Jernbaneforbundet krever at staten overtar pensjonsforpliktelsene i NSB:
Pensjonsbombe truer med å sprenge NSB
NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder i pensjonsforpliktelser. Pensjon kan koste så dyrt at selskapet ikke vil greie å konkurrere med private selskaper, frykter Norsk Jernbaneforbund.
PENSJONSPENGER: Regjeringen setter togdrift ut på anbud. Men med inntil 4 milliarder i pensjonsforpliktelser, blir det tungt for NSB å konkurrere med private selskaper.
Ole Palmstrøm
yngvil@lomedia.no
Den borgerlige regjeringens avgjørelse om å splitte opp NSB og sette togdrift og vedlikehold på anbud skaper pensjonstrøbbel.
NSB-konsernet med datterselskaper har inntil 4 milliarder kroner i pensjonsforpliktelser overfor sine ansatte. Det sier fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund Jane Sætre til FriFagbevegelse og viser til utregninger fra Statens Pensjonskasse.
– Hvis NSB skal bære ansvaret selv kommer de ikke til å vinne et eneste anbud, mener Sætre.
Regjeringen bestemte i vinter å konkurranseutsette seks toglinjer: Sørlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Meråkerbanen.
Anbudskonkurransen begynner neste år.
Hvem skal betale for pensjonene?
Så hvor skal pensjonspengene komme fra til å dekke nåværende og framtidige pensjonsutbetalinger for flere tusen ansatte i NSB?
Det krever LO Stat og arbeidsgiverforeningen Spekter at regjeringen svarer på. Onsdag denne uka sendte de to organisasjonene et felles brev til Samferdselsdepartementet og Statsministerens kontor.
KREVER GARANTI: –?En ansatt som er 55 år i dag har kanskje spart pensjon siden 16-årsalderen. Vi må sikre at de pengene ikke forsvinner. Vi vil ha en garanti om at staten overtar forpliktelsene, sier Jane Sætre, fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund.
Ole Palmstrøm
To dager tidligere ble LO Stat og Spekter enige om å ta en pause i forhandlingene om tariffavtalen – til 30. august. De er uenige om hva slags pensjonsordning de ansatte skal ha og hva slags overgangsordninger som må til. Datterselskapene innen persontog, godstrafikk og vedlikehold har alle fått krav om å gå over til innskuddspensjon. Men partene kommer ikke videre i tarifforhandlingene om det før de vet om staten tar ansvaret for å betale.
• Disse landene lykkes med jernbanen
– Ansvaret må avklares først
«Situasjonen er nå slik at det ikke er mulig å komme videre i forhandlingene uten at spørsmålet om statens ansvar for de historiske pensjonsforpliktelsene og overgangskostnadene som bæres av selskapene, er avklart», skriver Spekter-leder Anne-Kari Bratten og LO Stat-nestleder Eivind Gran i brevet.
Noe annet kan bety kroken på døra for NSB.
– Det er spart opp mye pensjon for ansatte i NSB, og konsernet har også framtidige forpliktelser som konsernet må finansiere, sier Jane Sætre i Jernbaneforbundet.
– Dette er helt andre pensjonsbeløp enn det private bedrifter har, sier Sætre.
«På lik linje med nye, private aktører»
I brevet til regjeringen heter det videre at «NSB har hatt grundige prosesser med berørte fagforeninger forut for forhandlingene, med sikte på å komme til enighet om en ny pensjonsordning (…). I dette ligger en felles erkjennelse av at pensjonsspørsmålet må løses for at NSB skal ha rammebetingelser som sikrer at selskapet kan delta i konkurransen på lik linje med nye private aktører».
Spekter og LO Stat ber om at regjeringen svarer på dette før partene gjenopptar tarifforhandlingene 30. august.
Skal ikke ta fra folk pensjonene deres
Da regjeringen lanserte det den kaller jernbanereformen i mai i fjor for å slippe til private selskaper på norske togskinner, lovet den at ansatte ikke skal få dårligere lønn eller pensjoner.
– Vi innfører ikke konkurranse for å ta fra folk pensjonene deres, sa Høyres Linda Hofstad Helleland, daværende leder i Stortingets transportkomité.
• Press på pensjonsordningene i den «nye» jernbanen
• Dette venter når regjeringen får viljen sin med toget
NSB ønsker ikke å kommentere saken og viser til arbeidsgiverforeningen Spekter.
Samferdselsdepartementet vurderer saken
Statssekretær Tom-Christer Nilsen (Høyre) svarer slik i en epost til FriFagbevegelse:
«I likhet med andre store arbeidsgivere har NSB betydelige forpliktelser knyttet til opptjente pensjonsrettigheter for nåværende og tidligere ansatte. I forbindelse med konkurranseutsetting av persontogtrafikken vil det bli vurdert hvordan disse forpliktelsene skal håndteres. I denne sammenheng må både statsstøtteregelverket, gjeldende regelverk knyttet til SPK-pensjoner og hensynet til de ansatte vurderes. Som eier vil staten uansett sikre at både Nye NSB og de enhetene som skal skilles ut fra konsernet har en egenkapital som er tilstrekkelig i forhold til den virksomhet som drives og de mål som er satt for den enkelte virksomhet.»
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.