JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sas

Pilotene brøt lønnsforhandlingene med SAS: – Totalt feilslått strategi

Pilotene har framtida til SAS i sine hender, mener ledelsen. Pilotene svarer med at det er ledelsen som setter selskapets framtid i spill gjennom en totalt feilslått strategi.
Illustrasjonsfoto: Frontene er steile mellom pilotene i Sas og ledelsen.

Illustrasjonsfoto: Frontene er steile mellom pilotene i Sas og ledelsen.

Brian Cliff Olguin

helge@lomedia.no

Omstruktureringen i SAS skaper stadig større avstand mellom ledelsen og pilotene.

Tirsdag brøt pilotene lønnsforhandlingene allerede på andre dag. Nå blir det mekling, men det er ikke avgjort hvordan dette vil skje. For tre år siden, da forhandlingene endte i en uke lang streik, ble det forhandlet parallelt i hvert land (Sverige, Danmark, Norge), mens sluttmeklingen foregikk felles i Norge.

Uansett må frontfaget bli ferdigforhandlet før SAS-pilotene kan sende ut plassoppsigelser og det settes en frist for meklingen.

 Steile fronter

Til E24 sier forhandlingsleder hos SAS, Marianne Hernæs, at «ledelsen er møtt med krav fra pilotforeningene som er ekstremt store, og som vil påføre selskapet ekstremt store kostnader. Det vi trenger nå, er kostnadsreduksjoner», sier hun.

Hun mener pilotenes krav er useriøse og umusikalske, og sier det nå er mye som står på spill.

– Jeg vil nesten si at pilotene har SAS’ fremtid i hendene, mener forhandlingslederen ifølge E24.

Pilotene svarer med samme mynt.

– Våre krav og kravene til ledelsen går i stikk motsatt retning. Det er ledelsen som setter selskapet i spill gjennom en totalt feilslått strategi gjennom å splitte de ansatte i ulike selskap som skal konkurrere internt. Det er ikke en bærekraftig strategi, sier leder i Norske SAS-Flygeres Forening, Roger Klokset til FriFagbevegelse.

– Vi så ingen mulighet til å komme i mål i ordinære forhandlinger, legger han til.

Bakgrunn: Norske piloter saksøker SAS for å få jobbene tilbake

Omfatter 900 piloter

Forhandlingene omfatter 900 piloter i det opprinnelige SAS-selskapet.

Pilotene er nå splittet opp i tre selskap, SAS Connect og SAS Link i tillegg til det gamle SAS. Connect og Link er ikke omfattet av disse forhandlingene.

LO har blant annet stevnet SAS på grunn av omstruktureringen, etter at 560 skandinaviske SAS-piloter ble oppsagt som følge av pandemien.

Til tross for avtale om at de ansatte skulle få jobbene sine tilbake når trafikken igjen tok seg opp, ble flere av disse stående igjen på bakken da flytrafikken begynte å øke. Oppsagte SAS-ansatte opplevde at jobbene deres ble flyttet til underselskaper som skal bemannes med ny og billigere arbeidskraft i SAS.

LO krever at SAS gjenansetter tidligere ansatte: – Bryter med anstendig arbeidsliv

SAS bestrider påstandene.

– Vi står i en situasjon hvor 560 av våre kolleger er sagt opp. Planen til SAS er å redusere oss til en tredjedel gjennom å overføre arbeidsplasser til de andre selskapene. Vi opplever å bli avkledd med besparelser uten noen form for trygghet for våre jobber. Samtidig blir vi møtt med krav om økt produktivitet og økt fleksibilitet. Vi får stadig kortere friperioder og mer uforutsigbar arbeidshverdag, sier Klokset.

At forhandlingene ble brutt allerede på andre dag, forklarer han med at forhandlingene i realiteten har strukket seg over en lang tid, men at avstanden er så stor at det ikke er mulig å finne en løsning.

– Det ville vært bortkastet tid å fortsette ved forhandlingsbordet, hevder han.

«Stor kløft»

Det har lenge vært en strid mellom SAS-ledelsen og pilotene om selskapets strategi. Klokset vil ikke bruke ord som isfront, men innrømmer at det er en stor kløft mellom de to partene.

– Vi er uenige om hva som er den riktige veien videre for selskapet. Det er svært uheldig for selskapet at vi ikke er i stand til å bli enig om en felles strategi. Spesielt i den finansielle situasjonen som SAS befinner seg i, mener vi det hadde vært bedre med intern enighet og internt samarbeid i kampen for økte markedsandeler, Ikke det motsatte, mener Klokset.

I 2017 ble en storstreik avverget etter 14 timer kontinuerlig drøftelser hos Riksmekleren, et møte som startet som et uformelt møte. I 2019 streiket imidlertid SAS-pilotene i en uke, før det ble enighet og streiken avblåst.

Warning
Annonse
Annonse