JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk drosjenæring

ESA underkjenner norske taxiløyver

Norge har lagt begrensninger på drosjemarkedet som rammer forbrukerne og bryter med EØS-reglene, fastslår EFTAs overvåkingsorgan ESA.

Etableringsfrihet er en grunnleggende frihet i EØS. Det å slippe til nye markedsaktører kan nemlig gagne forbrukerne gjennom lavere priser og større valgmuligheter, sier ESA-president Sven Erik Svedman.

ESAs krav er nå at Norge må rette opp innen to måneder. Skjer ikke det, kan saken til slutt bli tatt opp i EFTA-domstolen.

Senterpartiet frykter store konsekvenser for drosjemarkedet.

– For oss handler dette om at vi skal ha en drosjenæring som skal tjene penger, men som også skal være der for folk, sier Liv Signe Navarsete (Sp) til NTB.

– Jeg håper regjeringen slår skikkelig tilbake mot det ESA kommer med her, og ikke bare legger seg flat, sier hun.

– Ikke realistisk

Samferdselsdepartementet har hele tida stått fast på at de norske reglene ikke er i strid med EØS-avtalen.

– Vi tar avgjørelsen til ESA foreløpig til etterretning og vil nå bruke tid på å sette oss inn i premissene for avgjørelsen og se på hvilket handlingsrom vi har, før vi tar standpunkt til videre oppfølging i saken, sier statssekretær Tom-Christer Nilsen (H).

Hvis konklusjonen blir at reglene må endres, vil myndighetene følge "normale prosesser" for dette, tilføyer han.

– Det er ikke realistisk å endre regelverket på to måneder, sier Nilsen.

Han lover at regjeringen uansett vil få på plass en løsning som sikrer drosjetilbud i distriktene, syketransport, skoletransport og TT-transport.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Ikke mot løyver

ESA setter ikke spørsmålstegn ved Norges krav om drosjeløyver som sådan, men er bekymret for hvordan lovgivningen begrenser hvor mange drosjeløyver som gjøres tilgjengelig i hvert enkelt distrikt.

Tildelingen av nye løyver ved behovsprøving innebærer at lokale myndigheter begrenser antallet løyver etter et antatt behov i distriktet.

"Denne antallsbegrensningen går ut over etableringsfriheten. ESA er ikke enig med norske myndigheter i at begrensningen, slik den er i dag, kan rettferdiggjøres ut fra vesentlige allmennhensyn. Uforholdsmessig høye barrierer mot innpass i drosjemarkedet kan tvert imot gi dårlig ressursbruk og høyere priser for forbrukerne", fastslår ESA.

Saken kom opp i ESA på grunn av en klage i 2014 som handlet om at en aktør var blitt nektet løyve i Oslo.

Splittelse

Norges Taxiforbund reagerer kraftig og beskylder ESA for å kreve en "demontering av norsk kollektivtilbud". Forbundet stiller seg også undrende til at ESA krever endringer nå, når loven har vært der siden Norge ble med i EØS i 1994.

Abelia, NHO-foreningen som representerer Uber, er derimot enig i ESAs vurderinger.

– Av hensyn til norske forbrukere håper vi at regjeringen får fart på prosessen, og at Norge unngår å bli trukket for retten av ESA, sier Kjetil Thorvik Brun, fagsjef for digitale næringer i Abelia.

I desember foreslo regjeringen flere endringer i reglene for drosjeløyver. Det er foreløpig uklart hvordan ESAs konklusjoner vil påvirke arbeidet med det nye regelverket.

Utvalg vil ha fullstendig frislipp for drosjer

– For mange drosjeløyver er en større trussel enn Uber

Regjeringen avviser ESA-innsigelser på regulativer for norsk drosjenæring

Annonse

Flere saker

Annonse