JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Gjennom pandemien har SAS mottatt store redningspakker. Nå må ansatte søke på egne jobber.

Gjennom pandemien har SAS mottatt store redningspakker. Nå må ansatte søke på egne jobber.

Emmie Olivia Kristiansen

Ny organisering av SAS

Myrli (Ap) reagerer på SAS' behandling av ansatte: – Det kan bli vanskelig å støtte flyselskapet politisk

Sverre Myrli (Ap) advarer SAS mot å bli som det han kaller «useriøse flyselskap vi har sett altfor mange av». – Den politiske viljen til å hjelpe SAS kan forsvinne, sier han.



04.10.2021
07:49
04.10.2021 09:10

helge@lomedia.no

SAS har varslet at selskapet vil opprette to nye datterselskap neste år. Begge selskapene skal ha egne fly og mannskap stasjonert ved de største knutepunktene, i første omgang i København.

Ansatte som har hatt en fem års reansettelsesavtale må nå søke jobb i et annet selskap – som flyr nøyaktig samme rute som de selv har gjort, og som de egentlig ikke er kvalifisert for.

Fagforeningene raser, fordi ledelsen har gått bak ryggen på de ansatte og forhandlet fram en avtale med en dansk fagforening med få SAS-ansatte i sin rekker.

– Her har vi gjort alt vi kan for å redde flyselskapet og sikre jobbene til de ansatte, også blir de ansatte møtt med oppsigelser. Pandemien har bevist en gang for alle hvordan partssamarbeidet har fungert på sitt beste. Og så skjer dette nærmest bak ryggen på de ansatte, sier Sverre Myrli til FriFagbevegelse.

Han er samferdselspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, og er av flere nevnt i en eventuell rolle som samferdselsminister i den nye regjeringen Støre.

– Man kan ikke ha flere ansatte enn hva man har ruter til. Det skjønner alle. Men man kan heller ikke forlange at oppsagte må søke jobber i et annet selskap som er en del av SAS, og som flyr de samme rutene som de selv har flydd. Jeg hadde ventet noe annet av SAS, legger han til.

Aktuelt: LO krever at SAS gjenansetter tidligere ansatte: – Bryter med anstendig arbeidsliv

Sverre Myrli advarer SAS mot å være for kreative i måten de organiserer selskapet på.

Sverre Myrli advarer SAS mot å være for kreative i måten de organiserer selskapet på.

Martin Guttormsen Slørdal

Staten og SAS

Før høstens stortingsvalg ville han ikke avvise at en ny regjering kan komme til å kjøpe seg inn i SAS igjen.

– Vi har hatt kontakt med våre sosialdemokratiske venner både i Sverige og Danmark. Jeg vet at det også har vært kontakt på regjeringsnivå. Den norske regjeringen har sagt tvert nei. Jeg er helt uenig i at det er helt uaktuelt, sier Sverre Myrli.

– Hadde det vært enklere å bekjempe dette med Norge på eiersiden?

– Hadde vi vært inne på eiersiden, eller om SAS hadde vært en del av ordningen der Staten betaler for flyruter, hadde det helt åpenbart vært lettere for oss å reagere. Nå har vi begrenset mulighet til det. Dette bestemmer SAS selv, såframt selskapet holder seg innenfor regelverket, mener Myrli.

Oppsagte piloter raser: – SAS har brukt alle skitne grep det er mulig å benytte seg av

Viktig for Norge

Men, fortsetter han:

– SAS er et flaggskip i luftfarten. Det er det eneste nettverksselskapet vi har, som gjør at du kan fly på samme billett fra Lakselv til München. Derfor er det så viktig å ta vare på SAS. Og derfor vil jeg advare SAS mot å begynne med kreative selskapsstrukturer som gjør at de vil operere på samme måte som selskap i Europa vi helst ikke vil sammenligne oss med. Hvis så skjer, vil den politiske viljen til å hjelpe SAS forsvinne. Hvorfor skal vi støtte et selskap som opererer med tvilsomme selskapsstrukturer hvor ansatte blir overkjørt, spør Sverre Myrli.

Kommentar: «SAS og Norwegian driver en avansert form for fagforeningsknusing»

Useriøse selskaper

Sverre Myrli vil ikke nevne selskap som driver med såkalte tvilsomme selskapsstrukturer. Det vakte imidlertid sterke reaksjoner da Wizz Air etablerte seg i Norge. Selskapets toppsjef, József Váradi, uttalte at han ikke ville inngå tariffavtale med fagforeninger for sine ansatte.

Wizz Air opererte med billetter helt nede i 199 kroner, og har en forretningsmodell som ødelegger for rettferdige konkurransevilkår og ansattes arbeids- og lønnsvilkår.

Det danske selskapet DAT, som har fått en såkalt fotrute mellom Oslo og Florø, opererer også med det som kalles en kreativ selskapsmodell.

Det danske selskapet vant kontrakten mellom Florø og Oslo sammen med et litauisk datterselskap, som drifter flyene og skal fly strekningen med en bemanning som er en kombinasjon av danske og europeiske ansatte.

Mye lest: En SAS-ansatt mistet jobben, men vant fram i retten. Nå angrer kollegene på at de ga seg uten kamp

Faste og hele stillinger

Samtidig har blant annet Norsk Flygerforbund og kabinansatte gjennom hele pandemien kjempet for å støtte opp om de som driver skikkelig og har ligget med brukket rygg som følge av myndighetenes reiserestriksjoner.

– Ansatte i luftfarten må jobbe i det selskapet som har ansvaret for flyruten, ha fast ansettelse og hele stillinger. Og ikke jobbe med såkalt wet-lease, sier Sverre Myrli.

– De må kort sagt ha orden i rekkene. Og det interessante er at det er flere selskap som går den motsatte veien av det SAS gjør her, som for eksempel Norwegian, det ferske selskapet Flyr og Norse Atlantic Airways.

Sistnevnte regner med å starte opp med flyginger neste sommer. De opererer alle med direkte ansettelser og tariffavtaler, påpeker han.

– Derfor er det helt uforståelig at SAS gjør dette nå. Det er skuffende og ikke til å forstå, mener Sverre Myrli.

Reaksjon også fra Sp

Også Senterpartiets arbeidspolitiske talsperson, Per Olaf Lundteigen, reagerer kraftig på det som skjer i SAS.

– Flytrafikk er en viktig del av norsk samferdselspolitikk. Selvsagt skal vi ha et velorganisert arbeidsliv også i denne delen av næringslivet, sier han til FriFagbevegelse.

– Pandemien har vist behovet for fellesskap og fellesskapets økonomiske styrke for å skape trygghet for arbeidsfolk. Det har også kommet SAS til gode, legger han til.

– Når behovet for fagfolk i flytrafikken øker må derfor SAS ta inn igjen – etter vanlig norsk arbeidslivs skikk- de som ble oppsagt. Det SAS forsøker seg på nå, med etablering av bemanningsselskap, er forsøk på fagforeningsknusing. sier Per Olaf Lundteigen.

Slik svarer SAS:

Selv mener SAS at grepene gjøres for at selskapet skal bli lønnsomt igjen.

– Vi må fortsette å utvikle den operasjonelle plattformen som selskapet har lyktes med allerede før pandemien. Det er takket være vår operasjonelle plattform at vi kan møte den harde konkurransen og dermed sikre både eksisterende og fremtidige arbeidsplasser i Skandinavia. Vi skylder våre eiere og långivere og også våre ansatte å sikre en plass til SAS i det fremtidige markedet etter pandemien. Vi kan ikke gjøre det hvis vi ikke er konkurransedyktige, svarer selskapet gjennom sin kommunikasjonsavdeling.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.10.2021
07:49
04.10.2021 09:10



Mest lest

Stein Inge Stølen

Selskap stjal lønn fra ansatte, men fikk likevel nye oppdrag av Postnord

Peder Gjersøe

De får ofte skylda når folk ikke rekker ferga. Cato fikk en pistol mot hodet

Emmie Olivia Kristiansen

– Det som skjer i SAS for tiden er uendelig trist, sier nestleder i flygerforening

Aslak Bodahl

Bedrift la ned hovedkontoret - alle ansatte bedt om å jobbe hjemmefra

Håvard Sæbø

– Erna Solbergs historiefortelling i denne saken er helt feil, sier tidligere LO-leder

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

KAN SMILE: De tillitsvalgte ved Ringnes-anlegget på Gjelleråsen utenfor Oslo er meget fornøyd med at Ringnes beholder distribusjonen av varene selv. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Sosial dumping, ropte Ringnes-ansatte. Nå er 200 arbeidsplasser reddet

Frank Holtschlag/nyebilder

Slik ble løsningen på kulturstreiken

Pavyzdžiui, Norvegijos Darbo inspekcija kontrolės metu tikrina, ar tinkami pastatyti pastoliai, ar darbuotojai aprūpinti tinkamomis saugos priemonėmis. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Pavyzdžiui, Norvegijos Darbo inspekcija kontrolės metu tikrina, ar tinkami pastatyti pastoliai, ar darbuotojai aprūpinti tinkamomis saugos priemonėmis. (ILLUSTRASJONSFOTO)

Håvard Sæbø

Šiuos metodus Norvegijoje nesąžiningi darbdaviai naudoja norėdami išnaudoti užsienio darbuotojus

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

SLAVEMERKET: Sulis-medaljen eller «slavemerket» som det også ble kalt, var et merke gruvearbeiderne måtte bære rundt halsen.

Stig-Audun Hansen / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

«Slavemerket» som reiste arbeiderkampen på Norges nest største arbeidsplass

Jan-Erik Østlie

Norge kan miste rundt 50.000 oljejobber. Men hvor er de nye, grønne arbeidsplassene?

Martin Guttormsen Slørdal

Brenna lover billigere barnehage: – Bare å glede seg til budsjettet

Roy Ervin Solstad

Avisbudene jobbet tusen ganger uten betaling. Nå har de vunnet i Arbeidsretten

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

STRAMMER TIL: Det er påbud, forbud, regler, standarder, offentlige anskaffelser og infrastruktur som skal dra det grønne skiftet fremover, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Jan-Erik Østlie

Klimaministeren vil bygge ut mer vindkraft

LIKE TYDELEG SOM FØR? – Vi vil ha slutt på innleige som fortrenger faste tilsettingar, seier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap), men vil ikkje seie om det kjem noka form for innleige-forbod.

LIKE TYDELEG SOM FØR? – Vi vil ha slutt på innleige som fortrenger faste tilsettingar, seier arbeidsminister Hadia Tajik (Ap), men vil ikkje seie om det kjem noka form for innleige-forbod.

Brian Cliff Olguin

Dette meinte Ap og Sp om innleige-forbod før valet. Og dette meiner dei no

Folk slutter og søker seg vekk og vi sliter med å rekruttere nye, sier Kim Olav Johansen, leder i EL og IT-klubben i Norske Skog, Skogn.

Folk slutter og søker seg vekk og vi sliter med å rekruttere nye, sier Kim Olav Johansen, leder i EL og IT-klubben i Norske Skog, Skogn.

Knut Viggen

Konflikt mellom ledelse og klubb i Norske Skog: – Vi sliter med å holde på folk

Fotomovimiento

Snart kan du booke et arbeidervennlig hotell til Spania-ferien

Debatt

Ole Palmstrøm

«Enda en arbeider som ikke kommer hjem fra jobb»

I GANG: Landstariffkonferansen på Lillehammer er i gang, foran forhandlingsleder Bjørn Fornes (t.v.), forbundsleder Jan Olav Andersen og forbundssekretær Geir Ove Kulseth.

I GANG: Landstariffkonferansen på Lillehammer er i gang, foran forhandlingsleder Bjørn Fornes (t.v.), forbundsleder Jan Olav Andersen og forbundssekretær Geir Ove Kulseth.

Knut Viggen

Nå finpusser elektrikerne kravene til neste års lønnsoppgjør

Kronikk

Nicolai Bod Helgesen / Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

«Da arbeiderne streiket mot slavemerket», skriver Jonas Bals

Kommentar

Bjørn Dæhlie har flyttet fra Bø i Vesterålen.

Bjørn Dæhlie har flyttet fra Bø i Vesterålen.

Fredrik Hagen / NTB

«Kommunene må fratas friheten til å kunne senke formuesskatten lokalt»


Flere saker