Ny organisering av SAS
Oppsagte piloter raser: – SAS har brukt alle skitne grep det er mulig å benytte seg av
De har ventet på at pandemien skal bli slutt så de kan få tilbake jobbene sine. Men nå er den flyttet til underselskap og SAS-ansatte må søke på sine egne jobber til dårligere vilkår.
SAS-flygerne og Christian Laulund vil snu hver stein for å sette kjepper i hjulene for planene til SAS.
Jan-Erik Østlie
helge@lomedia.no
SAS har varslet at selskapet vil opprette to nye datterselskap neste år. Begge selskapene skal ha egne fly og mannskap stasjonert ved de største knutepunktene, i første omgang i København.
Målet er også å etablere egne baser i Oslo og Stockholm. Dette vil ikke bare ramme pilotene – men også kabinansatte og bakkemannskap.
Debatt: «SAS og Norwegian driver en avansert form for fagforeningsknusing»
Krever nye flysertifikater
De som er permittert må søke på sine egne jobber. Og fordi man skal ta i bruk nye fly, vil mange være forhindret fra å søke på sine egne jobber.
Det kreves nemlig godkjente flysertifikater for de nye flytypene Airbus A320neo og Embraer E195, som SAS har bestilt til disse selskapene.
De oppsagte SAS-pilotene har imidlertid i all hovedsak sertifikater på fly av typen Boeing 737, SAS’ arbeidshest i en årrekke, som nå fases ut.
Leder i Norske SAS-flygeres Forening (NSF), Christian Laulund, lover imidlertid kamp. Han vil angripe planene på alle fronter.
– Uhørt
– Vi har noen verktøy i skuffen som jeg ikke kan avsløre. Vi vil snu alle steiner som kan snus for at de som nå har vært permittert under pandemien skal få tilbake sine jobber. Her har SAS brukt alle skitne grep det er mulig å benytte seg av, sier Laulund til FriFagbevegelse.
– Dette er så ille at jeg får en vond smak i munnen. Jeg har nesten ikke ord, legger han til.
– Det som skjer er rett og slett uhørt i det skandinaviske arbeidslivet. Det hele har vært et skittent spill hvor det bak ryggen på oss er tegnet en avtale med en fagforening som knapt har medlemmer i SAS som rammes av dette, og som er brukt for alt det er verdt av selskapet. Samtidig er 2000 ansatte, som har gått arbeidsledig i halvannet år, kastet under bussen, sier Laulund.
Den danske foreningen det vises til er Flyvebranchens Personale Union (FPU).
Reaksjon: LO krever at SAS gjenansetter tidligere ansatte: – Bryter med anstendig arbeidsliv
– Fagforeningene fratas makt
Omorganiseringen i SAS skjer etter at Anko van der Werff fra Nederland knapt har sittet et halvt år i direktørstolen.
– Vi hadde forventet at han skulle vise seg som en ny leder med en ny profil etter at Rikard Gustavsson gikk av som SAS-direktør. Nå har han vist hva han står for. Det er splitt og hersk, bryte ned fagforeningene og dele de ansatte opp i mindre avdelinger slik at man fratar fagforeningene all makt, hevder Christian Laulund.
Han mener også at det som skjer i SAS nå er en hån mot fellesskapet i de tre skandinaviske landene som har bidratt med milliarder for å hjelpe SAS gjennom koronakrisen, med en ting for øynene: Å bevare arbeidsplasser.
Mye lest: En SAS-ansatt mistet jobben, men vant fram i retten. Nå angrer kollegene på at de ga seg uten kamp
Mener det er en hån
Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, uttrykket stor skuffelse på sosiale medier. Han mener SAS sine planer om å opprette nye produksjonsplattformer er en hån mot alle oppsagte piloter og kabinansatte som har gått arbeidsledige i mer enn halvannet år.
«Vi har stått skulder ved skulder med SAS for å få på plass økonomiske ordninger for flyselskapene. At SAS i ly av koronapandemien lanserer kreative selskapsstrukturer som omgår tariffavtaler og tidligere ansattes rett til å få jobben tilbake er et kraftig slag i trynet» skriver han videre.
Han er også klar på at planene ikke vil kunne settes i verk uten at det blir bråk. Norsk Flygerforbund vil bruke alle virkemidler for å kjempe for våre medlemmer og for et fortsatt anstendig arbeidsliv, skriver forbundsleder, Yngve Carlsen på sin Facebook-profil.
Planene regnes heller ikke som en god søknad for at norske myndigheter skal kjøpe seg inn i selskapet igjen, etter at den borgerlige regjeringen solgte seg ut av SAS i juni 2018.
LO-lederen mener SAS svikter
Norge hadde 37,8 millioner aksjer og fikk om lag 597 millioner kroner for aksjene. Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson Sverre Myrli åpnet så sent som i september opp for at Norge kan kjøpe seg inn i SAS om det blir regjeringsskifte.
LO-leder Peggy Hessen Følsvik mener SAS nå svikter sine ansatte.
– Svært mange SAS-ansatte har gått arbeidsledige i over 1,5 år som følge av koronapandemien. De har tatt den største støyten for oss alle sammen. Nå står LO-fellesskapet sammen med dem, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
– Det SAS gjør bryter med det vi forbinder med et anstendig arbeidsliv og er usolidarisk. At SAS oppretter nye selskap for å unngå gjenansettelse er uakseptabel oppførsel av et selskap som har nytt godt av fellesskapets midler, sier LO-sekretær og leder i LO Luftfart, Are Tomasgard til FriFagbevegelse.
Må søke på sine egne jobber
LO mener både ansatte og samfunnet har stilt opp for SAS.
– Nå er samfunnet gjenåpnet og mange permitterte og arbeidsledige i mange bransjer vender tilbake til jobbene sine. Mens SAS sine ansatte skal måtte søke på sine egne jobber, legger hun til.
Under en luftfartsdebatt i regi av LO Luftfart og Norsk Flygerforbund under Arendalsuka i august fikk Norges-sjef Kjetil Håbjørg spørsmål om SAS vil re-ansette oppsagte skandinaviske medarbeidere når luftfarten tar seg opp, eller om selskapet vil finne måter å ansatte billigere arbeidstakere fra andre land på.
Håbjørg svarte at selskapet vil ha tilbake de som har vært ansatt i SAS. Han sa ingenting om at arbeidsplassene deres ville bli flyttet til underselskaper, at avtalen om gjenansettelse ikke lenger vil gjelde og at de må søke på sine egne jobber.
Ber SAS revurdere
– LO og forbundene har gjennom koronapandemien brukt partssamarbeidet aktivt, og stått skulder ved skulder med arbeidsgiversiden og flyselskapene for å få på plass økonomiske ordninger for luftfarten. Hele samfunnet har stilt opp. At SAS så i ly av pandemien lanserer kreative selskapsstrukturer som omgår avtaler og tidligere ansattes rett til å få jobben tilbake er et brudd på samfunnskontrakten. LO anmoder nå sterkt konsernsjef Anko van der Werff om å revurdere selskapets planer, og ta oppsagte medarbeidere tilbake uten at de må søke på jobbene sine, sier LO-sekretær Are Tomasgard.
Senterpartiets arbeidspolitiske talsperson, Per Olaf Lundteigen, mener flytrafikk er en viktig del av norsk samferdselspolitikk.
– Da skal vi selvsagt ha et velorganisert arbeidsliv også i den delen av næringslivet. Pandemien har vist behovet for fellesskap, samt fellesskapets økonomiske styrke for å skape trygghet for arbeidsfolk. Det har også kommet SAS til gode, sier han i en kommentar til FriFagbevegelse.
– Når behovet for fagfolk i flytrafikken øker må derfor SAS ta inn igjen - etter vanlig norsk arbeidslivs skikk- de som ble oppsagt. Det SAS forsøker seg på nå, med etablering av bemanningsselskap, har ikke støtte fra Senterpartiet. Det er forsøk på fagforeningsknusing, mener Lundteigen.
Søke på jobb i datterselskaper
SAS beskyldes for fagforeningsknusing og brudd på den skandinaviske modellen med partssamarbeid.
Til FriFagbevegelse viser SAS til at selskapet har avtale med totalt 38 ulike fagforeninger og har nå inngått en avtale med en av Danmarks største (FPU) for å sikre skandinaviske jobber.
– Myndighetene i Norge, Sverige og Danmark har bidratt med milliarder for å redde jobber som nå forsvinner?
– SAS, som andre flyselskaper, er blitt ekstremt hardt rammet av pandemien og er veldig takknemlig for kredittgarantier og lån som har sikret vår overlevelse. For å bli lønnsom igjen, må vi fortsette å utvikle den operasjonelle plattformen som selskapet har lyktes med allerede før pandemien. Det er takket være vår operasjonelle plattform at vi kan møte den harde konkurransen og dermed sikre både eksisterende og fremtidige arbeidsplasser i Skandinavia. Vi skylder våre eiere og långivere og også våre ansatte å sikre en plass til SAS i det fremtidige markedet etter pandemien. Vi kan ikke gjøre det hvis vi ikke er konkurransedyktige, heter det i svaret.
Vil SAS kontakte fagforeningene for å ha en dialog og etablere et partnerskap om dette?
– SAS har en kontinuerlig dialog med alle våre 38 fagforeninger, men vi kommenterer ikke disse detaljert.