde i bussen, finner en gjenglemt ligther.
VIKTIG Å STÅ: Når Marit Sauge har tatt en rydderunde i bussen, står hun gjerne og leser et par minutter for å få i gang blodsirkulasjonen i beina.
Simen Aker Grimsrud
Nye passasjerer kommer på, Sauge følger med på klokka. Så kjører hun av gårde. Det er fortsatt over to timer til hun kan gå på do.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard