Norske piloter saksøker SAS for å få jobbene tilbake
560 skandinaviske SAS-piloter ble oppsagt som følge av pandemien. Alle fikk avtale om gjenansettelse, men det skjedde ikke. SAS bestrider påstandene.
560 piloter i de tre landene Norge, Sverige og Danmark står bak stevningen. Kun 108 av de 560 pilotene er tilbudt en reansettelse.
Tormod Ytrehus
helge@lomedia.no
Stevningen ble sendt til Romerike og Glåmdal tingrett torsdag. Det er LO-advokatene som står for stevningen og som skal føre saken.
SAS er i ferd med å gjennomføre en tredeling av selskapet. SAS Connect, SAS Link og SAS skal være tre like store selskaper med base i hver av de tre landene.
Til tross for avtale om at de ansatte skulle få jobbene sine tilbake når trafikken igjen tok seg opp, ble flere av disse stående igjen på bakken da flytrafikken begynte å øke.
Oppsagte SAS-ansatte opplevde at jobbene deres ble flyttet til underselskaper som skal bemannes med ny og billigere arbeidskraft i SAS.
I en pressemelding skriver nestleder Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund, at SAS bryter med de mest grunnleggende prinsippene i et anstendig arbeidsliv.
– Hovedavtalen trekker opp hvordan partssamarbeidet skal foregå. Norsk Flygerforbund vil ikke sitte stille å se på at norsk arbeidsliv brutaliseres. Vi har stor støtte både nasjonalt og internasjonalt. Vi har sagt at vi vil bruke alle virkemidler i verktøykassa for å stoppe dette. Nå saksøker vi SAS for at pilotene skal få jobbene sine tilbake og for å få juridisk slått fast at SAS har brutt gjeninntredelsesretten, og dermed arbeidslivets bestemmelser.
Les hva SAS svarer lenger ned i saken
Oppsagte piloter raser: – SAS har brukt alle skitne grep det er mulig å benytte seg av
Føler seg rundlurt
I dag er ikke de ansatte i SAS sikret jobber i de to andre selskapene. Det er her pilotene mener det skal finne sted en virksomhetsoverdragelse, og at SAS har omgått gjenansettelsesretten når pilotene ikke får jobbene tilbake.
– Vi er rundlurt av SAS. Selskapet har i ly av pandemien planlagt å kvitte seg med sine skandinaviske ansatte. Det er opprettet nye datterselskap bak ryggen vår, hvor det er trikset og mikset med jussen for å komme seg unna gjenansettelsesretten og arbeidsgiveransvaret. Vi mener alle oppsagte har rett til å få sin jobb tilbake og med sine gamle vilkår, sier Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres Forening, til FriFagbevegelse.
Debatt: «SAS og Norwegian driver en avansert form for fagforeningsknusing»
Ble arbeidsledige
Flere tusen SAS-ansatte ble arbeidsledige som følge av pandemien. 560 piloter i de tre landene Norge, Sverige og Danmark står bak stevningen. Kun 108 av de 560 pilotene er tilbudt en reansettelse.
– Dette er helt klart en virksomhetsoverdragelse. Det er samme produkt og samme ruter som før. Det eneste som er nytt, er en flåtefornyelse. SAS faser ut gamle fly med nye i de nye selskapene, mener Klokset.
– Vi har alltid søkt samarbeid med SAS-ledelsen. Vi har stilt opp for selskapet hver gang det har vært en krise. Men det blir vanskelig å forholde seg til en ledelse som går bak ryggen på sine egne, mener Klokset.
– SAS-ledelsen legitimerer dette gjennom å ha skrevet en avtale med en dansk fagforening. Norske SAS-flygere stiller for eksempel et stort spørsmålstegn ved om en avtale med en dansk klubb skal være gjeldende i Norge og Sverige, hevder Klokset.
SAS-pilotene hevder også at de har fått få svar i forbindelse med drøftelsesmøtene som er gjennomgått.
– Vi mener drøftingsplikten er brutt fordi vi aldri har fått den dokumentasjonen vi har bedt om, hevder Klokset.
Mange piloter er fortsatt arbeidsledige, mens noen har fått jobb i Widerøe eller Flyr.
Dette svarer SAS
SAS er ikke enig i beskrivelsen som fremsettes av fagforeningene. Det sier pressesjef John Eckhoff, til FriFagbevegelse.
– Vi er av den oppfatning at vi forholder oss til, og handler etter, alle inngåtte avtaler.
LO støtter pilotene
– SAS er et selskap med stolte skandinaviske tradisjoner, som mange har godt forhold til. Derfor var det både overraskende og trist at de valgte å stykke opp selskapet, og dermed unndra seg gjenansettelsesplikten for oppsagte medarbeidere. Vi mener dette er lovstridig, og ser fram til at dette nå blir behandlet rettslig, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
Flere saker
LO støtter pilotene
– SAS er et selskap med stolte skandinaviske tradisjoner, som mange har godt forhold til. Derfor var det både overraskende og trist at de valgte å stykke opp selskapet, og dermed unndra seg gjenansettelsesplikten for oppsagte medarbeidere. Vi mener dette er lovstridig, og ser fram til at dette nå blir behandlet rettslig, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.