JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norse Atlantic

Konsernsjef i nytt flyselskap mener fornøyde ansatte er et konkurransefortrinn

Mens SAS har opplevd streik og opprør blant sine ansatte i sommer, har Bjørn Tore Larsen, konsernsjef i Norse Atlantic, banket på døra hos både amerikansk og europeisk fagbevegelse.
Bjørn Tore Larsen er konsernsjefen som mener fornøyde ansatte er et konkurransefortrinn.

Bjørn Tore Larsen er konsernsjefen som mener fornøyde ansatte er et konkurransefortrinn.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

Sosial bærekraft i luftfarten var et av temaene under Arendalsuka. Etter debatten var både samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og en delegasjon fra LO på bedriftsbesøk hos Norse Atlantic – den siste tilveksten på luftfartssiden i Norge.

Bjørn Tore Larsen er konsernsjef i Norse Atlantic, en av de som sto bak nyvinningen. Ved etableringen tidlig i 2021 eide han han 100 prosent av selskapet, før de gikk på børs.

Larsen har bakgrunn innen shipping, og hadde bestemt seg for en ting: Han skulle aldri gå inn i luftfarten, hvor det nesten er umulig å tjene penger, hvor et stort antall har vært gjennom skifteretten for å berge seg og hvor kapitalbehovet er så stort.

Men, kanskje likevel?

Men da covid-19 gjorde at Norwegian måtte skrinlegge all langdistanseflyging for å redde selskapet, tenkte han med seg selv: Hvis det var en gang – ever – man kunne satse på et langdistanseselskap innen luftfarten, var det nå.

Nå er flyene kjempebillige, mange vil jobbe i bransjen, og markedet kommer garantert tilbake, tenkte Larsen.

Så ble det gjort – likevel.

Samtidig som et skandinavisk flyselskap i sommer gjorde sine piloter regelrett forbanna og streiket i nesten to uker, har Norse-sjefen altså en helt annen tilnærming til de ansatte.

Han bet seg merke i en uttalelse fra daværende forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, som for øvrig nå er ansatt som seniorrådgiver med blant annet ansvar for samfunns – og myndighetskontakt i Norse Atlantic.

– Egentlig vil vi jo det samme. Alle vil at dette selskapet skal tjene penger, sa Carlsen.

– Det er så riktig, så riktig. Alle i selskapet er avhengig av at vi skal tjene penger. Hvis ikke har vi ikke noen jobber å tilby. Både eiere, ledere og ansatte har akkurat det samme målet, sier Larsen.

Han mener det verste for Norse Atlantic er å ha en konflikt med de viktigste folkene i selskapet: De som flyr flyene, de som ønsker passasjerene velkommen og de som jobber på bakken.

Les også: I april fløy han over Atlanteren for siste gang, nå går Yngve Carlsen av som forbundsleder

Våre ambassadører

– De som jobber i kabinen er helt sentrale. Det er de som skal sørge for at opplevelsen til passasjerene blir gode, i tillegg til at vi selvsagt skal lande og ta av i tide. Hvis de skal jobbe med hjertet og brette opp ermene for selskapet, kan vi ikke krangle med dem, sier Bjørn Tore Larsen.

Hans opprinnelige karriere ble bygd rundt shipping. Det er ikke tilfeldig at nettopp det ga ham et godt forhold til fagforeningene.

– Det gode forholdet mellom arbeidsgiversiden og arbeidstakerne i skipsfarten er nøkkelen til at Norge er blitt en sjøfartsnasjon. Det har ført til gode arbeidsforhold for de ansatte og også at skipsfarten har kunnet konkurrere utenfor Norge, mener han.

Mens organisasjonsgraden er lav i landet, er den høy innen luftfarten hvor åtte av ti ansatte er organisert. Det var derfor en stor pluss for selskapet å få fagbevegelsen med seg også i USA.

– Jobber du mot dem, blir det vanskelig. Men kommer man under huden på amerikanerne får du løst det meste. At et flyselskap nærmest kom og banket på døra til en av landets største fagforeninger innen luftfarten i USA, er spesielt. Det var første gang The Association of Flight Attendants-CWA, kabinforeningen i USA, hadde opplevd at noen banket på døra deres, sier Larsen.

Fem markeder

Norse har nå fem markeder og har allerede rukket å bli Skandinavias største innen langdistanseflyging. De er også større enn SAS.

De opererer fra fem land og byer – Norge (Oslo), Tyskland (Berlin), Storbritannia (London), USA (New York, Los Angeles, Fort Lauderdale og Orlando) og snart Frankrike (Paris).

Målet er et bærekraftig selskap både økonomisk, sosialt og klimamessig.

– Vi skal tjene penger, og ha gode arbeidsforhold for de ansatte. Vi skal vokse, men det vil ikke skje over natta, mener Larsen.

Så venter han også at norske myndigheter vil legge til rette for dette.

– Det vi forventer av norske myndigheter er alle skal ha like konkurransevilkår. Hvis den norske stat åpner lommeboka for eksempelvis SAS, da flytter vi virksomheten ut av landet, er hans klare beskjed til regjeringen.

Les også: SAS-konflikten: – Støtten fra LO var avgjørende

Liker grunntanken

Tidligere forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, hadde for noen måneder siden siste tur over dammen til USA i cockpit. Han overlot ledervervet til Aleksander Wasland. Så ble han plukket opp av nettopp Norse.

Mye av grunnen til at han takket ja til å jobbe for selskapet, er nettopp grunntanken til konsernsjef Larsen.

– Hvis du tar vare på de ansatte, tar de også vare på selskapet, sier han til LO-Aktuelt.

Kravet til flygerforbundet er at de som jobber for et flyselskap skal ha direkte ansettelse i flyselskapet de jobber for. Og ha tariffavtale.

– I Norse hadde de ansatte tariffavtale et halvt år før første fly letta fra bakken i alle land de opererer i, påpeker han.

Da de skulle forhandle tariffavtalene tok de hensyn til samtlige tariffavtaler i bransjen her hjemme, og landet på et gjennomsnitt. I forhold til avtalen SAS nå har forhandlet fram, etter to uker med streik, er den faktisk bedre på noen områder.

I dag har selskapet 115 piloter i Norge og England. Antall kabinansatte kan ganges med fem. I tillegg holder et 50-talls ansatte til på hovedkontoret i Arendal.

Carlsen mener rollen han nå har i Norse, ikke er så ulik den han hadde som forbundsleder.

– Det handler om hvilke rammevilkår som er i bransjen. Vi må ha like konkurransevilkår. Vi må behandle de ansatte ordentlig, sier Carlsen.

– Det handler om å skape grunnlaget for virksomheter med norske lønns- og arbeidsforhold. Da må du ha direkte ansettelsesforhold, fortsetter Carlsen med et lite skjult hint til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), som nå jobber med å utarbeide en lenge etterlengtet luftfartsstrategi.

Human kapital viktig

Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, mener den humane kapitalen er en helt klar suksessfaktor i forhold til om et selskap som Norse overlever eller ikke.

Han viser da blant annet til visjonen Larsen har med seg fra shippingbransjen og samarbeidet med sjømannsorganisasjonene.

– Jeg tror tidevannet er i ferd med å snu. De selskapene som tar vare på sine ansatte tror jeg kommer til å bli viktig. Vi er ikke nødvendigvis alltid enige. Vi forhandler jo også. Men vi har en tillit til hverandre. Vi sitter på samme grein som alle er avhengig av at man sitter på, som blomstrer og er grønn. Det tror jeg er viktig og riktig, sier Wasland.

Han tror Norge nå har en mulighet til å representere en ny tid innenfor luftfarten.

– Når vi ser hva som har skjedd i Europa bare i sommer, i forhold til bagasjehaller, security, bakkepersonell, så sier dette noe om selskaper som har vært helt uvillige til å investere i sine ansatte. Man har kun sett på kostnadene, sier Wasland.

– Det kommer en pilotkrise, som allerede har kommet til USA, hvor det er utrolig vanskelig å få tak i kvalifiserte flygere og kabinpersonell. Det kommer til Europa også. Da tror jeg vi har en god mulighet, partene i Norge, til sammen å bruke vår modell. Ja, vi er ikke billigst. Men vi har verdiene og de humane verdiene, sier Wasland.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik synes det er kjempespennende med nye aktører i norsk luftfart som er så tydelig på at de vil bygge på den norske modellen og samarbeid med de ansatte.

– Jeg gleder meg til å følge med dere. Så er det veldig spesielle tider, etter covid-19, men med krig i Europa. Når du slår de to tingene sammen ble det en energikrise. Prisene stiger i leverandørkjeden. Renteøkninger sier også at vi har tøffe tider. Det er spenstig å utfordre på et slikt segment. Men dere har amerikanerne i den andre enden, og der er det mange å ta av. Spiller dere kortene riktig, er det håp om at dette skal gå bra, sier Peggy Hessen Følsvik.

Også flyselskapet Flyr har tegnet tariffavtale med Norsk Flygerforbund. I likhet med Norse tilbyr også Flyr direkte fast ansettelse i selskapet.

Mye lest: Einar (57) ble erklært død i arbeidslivet: – Det er rett og slett ekkelt

Annonse
Annonse