EØS-striden om verftslønninger
Full splittelse blant arbeidsgiverne
Verftssaken har lagd to leire blant arbeidsgiverne. Jon Sandnes i byggenæringen mener det må finnes to ulike løsninger.
Jon Sandnes fra Byggenæringens landsforening er betenkt. Men han regner med at problemsene ESA reiser skal kunne løses i samarbeid med Fellesforbundet.
Erlend Angelo
torgny@lomedia.no
Fredag sendte regjeringen svar til Eftas overvåkingsorgan, ESA i verftssaken. Brevet viser en dyp splittelse på arbeidsgiversiden. Splittelsen er så definitiv at arbeids- og sosialdepartementet ikke en gang prøver å gjengi et felles arbeidsgiverstandpunkt.
• Regjeringen sender EØS-striden om verftslønningene videre til tariffoppgjøret
I et avsnitt gjengir de Norsk Industris generelle motstand mot allmenngjøring av tariffavtaler. I det neste avsnittet gjengis Byggenæringens Landsforening (BNL) sitt syn om at hvis ikke tariffavtalens regler om reise, kost og losji blir allmenngjort vil det få alvorlige negative konsekvenser for konkurransen i byggebransjen.
Spørsmålstegn fra ESA
Saken som har versert gjennom flere rettsinstanser helt opp til Høyesterett, har blitt kalt Verftssaken fordi det var åtte verft på Vestlandet, samt Norsk Industri og NHO har gått til sak mot Staten. Denne saken avgjorde Høyesterett, og arbeidsgiverne tapte. Men ESA var ikke fornøyd med avgjørelsen og tok saken opp igjen. Men nå nøyde de seg ikke bare med tariffavtalen for industrien. ESA setter spørsmålstegn ved allmenngjøringen av reise, kost og losji både i byggoverenskomsten og renholdsoverenskomsten i tillegg til Industrioverenskomsten. Disse reglene skal stride mot EUs konkurranseregler.
• Fellesforbundet tror verftssaken kan løses i tariffoppgjøret
BNL ikke delaktig
BNL har ikke vært delaktige i Norsk Industris korstog mot allmenngjøring, men hovedorganisasjonen, NHO har vært partshjelpere hele veien i den juridiske prosessen. De har på sett og vis aldri hatt mulighet til å komme på banen.
Når departementet viser til prosesser mellom partene i arbeidslivet viser de til et utvalgsarbeid som pågår mellom Norsk Industri og Fellesforbundet. Det her regjeringa håper løsningen skal finnes. «På grunnlag av partenes tilbakemeldinger om allerede pågående arbeid og kommende forhandlinger i forbindelse med neste tariffoppgjør, har staten tro på at denne prosessen vil føre frem og gi gode kompromisser.»
Men BNL er ikke med i denne prosessen.
• NHO kan få hjelp av EØS-avtalen til å senke norske verftslønninger
Svært alvorlig
– Når vi fikk denne saken i fanget i oktober 2016 skjønte vi straks at her måtte vi kjøre to spor. Det er viktig for byggenæringen at vi ikke får samme løsningen som verftsindustrien, sier BNL-direktør Jon Sandnes til LO-Aktuelt.
– Vi er en reisende næring. Nesten ingenting av vår virksomhet foregår der virksomheten har kontoradresse, derfor må det gjelde andre regler enn for verftnæringen, sier Sandnes.
De ble svært overrasket da ESAs brev omfattet også byggenæringen. De hadde bare registrert at det foregikk en sak om reise, kost og losji i verftsnæringen, men hadde ikke vurdert at dette ville få konsekvenser også for dem.
To-sporsløsning
– Men vi ble fort klar over at dette var alvorlig og at vi trenger tid. Derfor kommer vi til å bruke tida fram til 2018 for å finne en løsning sammen med Fellesforbundet. Det er to seriøse parter og jeg er sikker på at vi kan komme fram til en løsning som også ESA kan godta, sier Sandnes.
Han understreker at partene trenger tid for å finne gode løsninger, og at det er nødvendig med en to-sporsløsning.